Początek pełen zamieszania

W niedzielne popołudnie na torze Imola rozpoczął się wyścig 4 Hours of Imola, będący trzecią rundą serii European Le Mans Series. Rywalizacja wystartowała punktualnie o godzinie 12:00, ale już na pierwszych okrążeniach doszło do paru incydentów, które poważnie wpłynęły na przebieg zawodów. W klasie LMP3 samochód #68 zespołu M Racing został uderzony przez samochód #88 zespołu Inter Europol Competition, a chwilę później doszło do kolizji pomiędzy samochodami LMGT3 zespołu Richard Mille #55 a autem zespołu Iron Dames #85. Następnie w żwirze zakopał się McLaren ekipy United Autosport #23, co sprawiło, że na torze pojawiło się Full Course Yellow. Te zdarzenia sprawiły, że działo się naprawdę sporo i to już na samym początku wyścigu.

Czerwona flaga po kraksie w Tamburello

Wkrótce w słynnym zakręcie Tamburello doszło do poważnego wypadku z udziałem czterech samochodów. Sędziowie nie mieli wyjścia i przerwali rywalizację na około 20 minut, wywieszając czerwoną flagę. To był punkt zwrotny napiętej pierwszej godziny, w której wielu kierowców próbowało agresywnie zyskać pozycje.

Restart i rozgrywka strategiczna

Po wznowieniu rywalizacji sytuacja na torze zaczęła się klarować. Zespół Algarve Pro Racing #25, który startował z pole position, prowadził po wznowieniu wyścigu. Jednak późniejsze FCY (Full Course Yellow), kolejne restarty, a także zamieszanie związane z opadami deszczu sprawiły, że głównym beneficjentem wszystkich wydarzeń na torze został zespół VDS Panis Racing.

Zespół IDEC Sport, lider klasyfikacji generalnej LMP2 przed wyścigiem, długo walczył w czołówce, jednak strategiczny błąd w doborze momentu zjazdu do pit stopu tuż przed jedną z neutralizacji kosztował ich cenne pozycje.

VDS Panis kontroluje końcówkę i wygrywa wyścig 4 Hours of Imola

Na czele wyścigu 4 Hours of Imola utrzymała się załoga #48 VDS Panis Racing – Charles Milesi, Esteban Masson i Oliver Gray. Choć do końca nie brakowało presji ze strony Algarve Pro Racing #25 oraz Inter Europol #43, to zespół utrzymał koncentrację i tempo. Kluczowa była szybka reakcja na ostatni Full Course Yellow, bezbłędna jazda oraz dobra strategia pit stopów.

Zespół VDS Panis Racing świętujący zwycięstwo w 4 Hours of Imola. Źródło: www.facebook.com/EuropeanLMS

Podium LMP2 – Inter Europol drugi, Algarve Pro Racing trzecie

Drugie miejsce padło łupem załogi Inter Europol Competition #43, która ponownie zameldowała się na podium. Jakub Śmiechowski i jego koledzy przez chwilę prowadzili w wyścigu, jednak stracili nieco czasu w zamieszaniu podczas restartów. Dla polskiego zespołu to kolejny świetny rezultat, który pozwolił załodze #43 awansować na trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej LMP2.

Niestety, gorzej wypadła druga załoga turbopiekarzy. Samochód z numerem 34, który startował z drugiego miejsca, zajął ostatecznie dopiero dziewiąte miejsce w wyścigu. Po rundzie na Imoli, załoga #34 Inter Europol Competition zajmuje 11. miejsce w klasyfikacji generalnej zespołów LMP2.

Na trzecim miejscu finiszowała natomiast załoga Algarve Pro Racing z numerem 25.

Załoga numer 43 ekipy Inter Europol Competition na podium klasy LMP2 po 4 Hours of Imola. Źródło: x.com/IE_Competition

LMP2 Pro/Am – AO by TF nie do zatrzymania

W podklasie LMP2 Pro/Am zespół AO by TF #99 odniósł zwycięstwo w 4h Imola, zajmując przy tym szóste miejsce w klasyfikacji LMP2. Choć był to ich pierwszy triumf w sezonie 2025 w tej kategorii, rezultat ten pozwolił im objąć prowadzenie w klasyfikacji generalnej LMP2 Pro/Am.

Załoga z numerem 99 AO by TF świętująca wygraną w klasie LMP2/Pro Am. Źródło: x.com/LouisDeletraz

LMP3 – CLX Motorsport z hat-trickiem, przygody Inter Europolu

Klasa LMP3, choć mniej widowiskowa niż LMP2, miała swojego bezapelacyjnego zwycięzcę. Zespół CLX Motorsport #17 odniósł trzecie zwycięstwo z rzędu, praktycznie deklasując rywali. Ich tempo, strategia i brak błędów sprawiają, że w połowie sezonu mają już 45 punktów przewagi nad kolejnym zespołem.

Warto również odnotować występ zespołu Inter Europol Competition i załogi z numerem 88, która zajęła siódme miejsce w klasie LMP3. Po kolizji na starcie i trudnym początku wyścigu kierowcy zdołali nadrobić część strat i finiszować w drugiej połowie stawki.

LMGT3 – Corvette i TF Sport piszą historię

W klasie LMGT3 po raz pierwszy w historii w ELMS zwycięstwo odniosła Corvette Z06 GT3.R. Załoga TF Sport #82, w skład której weszli Charlie Eastwood, Rui Andrade i Hiroshi Koizumi, dowiozła zwycięstwo po perfekcyjnie rozegranym wyścigu.

Choć ich przewaga na mecie wyniosła jedynie 7,4 sekundy nad Ferrari #74 (Kessel Racing), zespół nie popełnił żadnego błędu i zasłużenie sięgnął po triumf. Co więcej, to pierwsze zwycięstwo Corvette w ELMS, co sprawia, że wyścig ten zapisze się w historii tej marki.

Klasyfikacja generalna po trzech rundach

LMP2

PozycjaZespółNumerPunkty
1VDS Panis Racing#4851
2IDEC Sport#2850
3Inter Europol Competition#4338
4Algarve Pro Racing#2530

LMP2 Pro/Am

PozycjaZespółNumerPunkty
1AO by TF#9948
2Proton Competition#7744
3TDS Racing#2942

LMP3

PozycjaZespółNumerPunkty
1CLX Motorsport#1778
2Inter Europol Competition#8833
3M Racing#6830
4Racing Spirit Of Leman#3130

LMGT3

PozycjaZespółNumerPunkty
1Spirit of Race#5539
2TF Sport#8233
3Iron Dames#8533
4AF Corse#5132

Kolejny przystanek – Spa-Francorchamps

Po intensywnym weekendzie na Imoli seria ELMS przeniesie się na legendarny tor Spa-Francorchamps. Na kolejną rundę w Belgii przyjdzie nam poczekać nieco dłużej – zaplanowano ją na weekend 22–24 sierpnia. Tor Spa znany jest z kapryśnej pogody i dużych różnic wysokości, co zapowiada kolejny emocjonujący weekend.

Podsumowanie

Wyścig 4 Hours of Imola 2025 był prawdziwą esencją długodystansowego ścigania: nieprzewidywalność, trudne deszczowe warunki, emocje, a także częste zmiany liderów. Zawodnicy zespołu VDS Panis Racing prezentowali świetne tempo. Corvette zespołu TF Sport odniosła historyczny triumf w ELMS, a Inter Europol znów udowodnił, że należy do ścisłej czołówki europejskiego endurance. Sezon ELMS nabiera tempa – a najciekawsze momenty walki o tytuł dopiero przed nami.

Korekta: Nicola Chwist

Źródło zdjęcia poglądowego: x.com/sportscar365

Authors

  • Mateusz Nieradzik

    Cześć! Nazywam się Mateusz, a motorsport od zawsze zajmuje szczególne miejsce w moim życiu. To coś więcej niż tylko pasja – to energia, która napędza mnie na co dzień. Chcę dzielić się nią z innymi, przekazując emocje, wiedzę i unikalną perspektywę na to, co dzieje się na torze – od Formuły 1 po WEC.

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like