Już w tę niedzielę dwudziestu najlepszych kierowców świata ponownie zmierzy się na torze. Tym razem będzie to Bahrajn, czyli pierwszy nocny wyścig sezonu. W poprzednim wyścigu – na torze Suzuka – tryumf odniósł Max Verstappen, Holender w pojedynkę „objechał” oba bolidy Ferrari, dowożąc w pojedynkę więcej punktów niż włoski zespół. Zaskoczył także Andrea Kimi Antonelli, który uzyskał najszybszy czas okrążenia na Suzuce jako najmłodszy kierowca w historii. McLaren raczej bez zaskoczeń – drugie i trzecie miejsce. Czy słynnym papajom uda się zdobyć kolejny dublet? Czy Antonelli znowu błyśnie formą, a Max Verstappen ponownie w pojedynkę będzie „niósł” Red Bulla? O tym przekonamy się już w niedzielę.

Harmonogram Grand Prix Bahrajnu 2025

Formuła 1 w tym tygodniu zawita na Bliski Wschód, a wraz z nią serie towarzyszące (juniorskie), które nie rywalizowały w ubiegłym tygodniu. To pierwsza dobra wiadomość. Druga jest taka, że w końcu nie musimy wstawać z samego rana, żeby w półśnie albo nieprzytomnym oglądać dwudziestu milionerów w szybkich samochodach.

Oto harmonogram tygodnia wyścigowego w Bahrajnie:

Piątek, 11.04

GodzinaSeriaSesja
9:55–10:40F3Trening
11:05–11:50F2Trening
13:30–14:30F1Pierwszy trening
15:00–15:30F3Kwalifikacje
15:55–16:25F2Kwalifikacje
17:00–18:00F1Drugi trening

Sobota, 12.04

GodzinaSeriaSesja
12:15–13:00F3Sprint
14:30–15:30F1Trzeci trening
16:15–17:05F2Sprint
18:00–19:00F1Kwalifikacje

Niedziela, 13.04

GodzinaSeriaSesja
11:55–12:45F3Wyścig
13:25–14:30F2Wyścig
17:00–19:00F1Wyścig

Bahrain International Circuit

Tor w Bahrajnie jest bardzo dobrze znany wszystkim kibicom Formuły 1. Od wielu lat to właśnie on inauguruje sezon królowej motorsportu – w tym roku tak się nie stało ze względu na ramadan w krajach Bliskiego Wschodu. Tor położony jest na pustyni Sakhir i liczy 15 zakrętów oraz 5,412 kilometra długości. W 2005 roku odbyło się tam pierwsze Grand Prix Formuły 1. Z tego samego roku pochodzi oficjalny rekord toru – Pedro de La Rosa wykręcił wówczas czas okrążenia wynoszący 1:31,447.

Schemat toru w Bahrajnie. Źródło: formula1.com

Strategia w Bahrajnie

Pirelli na ten weekend wyścigowy przygotowało mieszanki:

  • C1 (twarda)
  • C2 (pośrednia)
  • C3 (miękka)
Mieszanki dostępne na wyścig o GP Bahrajnu. Źródło: Pirelli Press Area

Słowem kluczowym w trakcie doboru strategii wyścigowej może być podcięcie. Zapewnia ono całkiem solidną przewagę nad konkurentami. O tym, na czym polega, i czym jest podcięcie, ale nie tylko, możecie przeczytać w naszym artykule.

Przy doborze opon zespoły na pewno muszą pamiętać o piasku nawiewanym z pustyni, a także o wysokiej temperaturze toru, co przyśpiesza degradację opon.

Red Bull i problemy z degradacją opon

Jak już o degradacji mowa, sposób nie wspomnieć o problemach Red Bulla z degradacją opon. Jak wielokrotnie powtarzał mistrz świata, Max Verstappen, ale także Helmut Marko, to właśnie degradacja jest póki co największym problemem ekipy z Milton Keynes.

Widzieliśmy to chociażby w trakcie wyścigu inaugurującym sezon 2025, GP Australii, po którym to Helmut mówił, że przez „sześć, siedem okrążeń są oni w stanie nadążać za McLarenem, a nawet im dorównywać. Jednak przez degradację opon, później nie ma na to szans”.

Mimo tych problemów Maxowi udało się zwyciężyć w ostatnim Grand Prix Japonii. Trochę gorzej poradził sobie jego zespołowy kolega – Japończyk swój domowy wyścig ukończył bez punktów.

Max Verstappen celebrujący wygraną w Japonii. Źródło: x.com/fia

Podsumowanie

Myślę, że nikogo nie trzeba szczególnie zachęcać do obejrzenia Grand Prix Bahrajnu (chociaż po procesji w Japonii może jednak trzeba). Czego możemy być pewni? Właściwie niczego.

Póki co McLareny są ultraszybkie i raczej nie zanosi się na to, żeby cokolwiek miało się zmienić. Jednak sytuacja na dalszych pozycjach to zupełnie inna historia i jeżeli ktoś nie jest kibicem popularnych papaji, zasłonięcie dwóch czołowych lokat może spowodować wzrost spektakularności wyścigu.

A tak całkowicie poważnie. Wyścig w Bahrajnie, na torze, który łączy techniczne zakręty z kilkoma bardzo szybkimi prostymi, może przynieść nam naprawdę fajny, dynamiczny wyścig, podczas którego nie będziemy zasypiać, a obejrzymy kilka (a może nawet kilkanaście) fantastycznych batalii o pozycje. Tego sobie i Wam wszystkim życzę.

Komentarz w Kontrze

Pamiętajcie, że sesje kwalifikacyjne, a także wyścig będą komentowane przez wspaniałych komentatorów Kontry na naszym kanale YouTube.

Korekta: Nicola Chwist

Źródło obrazka wyróżniającego: x.com/F1

PREVIOUS POST
You May Also Like