George Russell w Grand Prix Hiszpanii

Formuła 1 nie bez powodu nazywana jest królową sportów motorowych. To świat najszybszych kierowców, przełomowych technologii i spektakularnych torów. Ale to również ogromne koszty – zwłaszcza te związane z samym bolidem. W tym artykule dowiesz się, ile kosztuje bolid F1 i co składa się na tak wysoką cenę.

Całkowity koszt bolidu F1

Bolid F1 w sezonie 2025 kosztuje około 55 000 000 złotych, chociaż wiele zespołów pod koniec sezonu nie będzie rozwijać istniejącej konstrukcji, a skupi się na tworzeniu bolidu na sezon 2026, rozpoczynający nowy okres regulacji dotyczących silnika i konstrukcji pojazdu. Tak wysoka cena wiąże się z zaawansowanymi technologiami wykorzystywanymi w celu zapewnienia bezpieczeństwa kierowcy, a także stworzenia jak najszybszej konstrukcji.

Przy tak dużych wydatkach, każda najmniejsza kolizja, uszkodzenie skrzydła, zawieszenia, podłogi czy awaria komponentów jednostki napędowej to generator kosztów, gdyż zespoły nie mają nieskończenie wiele części zamiennych, a każdy wyprodukowany komponent generuje koszta i wpływa na to ile w końcowym rozrachunku kosztowały elementy bolidu.

Koszt silnika Formuły 1

Silnik bolidu F1 to prawdziwe serce maszyny wyścigowej – najważniejszy i zarazem najdroższy jej element. Koszt nowoczesnej jednostki napędowej sięga nawet około 37 milionów złotych, co czyni ją jednym z najbardziej zaawansowanych i kosztownych podzespołów w całym sporcie motorowym. Rzadko kiedy jednak trzeba wymienić cały silnik podczas jednej rundy Grand Prix, przeważnie są to pojedyncze podzespoły, a zatem koszta eksploatacyjne są ciut bardziej przystępne dla zespołów i rozłożone na przestrzeni całego roku.

W skład silnika wchodzą takie elementy jak:

  • ICE – silnik spalinowy (Internal Combustion Engine)
  • Turbo – turbosprężarka
  • MGU-H (Motor Generator Unit – Heat)
  • MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic)
  • ES – magazyn energii (Energy Store, bateria)
  • CE – jednostka kontrolna (Control Electronics)

Koszt stałych elementów bolidu

Do stałych elementów bolidu Formuły 1 zaliczają się między innymi: monokok (kabina kierowcy) wykonany z włókna węglowego, przednie skrzydło, tylne skrzydło oraz zawieszenie.

Koszt podwozia bolidu Formuły 1 wynosi około 3,5 miliona złotych. To przede wszystkim efekt rygorystycznych testów zderzeniowych i bezpieczeństwa, które musi przejść, aby zostać dopuszczone do rywalizacji w mistrzostwach świata. Koszt zawieszenia w bolidzie Formuły 1, które pełni znacznie więcej funkcji niż w samochodzie drogowym, może sięgać nawet miliona złotych. Ostateczna kwota zależy od rodzaju zastosowanego zawieszenia oraz poziomu jego technicznego zaawansowania, na jaki zdecyduje się zespół.

Dyfuzor F1 koszt
Dyfuzor Mercedesa W09 CR: Jan Kawecki, Kontra

Przednie skrzydło to wydatek rzędu 700 tysięcy złotych, natomiast tylne skrzydło kosztuje około 500 tysięcy złotych. W przypadku tych elementów, które pełnią również funkcje aerodynamiczne, podane kwoty dotyczą samych kosztów produkcji.

To ile kosztuje bolid F1 zależy też w dużej mierze od regulacji i zmian w przepisach. Na przykład, w sezonie 2025, po wprowadzeniu dyrektywy TD-018, zespoły musiały dopasować przednie skrzydła do nowych wymogów, a co za tym idzie wytworzyć nowe elementy i ponieść dodatkowe koszta.

Koszt wyposażenia bolidu Formuły 1

Jednym z najdroższych elementów wyposażenia bolidu F1 jest skrzynia biegów – jej koszt może sięgać nawet 3,5 miliona złotych. Co więcej, kierowcy potrafią zużyć nawet do siedmiu skrzyń biegów w trakcie jednego sezonu, co generuje ogromne koszty operacyjne dla zespołu.

Koszt kierownicy w bolidzie Formuły 1 sięga około 300 tysięcy złotych za sztukę. Wynika to z faktu, że nie jest to zwykły element – pełni ona funkcję zaawansowanego komputera pokładowego, za pomocą którego kierowca zarządza niemal wszystkimi systemami samochodu w czasie wyścigu.

ile kosztuje bolid f1
Marco Fürst i Marco Waltenspiel przyglądający się kierownicy RB21. Źródło: Joerg Mitter/Red Bull Content Pool

Systemy chłodzenia w bolidzie Formuły 1 to wydatek przekraczający milion złotych, a ich koszt zależy od poziomu intensywności chłodzenia, jakiego wymaga samochód w dany weekend wyścigowy. Z kolei systemy telemetrii i czujniki, które dostarczają zespołom kluczowych danych w czasie rzeczywistym, kosztują od 400 tysięcy do nawet 800 tysięcy złotych, w zależności od stopnia zaawansowania i specyfiki zastosowanych rozwiązań.

Koszt opon w Formule 1

Czarne złoto, czyli opony, to wcale nie taki niepozorny wydatek dla zespołów Formuły 1. Komplet czterech opon wyścigowych produkowanych przez włoską firmę Pirelli kosztuje około 10 tysięcy złotych. Na każdy weekend Grand Prix przypada 13 kompletów opon na jednego kierowcę, co daje łączny koszt na poziomie 130 tysięcy złotych. W kalendarzu na sezon 2026 zaplanowane są 24 rundy, a co za tym idzie, koszt opon na przestrzeni sezonu wyniesie ponad 3 miliony złotych dla każdego kierowcy.

W przypadku weekendów z opadami deszczu, kierowcy otrzymują dodatkowo cztery komplety opon przejściowych oraz trzy komplety opon deszczowych, co również generuje dodatkowe koszty. Warto jednak zaznaczyć, że niewykorzystane opony są odsyłane do fabryki Pirelli, a zespoły nie ponoszą za nie opłat.

Koszt opon Pirelli
Opony Pirelli. Źródło: Wikimedia

Koszt badań aerodynamicznych

Największe wydatki zespołów Formuły 1 to często te, których nie widać gołym okiem. Mowa o kosztach związanych z pracami rozwojowymi – zarówno w tunelu aerodynamicznym, jak i w symulatorach.
W przeciwieństwie do fizycznych komponentów bolidu, wydatki na rozwój są trudne do precyzyjnego oszacowania, ponieważ obejmują nieustanne testy, analizę danych i optymalizację konstrukcji.
Szacuje się jednak, że łączne koszty badań i opracowywania nowych części mogą sięgać nawet 44 milionów złotych rocznie.

Z podziałem na następujące kategorie:

  • Prace badawczo-rozwojowe (R&D) 9 – 37 mln PLN
  • Symulatory 2 – 4 mln PLN
  • Testy aerodynamiczne 3 – 6 mln PLN
  • Oprogramowanie i systemy ECU 1 – 2 mln PLN

Informacje dodatkowe

Wszystkie podane w tekście kwoty zostały przeliczone z dolarów amerykańskich na złotówki według kursu z dnia 17 czerwca 2025 roku, który wynosił 3,70 zł za 1 USD.

Źródło zdjęcia poglądowego: https://www.mercedesamgf1.com

Authors

  • Igor Osica

    Gdy Robert Kubica świętował swoje zwycięstwo w Kanadzie, ja mówiłem jeszcze na chleb „pep” – a mimo to siedziałem z tatą przed telewizorem i z wypiekami na twarzy oglądałem Formułę 1. Sporty motorowe towarzyszyły mi od najmłodszych lat. Ryk silników, błyskotliwe manewry kierowców i zawrotna prędkość na torze – to wszystko zawsze podnosiło mi ciśnienie. Dziś, po zakończeniu edukacji, dołączyłem do szeregów Kontry i co tydzień mam przyjemność relacjonować dla Was najbardziej ekscytujące wydarzenia ze świata królowej sportów motorowych!

  • Jan Kawecki

    Już w przedszkolu tata zabierał mnie na mecze Apatora, a z każdym rokiem zajawka na motorsport rosła coraz bardziej i poszerzała się o kolejne dyscypliny. Od dwóch lat aktywnie działam jako dziennikarz i komentator Formuły 1, natomiast na co dzień pracuję w agencji zajmującej się SEO.

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like