
Już w tę niedzielę dwudziestu najlepszych kierowców świata ponownie zmierzy się na torze. Tym razem będzie to Bahrajn, czyli pierwszy nocny wyścig sezonu. W poprzednim wyścigu – na torze Suzuka – tryumf odniósł Max Verstappen, Holender w pojedynkę „objechał” oba bolidy Ferrari, dowożąc w pojedynkę więcej punktów niż włoski zespół. Zaskoczył także Andrea Kimi Antonelli, który uzyskał najszybszy czas okrążenia na Suzuce jako najmłodszy kierowca w historii. McLaren raczej bez zaskoczeń – drugie i trzecie miejsce. Czy słynnym papajom uda się zdobyć kolejny dublet? Czy Antonelli znowu błyśnie formą, a Max Verstappen ponownie w pojedynkę będzie „niósł” Red Bulla? O tym przekonamy się już w niedzielę.
Harmonogram Grand Prix Bahrajnu 2025
Formuła 1 w tym tygodniu zawita na Bliski Wschód, a wraz z nią serie towarzyszące (juniorskie), które nie rywalizowały w ubiegłym tygodniu. To pierwsza dobra wiadomość. Druga jest taka, że w końcu nie musimy wstawać z samego rana, żeby w półśnie albo nieprzytomnym oglądać dwudziestu milionerów w szybkich samochodach.
Oto harmonogram tygodnia wyścigowego w Bahrajnie:
Piątek, 11.04
Godzina | Seria | Sesja |
9:55–10:40 | F3 | Trening |
11:05–11:50 | F2 | Trening |
13:30–14:30 | F1 | Pierwszy trening |
15:00–15:30 | F3 | Kwalifikacje |
15:55–16:25 | F2 | Kwalifikacje |
17:00–18:00 | F1 | Drugi trening |
Sobota, 12.04
Godzina | Seria | Sesja |
12:15–13:00 | F3 | Sprint |
14:30–15:30 | F1 | Trzeci trening |
16:15–17:05 | F2 | Sprint |
18:00–19:00 | F1 | Kwalifikacje |
Niedziela, 13.04
Godzina | Seria | Sesja |
11:55–12:45 | F3 | Wyścig |
13:25–14:30 | F2 | Wyścig |
17:00–19:00 | F1 | Wyścig |
Bahrain International Circuit
Tor w Bahrajnie jest bardzo dobrze znany wszystkim kibicom Formuły 1. Od wielu lat to właśnie on inauguruje sezon królowej motorsportu – w tym roku tak się nie stało ze względu na ramadan w krajach Bliskiego Wschodu. Tor położony jest na pustyni Sakhir i liczy 15 zakrętów oraz 5,412 kilometra długości. W 2005 roku odbyło się tam pierwsze Grand Prix Formuły 1. Z tego samego roku pochodzi oficjalny rekord toru – Pedro de La Rosa wykręcił wówczas czas okrążenia wynoszący 1:31,447.

Strategia w Bahrajnie
Pirelli na ten weekend wyścigowy przygotowało mieszanki:
- C1 (twarda)
- C2 (pośrednia)
- C3 (miękka)

Słowem kluczowym w trakcie doboru strategii wyścigowej może być podcięcie. Zapewnia ono całkiem solidną przewagę nad konkurentami. O tym, na czym polega, i czym jest podcięcie, ale nie tylko, możecie przeczytać w naszym artykule.
Przy doborze opon zespoły na pewno muszą pamiętać o piasku nawiewanym z pustyni, a także o wysokiej temperaturze toru, co przyśpiesza degradację opon.
Red Bull i problemy z degradacją opon
Jak już o degradacji mowa, sposób nie wspomnieć o problemach Red Bulla z degradacją opon. Jak wielokrotnie powtarzał mistrz świata, Max Verstappen, ale także Helmut Marko, to właśnie degradacja jest póki co największym problemem ekipy z Milton Keynes.
Widzieliśmy to chociażby w trakcie wyścigu inaugurującym sezon 2025, GP Australii, po którym to Helmut mówił, że przez „sześć, siedem okrążeń są oni w stanie nadążać za McLarenem, a nawet im dorównywać. Jednak przez degradację opon, później nie ma na to szans”.
Mimo tych problemów Maxowi udało się zwyciężyć w ostatnim Grand Prix Japonii. Trochę gorzej poradził sobie jego zespołowy kolega – Japończyk swój domowy wyścig ukończył bez punktów.

Podsumowanie
Myślę, że nikogo nie trzeba szczególnie zachęcać do obejrzenia Grand Prix Bahrajnu (chociaż po procesji w Japonii może jednak trzeba). Czego możemy być pewni? Właściwie niczego.
Póki co McLareny są ultraszybkie i raczej nie zanosi się na to, żeby cokolwiek miało się zmienić. Jednak sytuacja na dalszych pozycjach to zupełnie inna historia i jeżeli ktoś nie jest kibicem popularnych papaji, zasłonięcie dwóch czołowych lokat może spowodować wzrost spektakularności wyścigu.
A tak całkowicie poważnie. Wyścig w Bahrajnie, na torze, który łączy techniczne zakręty z kilkoma bardzo szybkimi prostymi, może przynieść nam naprawdę fajny, dynamiczny wyścig, podczas którego nie będziemy zasypiać, a obejrzymy kilka (a może nawet kilkanaście) fantastycznych batalii o pozycje. Tego sobie i Wam wszystkim życzę.
Komentarz w Kontrze
Pamiętajcie, że sesje kwalifikacyjne, a także wyścig będą komentowane przez wspaniałych komentatorów Kontry na naszym kanale YouTube.
Korekta: Nicola Chwist
Źródło obrazka wyróżniającego: x.com/F1