Podsumowanie Grand Prix USA 2025

Grand Prix USA 2025 zostało zdominowane przez Maxa Verstappena, który poczynił gigantyczny krok w kierunku odrobienia strat w walce o mistrzostwo świata. Holender wykręcił najszybszy czas w kwalifikacjach do sprintu i wyścigu, a także zwyciężył w sprincie i wyścigu głównym. Na dodatek kierowcy McLarena popełniali liczne błędy, dzięki czemu strata do Oscara Piastriego i Lando Norrisa została zmniejszona odpowiednio do 40 i 26 punktów.

Wyniki Sprintu w USA 2025

MiejsceKierowcaZespółPunkty
1Max VerstappenRed Bull Racing8
2George RussellMercedes7
3Carlos SainzWilliams6
4Lewis HamiltonFerrari5
5Charles LeclercFerrari4
6Alexander AlbonWilliams3
7Yūki TsunodaRed Bull Racing2
8Kimi AntonelliMercedes1
9Liam LawsonRacing Bulls0
10Pierre GaslyAlpine1
11Gabriele BortoletoKick Sauber0
12Isack HadjarRacing Bulls0
13Nico HülkenbergKick Sauber0
14Franco ColapintoAlpine0
15Oliver BearmanHaas0
16Esteban OconHaasDNF
17Lance StrollAston MartinDNF
18Lando NorrisMcLarenDNF
19Oscar PiastriMcLarenDNF
20Fernando AlonsoAston MartinDNF

Podsumowanie Sprintu F1 w Austin

Karambol na początku sprintu z udziałem Fernando Alonso, Nico Hülkenberga, Oscara Piastriego i Lando Norrisa okazał się wodą na młyn dla wielu kierowców. Max Verstappen bezpiecznie dowiózł zwycięstwo w sprincie, Carlos Sainz znów zameldował się na podium, a Yūki Tsunoda dopisał do swojego imienia kolejne punkty.

Danie główne – Grand Prix USA 2025

Wyniki Grand Prix USA 2025

Grand Prix USA 2025 – Pełna klasyfikacja
Miejsce Kierowca Zespół Punkty
1Max VerstappenRed Bull Racing25
2Lando NorrisMcLaren18
3Charles LeclercFerrari15
4Lewis HamiltonFerrari12
5Oscar PiastriMcLaren10
6George RussellMercedes8
7Yūki TsunodaRed Bull Racing6
8Nico HülkenbergKick Sauber4
9Oliver BearmanHaas2
10Fernando AlonsoAston Martin1
11Liam LawsonRacing Bulls0
12Lance StrollAston Martin0
13Kimi AntonelliMercedes0
14Alex AlbonWilliams0
15Esteban OconHaas0
16Isac HadjarRacing Bulls0
17Franco ColapintoAlpine0
18Gabriele BortoletoKick Sauber0
19Pierre GaslyAlpine0
20Carlos SainzWilliamsDNF

Nieomylny Max Verstappen

Dużo już zostało powiedziane o formie Maxa Verstappena w ostatnich wyścigach, a nam powoli zaczyna brakować epitetów opisujących wyśmienite rezultaty Holendra. Mimo przejechania tylko jednego okrążenia w Q3, Verstappen zdobył pole position z przewagą wynoszącą prawie 0.3 sekundy nad Lando Norrisem i Charlesem Leclerkiem. Oscar Piastri zajął dopiero szóstą pozycję, utrudniając swoją sytuację w niedzielnym Grand Prix.

Podczas Grand Prix Max Verstappen pojechał bezbłędnie, prowadząc od startu do mety. Niewiele brakowało do wielkiego szlema, ale ostatecznie to Kimi Antonelli zdobył najszybszy czas dnia. W ten weekend nie było kierowcy, który mógłby zagrozić Verstappenowi. Przed nami jeszcze pięć weekendów wyścigowych, w tym dwa sprinterskie, a zatem dużo czasu, aby odrobić straty w walce o mistrzostwo.

Niemrawy McLaren

Abstrahując od karambolu podczas sprintu, McLaren przez cały weekend był bardzo niemrawy i swoją nieporadnością wyciągnął pomocną dłoń Verstappenowi. W trakcie wyścigu Lando najpierw stracił pozycję na starcie, a potem przez 20 okrążeń nie był w stanie wyprzedzić Charlesa Leclerca, jadącego na zużytym miękkim komplecie. Dopiero na koniec wyścigu, dzięki przewadze miękkich opon, odbił drugą pozycję.

Jeśli o Lando można powiedzieć, że był niemrawy, to Oscar Piastri w ten weekend był anonimowy. Uzyskał dopiero szóste miejsce w kwalifikacjach do wyścigu, w którym dojechał na piątej pozycji, nie stanowiąc ani przez moment zagrożenia dla kierowców przed nim. Ekipa z Woking musi wziąć się do roboty, bo zdaje się, że nadal nie wrócili z przerwy wakacyjnej. Pomimo przyklepania Mistrzostwa Świata Konstruktorów 2025 podczas weekendu w Singapurze, McLaren mierzy się z dołkiem formy.

Quo vadis Pirelli?

Podczas Grand Prix USA 2025 kierowcy nawet nie próbowali rywalizować na twardej mieszance ogumienia. Strategia sugerowana przez Pirelli z wykorzystaniem opon pośrednich i twardych byłaby pogrążająca dla kierowców, którzy zdecydowali się przejechać nierzadko ponad połowę dystansu wyścigowego na miękkiej mieszance. Tor, na którym zarządzanie oponami zawsze było istotne, w tym roku w żadnym stopniu nie stanowił problemu dla ogumienia Pirelli.

Grand Prix USA 2025 dostarczyło niewiele emocji
Świetnie przejechany początek wyścigu Charlesa Leclerca pozwolił mu walczyć o drugą pozycję. Ostatecznie Monakijczyk musiał uznać wyższość Brytyjczyka. Źródło: x.com/redbullracing

Strategia wyścigowa powinna być wymagająca dla kierowców, aby balansować pomiędzy tempem wyścigowym a żywotnością opon. Jednak w sytuacji, gdy kierowcy po przejechaniu 20 okrążeń na miękkiej mieszance rzucają rękawicę kierowcom na oponach pośrednich, pojawia się pytanie: co poszło nie tak?

Co będzie w Meksyku?

Tor Autódromo Hermanos Rodríguez w Meksyku jest najwyżej położonym torem F1, a rzadkie powietrze sprawia duże problemy zespołowi McLarena. Natomiast Red Bull regularnie notuje tutaj świetne wyniki i Max Verstappen zrobi wszystko, co w jego mocy, aby znów zmniejszyć stratę i powalczyć z duetem McLarena.

Korekta: Nicola Chwist

Źródło grafiki poglądowej: Red Bull Content Pool

Authors

  • Jan Kawecki

    Już w przedszkolu tata zabierał mnie na mecze Apatora, a z każdym rokiem zajawka na motorsport rosła coraz bardziej i poszerzała się o kolejne dyscypliny. Od dwóch lat aktywnie działam jako dziennikarz i komentator Formuły 1, natomiast na co dzień pracuję w agencji zajmującej się SEO.

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like