W sezonie 2026 Roman Biliński będzie reprezentował zespół DAMS Lucas Oil w Formule 2. Będzie pierwszym kierowcą startującym pod biało-czerwoną flagą w historii serii GP2/F2 od czasu jej powstania w 2005 roku. O losach Bilińskiego w przedsionku F1 będziemy jeszcze pisać i opowiadać na Kontrze wielokrotnie. Teraz skupimy się na przeszłości zespołu, w którego barwach Polak będzie jeździł w 2026 roku. Oto historia DAMS.
Początki DAMS w seriach juniorskich
DAMS to francuski zespół wyścigowy z siedzibą nieopodal historycznego Circuit de la Sarthe. Jego założycielami są Jean-Paul Driot oraz siedmiokrotny triumfator wyścigów Formuły 1 – René Arnoux. To właśnie od ich nazwisk pochodzi oryginalna nazwa zespołu, Driot-Arnoux Motorsport.
Od początku istnienia ekipa skupiała się na jeździe w seriach juniorskich. Swój debiut zespół zaliczył w 1989 roku, startując w Formule 3000, czyli serii, która była wtedy dla kierowców ostatnim przystankiem przed Formułą 1. Na sukcesy DAMS nie trzeba było długo czekać. Już w pierwszym sezonie startów zespół okazał się najlepszy w punktacji, a Érik Comas zdobył wicemistrzostwo kierowców F3000. Za sprawą tego samego kierowcy w 1990 roku francuska ekipa do mistrzostwa zespołów dołożyła tytuł wśród kierowców.

W F3000 DAMS startował aż do sezonu 2001. Francuzi łącznie czterokrotnie triumfowali w klasyfikacji zespołów, a ich kierowcy zdołali zdobyć trzy tytuły. Poza Comasem mistrzostwa wygrywali w sezonie 1993 Olivier Panis oraz rok później Jean-Christophe Boullion. W międzyczasie zespół zaczął swoje programy również w innych seriach. Swoich sił Francuzi próbowali w niemal domowym 24-godzinnnym wyścigu Le Mans. Jednak tam DAMS nigdy nie odniósł sukcesów. Lepiej szło w innych seriach juniorskich, między innymi w Europejskiej Formule Renault, której mistrzostwo w 2003 roku zdobył José-María López.
Sukcesy w GP2 i nie tylko
W sezonie 2005 ruszyło GP2, czyli seria, która zastąpiła F3000 na miejscu ostatniego przystanka przed F1. DAMS, za sprawą wspomnianego już José-María Lópeza, wygrał tam już w czwartym wyścigu sezonu. W latach 2006–2009 francuski zespół współpracował z Toyotą i jej programem młodych kierowców. Jeden z członków akademii Toyoty, Kamui Kobayashi, zdobył dla DAMS pierwszy tytuł GP2, lecz nie w jej głównym cyklu, a w edycji azjatyckiej, rozgrywanej na przełomie lat 2008 i 2009. W tym samym czasie DAMS zaliczył swój ostatni sezon w innej serii – A1 Grand Prix. Zespół brał udział we wszystkich czterech edycjach, obsługując bolidy dla reprezentacji Francji, Szwajcarii, Meksyku i RPA. Ci pierwsi w sezonie 2005/06 zdobyli dla DAMS jedyne mistrzostwo A1 GP.
Po tytuły DAMS zaczął sięgać także w głównym cyklu GP2. Pierwszym mistrzem w barwach zespołu został Romain Grosjean w sezonie 2011. Francuz został też kolejnym kierowcą na długiej liście tych, którzy reprezentowali DAMS, a potem dostąpili zaszczytu jazdy w Formule 1. Rok później mistrzostwo GP2 zdobył Davide Valsecchi, który mimo tego wyczynu nigdy nie wystąpił w królowej motorsportu. W sezonie 2012 DAMS po raz pierwszy wygrał też klasyfikację zespołów GP2. Po drugi, i jak się okazało ostatni, tytuł w klasyfikacji zespołów w GP2 francuska ekipa sięgnęła w 2014 roku. W tym samym sezonie mistrzem wśród kierowców został Jolyon Palmer, czyli ostatni mistrz przedsionka F1 w barwach DAMS.

DAMS odnosił kolejne sukcesy także poza GP2. Zespół Jean-Paula Driota zawitał do Formuły E, gdzie partnerował Renault. Zespół pod nazwą Team e.dams-Renault w sezonie 2014/15, a potem jako Renault e.dams triumfował w klasyfikacji zespołów trzykrotnie w pierwszych trzech sezonach istnienia serii. Po mistrzostwo kierowców udało się sięgnąć tylko raz, za sprawą Sebastiena Buemiego w sezonie 2015-16. DAMS był aktywny w Formule E aż do 2022 roku. Po odejściu Renault z FE zespół został przemianowany na Nissan e.dams. Największymi sukcesami pod tym szyldem były wicemistrzostwa kierowców, zdobyte przez Buemiego w sezonie 2018/19, oraz zespołów, po które ekipa sięgnęła rok później.
DAMS świetnie sobie radził również w Formule Renault 3.5. Francuska ekipa dwukrotnie sięgnęła po mistrzostwo zespołów oraz kierowców. W sezonie 2013 mistrzem serii został Kevin Magnussen, który po tym sukcesie awansował bezpośrednio do Formuły 1. W 2014 wygrał inny kierowca świetnie nam znany z królowej motorsportu, czyli Carlos Sainz. Rok później w barwach DAMS startował kolejny zawodnik, który trafił do F1, czyli Nyck de Vries. Holender zajął trzecie miejsce w punktacji, a francuska ekipa była druga w klasyfikacji zespołowej. Po sezonie 2015 zespół Jean-Paula Driota opuścił Formułę Renault 3.5, by w 2016 zacząć starty w GP2. Tam nie odniósł sukcesów i po zaledwie dwóch latach opuścił serię, aby skupić się na Formule 2.

DAMS w Formule 2
Ostatnia seria w drodze do F1 zawsze była oczkiem w głowie dla DAMS. Gdy w 2017 roku GP2 przemianowano na Formułę 2, Francuzów nie mogło w niej zabraknąć. W pierwszych dwóch kampaniach DAMS dwukrotnie zajął trzecie miejsce w klasyfikacji zespołów. W obu sezonach niebieskie barwy ekipy przydział Nicholas Latifi, a w 2018 dołączył do niego Alexander Albon. Taj po roku opuścił zespół, by jeździć w Formule 1, zaś Kanadyjczyk miał przed sobą jeszcze jeden rok w F2. W sezonie 2019 do Latifiego dołączył Sergio Sette Câmara i ta dwójka zdobyła mistrzostwo w klasyfikacji zespołów. Na dodatek Kanadyjczyk skończył drugi w punktacji kierowców, co jest do dziś najlepszym wynikiem dla DAMS.

Za kulisami nie było tak kolorowo. Jeszcze w trakcie trwania sezonu 2019 roku zmarł założyciel zespołu, Jean-Paul Driot. Władzę przejęli jego synowie, Olivier i Grégory. Następne sezony okazały się być trudne także pod względem sportowym. W pandemicznych sezonach DAMS nie był w stanie walczyć o mistrzostwa. Nieco lepiej zespół zaczął sobie radzić w sezonach 2022 i 2023, gdy za sprawą Ayumu Iwasy francuska ekipa znów regularnie stawała na podium. W sezonach 2024 i 2025 rolę Iwasy przejął Jak Crawford. Amerykanin do podiów i triumfów dorzucił wyrównanie wyniku Latifiego, czyli wicemistrzostwo w klasyfikacji kierowców w sezonie 2025.
W międzyczasie doszło do ważnych zmian w funkcjonowaniu zespołu. W lutym 2022 roku DAMS został sprzedany przez Oliviera i Grégory’ego Driotów. Nowym właścicielem został Charles Pic, były kierowca Formuły 1. Kolejnym ważnym wydarzeniem było nawiązanie bliższej współpracy z Lucas Oil przed sezonem 2024. Amerykańska firma od wielu lat wspierała zespół, aż w 2024 roku została sponsorem tytularnym. Innym wartym podkreślenia faktem z ostatnich lat jest dołączenie zespołu do Formuły 3 w sezonie 2025. Pierwsza kampania była pozbawiona sukcesów i DAMS zajął ostatnie miejsce w punktacji.

Czego spodziewać się po DAMS Lucas Oil w sezonie 2026?
Roman Biliński w listopadzie 2025 roku został ogłoszony kierowcą DAMS Lucas Oil w Formule 2. Czego należy oczekiwać od Polaka w nadchodzącym sezonie? Od wprowadzenia nowej konstrukcji bolidów – Dallara F2 2024 – stawka serii jest wyrównana jak nigdy dotąd. Praktycznie każdy zespół był już w stanie walczyć o podia, a nawet zwycięstwa. Nie inaczej powinno być w 2026 roku.
DAMS wydaje się być jednym z lepszych miejsc do jazdy, gdyż zespół ma ogromne doświadczenie, co na pewno pomoże Bilińskiemu w aklimatyzacji w nowej serii. W testach posezonowych na torze Yas Marina Biliński zajmował pozycję w drugiej dziesiątce, lecz jak mawia klasyk, gdy wyniki testów nie idą po myśli kibiców – „czasy się nie liczą”.

Będąc już zupełnie poważnym, to Polak na pewno będzie potrzebował chwili na poznanie nowych konstrukcji, w czym pomogą testy przedsezonowe. Na realną ocenę możliwości Bilińskiego przyjdzie czas dopiero w trakcie trwania sezonu. Po niezłym debiucie w Formule 3 w 2025 roku można mieć spore nadzieje, że także w F2 Polak szybko znajdzie dobre tempo.
Kolegą zespołowym polskiego kierowcy będzie Dino Beganović. W swoim drugim sezonie startów Szwed nie będzie łatwym rywalem, a co więcej, można go rozpatrywać nawet jako jednego z głównych kandydatów do tytułu. Przed Romanem Bilińskim niełatwe, ale bardzo ekscytujące zadanie, którego początek będzie miał miejsce już w marcu.
Korekta: Nicola Chwist
Źródło zdjęcia poglądowego: Wikimedia Commons

