
W Europie od kilku lat ma miejsce napływ serii juniorskich na poziomie między Formułą 3 a Formułą 4. Większość z nich jest bardzo dobrze znana polskim kibicom, na przykład FRECA, w której ścigał się Roman Biliński, czy Eurocup-3, w którym Maciej Gładysz startować będzie w 2025 roku. Jest jednak jedna seria, która jest starsza niż wszystkie wcześniej wymienione, a ten rok jest dla niej przełomowy. Dodatkowo w tym roku wystartuje tam Tymek Kucharczyk, jeden z największych polskich talentów. Jest to Euroformuła Open, której pierwsze zmagania odbędą się już w ten weekend w Portugalii. W tym artykule dowiecie się, czym są te mistrzostwa.
Historia Euroformuły Open

Euroformuła Open rozpoczęła swoją przygodę w 2001 jako Hiszpańska Formuła 3 i przez pierwsze lata swojego istnienia była serią stricte regionalną, lecz w 2006 roku odbył się pierwszy wyścig poza granicami Hiszpanii i Portugalii. Kierowcy zmagali się na torze Magny-Cours we Francji. Już wtedy w Hiszpańskiej F3 pojawiali się kierowcy aspirujący do Formuły 1. W latach 2006–2008 w tej serii startował Roberto Merhi, przyszły kierowca Marussi, a w 2008 startował kierowca Toro Rosso – Jaime Alguersuari.
Przed sezonem 2009 przekształciła się w European F3 Open i otworzyła na regularne wyścigi poza Półwyspem Iberyjskim. Zmagania odbywały się we Włoszech, Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Od roku 2014 seria nazywana jest Euroformuła Open (EFO), gdyż FIA zabroniła używania nazwy “Formuła 3” dla serii niestosujących odpowiednich silników zatwierdzonych przez FIA.
Od tego sezonu mistrzami zostali zawodnicy znani fanom motorsportu, tacy jak mistrz Formuły 2 Felipe Drugovich czy kolega zespołowy Roberta Kubicy Yifei Ye. Niestety w trzeciej dekadzie XXI wieku Euroformuła Open zmagała się z dużymi problemami dotyczącymi małej frekwencji podczas wyścigów. W roku 2024 podczas niektórych rund startowało zaledwie sześć samochodów, z czego pięć wystawianych przez ten sam zespół. Jednak w tym roku się to zmieni.
Nowe samochody – nowe rozdanie

Przez pięć lat, od 2020 roku, Euroformuła Open wykorzystywała bolid Dallara 320, uznawany za jedną z lepszych konstrukcji na poziomie Formuły Regional. Mimo tego samochód ten był bardzo kosztowny zarówno w zakupie, jak i w utrzymaniu, co było jedną z przyczyn małej liczby zgłoszeń do EFO.
W sezonie 2025 Euroformula Open pozostaje przy włoskiej marce, ale wprowadza nowy model – Dallarę 324. Mimo tego, że te auta dopiero teraz zadebiutują na torach Europy, są już sprawdzone w boju, gdyż od 2024 roku stanowią podstawę serii Super Formula Lights, będącą odpowiednikiem “Formuły 2” dla japońskiej Super Formuły.
Kolejną zmianą mającą na celu obniżenie kosztów dla drużyn startujących w Euroformule Open jest ujednolicenie jednostek napędowych. Od 2019 roku zespoły mogły dowolnie wybierać dostawcę silników – w stawce startowały samochody z jednostkami Volkswagena, Mercedesa czy Toyoty. Od sezonu 2025 wszystkie samochody będą jednak wyposażone w identyczne silniki Toyoty, znane już z serii Super Formula Lights. Ma to uprościć logistykę, ograniczyć wydatki i zwiększyć konkurencyjność.
Kalendarz Euroformuły Open
Sezon 2025 Euroformuły Open będzie odbywał się od kwietnia do października, a w trakcie ośmiu rund seria odwiedzi najsłynniejsze tory Europy.
Miejsce | Data |
Algarve International Circuit, Portimão | 26–27 kwietnia |
Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelot | 17–18 maja |
Hockenheimring, Hockenheim | 7–8 czerwca |
Hungaroring, Mogyoród | 5–6 lipca |
Circuit Paul Ricard, Le Castellet | 19–20 lipca |
Red Bull Ring, Spielberg | 6–7 września |
Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló | 20–21 września |
Autodromo Nazionale di Monza, Monza | 18–19 października |
Stawka najsilniejsza od dawna

Dwanaście aut zostało zgłoszonych do pierwszej rundy Euroformuły Open na Algarve International Circuit w Portimão. Połowę z nich wystawia niemiecki Team Motopark, zespół, który nieprzerwanie od 2019 zdobywa tytuł w mistrzostwach. Najbardziej znanym zawodnikiem tej ekipy jest Michael Shin. Koreańczyk ma na koncie start w FIA Formule 3 na miejscu Piotra Wiśnickiego w PHM Racing. Dodatkowo w Motoparku wystartuje Yevan David, zawodnik ze Sri Lanki, który rok temu zadebiutował w Eurocup-3, czy Fernando Barrichello, mistrz debiutantów z 2024 roku i syn Rubensa Barrichello, byłego kierowcy Formuły 1.
Polskich fanów najbardziej interesować będzie włoski zespół BVM Racing. W sezonie 2025 zespół poszerzył swoje działania w Euroformule Open na dwa samochody. W jednym z nich zasiądzie Tymek Kucharczyk, który po sporej ilości problemów finansowych znalazł miejsce dla siebie i na pewno będzie liczył się w walce o tytuł. Obok niego we włoskiej ekipie wystartuje Vladislav Ryabov, który przez ostatnie dwa lata jeździł z Motoparkiem w EFO. Zdołał on również wygrać wyścig Euroformuły Open w Barcelonie.
Dotychczas Nielsen Racing startował w wyścigach długodystansowych, lecz w 2025 roku brytyjska ekipa zadebiutuje w wyścigach bolidów jednomiejscowych w Euroformule Open. Częścią zespołu będą Shawn Rashid, niespełna 30-letni zawodnik, będący byłym kolegą zespołowym Tymka Kucharczyka z GB3, Brytyjczyk Finley Green, który w 2024 roku zadebiutował w single-seaterach od razu w Formule Regional oraz Edward Pearson, zdobywca trzech podiów w ostatnim sezonie EFO.
Ostatnim zespołem w stawce jest serbskie NV Racing z jedynym kierowcą, Paolo Brajnikiem, który wpisuje się w definicję “gentlemen driver”. Od 2022 roku rywalizuje ze swoim zespołem w Euroformule Open.
Polacy w Euroformule Open
Tymek Kucharczyk nie będzie pierwszym Polakiem startującym w Euroformule Open. Jeszcze za czasów European F3 Open, w 2013 roku, startował w niej Artur Janosz. Polak w ciągu dwóch sezonów startów odniósł dwa zwycięstwa i po bardzo udanej kampanii w 2014 roku trafił do GP3 Series, czyli odpowiednika FIA Formuły 3.
Rok później, bo w 2015 roku, do Euroformuły Open trafiło kolejnych dwóch Polaków. Dla zespołu RP Motorsport startowali Igor Waliłko oraz Antoni Ptak Jr. Pierwszy z nich, z dwoma podiami zakończył sezon na miejscu 10., a Ptak na 13. Obydwaj kontynuowali starty w tej serii przez następny rok, a Ptakowi udało się zwyciężyć w wyścigu na Silverstone.
Polacy wrócili do EFO w 2018 roku, kiedy to w rundzie niepunktowanej wystartowała Julia Pankiewicz, a w trakcie całego sezonu startował Alex Karkosik. Zdobył jedno podium na Spa, a cały sezon ukończył na miejscu 8. Po Euroformule Open ścigał się w innych seriach na podobnym poziomie, a potem zakończył karierę w single-seaterach.
Z przerwami, w latach 2019–2022, w EFO rywalizował Filip Kaminiarz, który swoje jedyne podium zdobył na Monzy w 2021 roku podczas jedynej pełnej kampanii. Po końcu swojej kariery w tej serii nie rywalizował już w żadnej innej serii.
Czy Kucharczyk ma szansę na tytuł?

Po sukcesach Polaków w Spanish Winter Championship polscy kibice mają chrapkę na następne tytuły rodaków w seriach juniorskich. Tymek Kucharczyk jest kierowcą z bardzo dużym doświadczeniem na poziomie Formuły Regional i to na pewno pomoże mu w walce o tytuł. Niestety, zespół BVM Racing przez ostatnie sezony odstawał od Motoparku, lecz z nowymi bolidami stawka może się przetasować, a nawet jeśli BVM by odstawał, to poziom Tymka Kucharczyka jest tak wysoki, że jest w stanie walczyć z bolidami niemieckiej ekipy.
Kucharczyk zapowiedział, że po kampanii w Euroformula Open ma w planach starty w Formule 2. Po trzech sezonach w Formule Regional będzie dysponował wystarczającym doświadczeniem, żeby przesiąść się do F2 z pominięciem FIA Formuły 3.
Gdzie śledzić Euroformułę Open?
Wszystkie wyścigi Euroformuły Open będą transmitowane na kanale YouTube serii, a wszelkie aktualności będziemy zapewniać na mediach społecznościowych Kontry. Zachęcamy do śledzenia wyścigów oraz kibicowania Tymkowi Kucharczykowi w trakcie sezonu!
Korekta: Nicola Chwist
Źródło obrazka podglądowego: euroformulaopen.net