Ile waży motocykl MotoGP?

MotoGP z całą pewnością należy do najbardziej rozpoznawalnych i cenionych przez kibiców serii wyścigowych, mimo że zawodnicy ścigają się na motocyklach, a nie w bolidach czy samochodach. Jednak ile tak naprawdę waży motocykl MotoGP, który pozwala osiągać zawodnikom tak niebotyczne prędkości? W tym artykule przybliżę wagę motocyklów trzech najbardziej rozpoznawalnych klas MotoGP.

Ile waży motocykl MotoGP?

Minimalna waga motocykla klasy królewskiej MotoGP wynosi 157 kilogramów. Warto nadmienić, że jest to waga „sucha”, czyli taka, która nie uwzględnia wagi kierowcy oraz paliwa. Waga motocykla wynika też z tego, że w nowoczesnych motocyklach MotoGP używa się czterocylindrowego silnika o pojemności 1000 cm3. W przybliżeniu motocykl ten ma ok. 250 KM.

Jednak wraz z wejściem w życie nowych regulacji technicznych w 2027 roku pojemność silników ma zostać zmniejszona do 850 cm3. Obniży to także minimalną wagę motocykla MotoGP do 153 kilogramów.

Warto zaznaczyć, że w celu osiągnięcia minimalnej wagi motocykla można stosować balast, który takowy motocykl dociąży.

Maksymalna prędkość takiego motocykla wynosi 366,1 km/h – co czyni motocykl najszybszym na świecie. Rekord ten ustanowił Brad Binder na torze Mugello w trakcie wyścigu sprinterskiego w 2023 roku.

waga motocyklu motogp
Marco Bezzecchi na motocyklu Aprilii. Źródło: x.com/dainese

Ile waży motocykl Moto2?

Motocykle klasy Moto2 ważą mniej od motocykli klasy królewskiej, co jest efektem głównie różnicy w pojemności silnika – w maszynach klasy Moto2 wynosi ona 756 cm3. Taki motocykl ma ok. 138 KM, a jego minimalna waga to 217 kilogramów (tutaj już wliczana jest waga kierowcy).

Warto wspomnieć, że w tej klasie silniki są dostarczane przez firmę Triumph Motorcycles, a nie przez zespoły, co oznacza, że w pewnym sensie spełnia się sen Fernando Alonso o równych silnikach dla każdego.

Maksymalna prędkość osiągana przez te motocykle to w przybliżeniu 301 km/h.

David Alonso na motocyklu klasy Moto2. Źródło: x.com/AsparTeam

Ile waży motocykl Moto3?

Maszyny klasy Moto3 mają silniki o pojemności 250 cm3, co również ma przełożenie na ich wagę. Generują one 60 KM, a ich prędkość maksymalna to ok. 245 km/h.

Motocykle te ważą ok. 152 kilogramy (waga motocykla + waga kierowcy).

Riccardo Rossi na motocyklu klasy Moto3. Źródło: x.com/nankatsu0425

Jak zmieni się waga motocykla MotoGP w 2027 roku?

FIM zapowiedziała zmiany w regulacjach technicznych na rok 2027. Wśród nich znajdą się modyfikacje w pojemności silników oraz minimalnych wagach motocyklów MotoGP.

Zmieni się pojemność silnika – od 2027 roku będzie ona wynosić maksymalnie 850 cm3. Pozostanie on czterocylindrowy oraz czterosuwowy. Zmieni się natomiast rozmiar otworu cylindra – z 81 mm do 75 mm.

Inna będzie także liczba możliwych do użycia przez zespoły jednostek napędowych. Od 2027 na jednego zawodnika przypadać będzie sześć, a nie siedem (jak obecnie) silników.

Natomiast minimalna waga motocykla MotoGP wyniesie 153 kilogramy.

Ile paliwa można wlać do motocykla MotoGP?

Obecnie do motocykla MotoGP można wlać 22 litry paliwa, jednak wraz z wprowadzeniem regulacji zespoły będą miały możliwość zatankować motocykl na maksymalnie 20 litrów.

Dodatkowo stosowane będzie paliwo niepochodzące z rafinacji ropy naftowej, czyli syntetyczne lub biopaliwo.

MotoGP w KONTRZE

Więcej informacji o MotoGP i nie tylko znajdziecie na naszej stronie internetowej, social mediach, a także kanale YouTube, gdzie nasi komentatorzy prowadzą relacje ze sprintów oraz wyścigów MotoGP.

Dodatkowo przy okazji każdego weekendu wyścigowego na naszej stronie dowiecie się gdzie i o jakich godzinach oglądać wszystkie sesje Moto, a także przeczytacie ich krótką zapowiedź. Natomiast po każdym weekendzie możecie znaleźć u nas podsumowanie wydarzeń z torów.

Obrazek wyróżniający: Marc Márquez na swoim motocyklu. Źródło: x.com/MotorbikeMag

Korekta: Nicola Chwist

Authors

  • Oliwier Rychły

    Od najmłodszych lat zakochany w motorsporcie, piłce nożnej oraz dziennikarstwie. Kiedy inni w niedzielne popołudnia oglądali "Familiadę", ja zafascynowany śledziłem rywalizację dwudziestu najlepszych kierowców na świecie. I tak jest aż po dziś dzień. Prywatnie jestem kibicem Scuderii Ferrari, a także Juventusu. Nie boję się kontrowersyjnych opinii - i to właśnie nimi będę się z Wami dzielił na łamach KONTRY.

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like