Po słynnej „procesji” w Monte Carlo przyszła pora na – mamy nadzieję – solidne ściganie w Barcelonie. Czy Oscar Piastri umocni się na pozycji lidera klasyfikacji kierowców? Czy popularne papaje znowu odjadą reszcie stawki? Niczego nie mogę Wam zagwarantować, aczkolwiek jestem prawie pewien, że obejrzymy kawał dobrego ścigania (przynajmniej w dolnej części stawki).

Harmonogram weekendu wyścigowego

Podczas tego weekendu na torze w Katalonii ścigać się będą także kierowcy serii juniorskich, czyli Formuły 2, a także Formuły 3. Poniżej prezentujemy harmonogram całego weekendu wyścigowego w Hiszpanii.

Piątek – 30 maja 2025

GodzinaSeriaSesja
9:55 – 10:40Formuła 3Trening
11:05 – 11:50Formuła 2Trening
13:30 – 14:30Formuła 1Pierwszy trening
15:00 – 15:30Formuła 3Kwalifikacje
15:55 – 16:25Formuła 2Kwalifikacje
17:00 – 18:00Formuła 1Drugi trening

Sobota – 31 maja 2025

GodzinaSeriaSesja
10:05 – 10:50Formuła 3Sprint
12:30 – 13:30Formuła 1Trzeci trening
14:15 – 15:05Formuła 2Sprint
16:00 – 17:00Formuła 1Kwalifikacje

Niedziela – 1 czerwca 2025

GodzinaSeriaSesja
8:30 – 9:20Formuła 3Wyścig
10:00 – 11:05Formuła 2Wyścig
15:00 – 17:00Formuła 1Wyścig

Circuit de Barcelona-Catalunya – charakterystyka toru

Montmeló – to właśnie tam usytuowany jest tor, na którym będą rywalizować kierowcy w najbliższy weekend. Tor nosi nazwę Barcelona-Catalunya z bardzo prostego powodu – miasto Barcelona podpisało umowę sponsorską, dzięki czemu nazwa stolicy Katalonii widnieje w oficjalnej nazwie tegoż obiektu.

Nitka toru w Montmelo – Circuit de Barcelona-Catalunya. Źródło: www.formula1.com

Tor został otwarty w 1991 roku przy okazji Igrzysk Olimpijskich rozgrywanych w Barcelonie, które odbywały się w 1992 roku. Już we wrześniu 1991 roku, kilkanaście dni po otwarciu, odbyło się tutaj Grand Prix Formuły 1. Zwyciężył w nim Nigel Mansell w bolidzie Williamsa. Dlaczego o tym wspominam? W pamięci kibiców zapisała się walka Mansella z Ayrtonem Senną na prostej startowej, kiedy to obaj kierowcy jechali koło w koło z prędkością ok. 300 km/h.

Walka Mansella z Senną w trakcie pierwszego Grand Prix na torze w Montmelo. Źródło: x.com/NetoDemetriou

Tor w Montmeló charakteryzuje się dość wysoką podatnością na warunki pogodowe, a także zmienną przyczepnością nawierzchni. Również zakres prędkości jest dość szeroki – od bardzo szybkiego zakrętu nr 3 (długi łuk w prawo), aż po ciaśniutki zakręt numer 10 (La Caixa)

Strategia w Hiszpanii – co przygotowało Pirelli?

Tor w Katalonii znany jest również ze swojego testowego formatu – przez wiele lat odbywały się tutaj zimowe testy Formuły 1, więc jeżeli samochód dobrze sprawdzał się w Hiszpanii, jest duże prawdopodobieństwo, że sprawdzi się także na innym torze.

Z tego powodu Pirelli postanowiło zorganizować na tym torze testy, które pomogą im w pracy nad rozwojem opon na przyszły sezon. Testować mają kierowcy: Mercedesa, Racing Bulls, a także Red Bulla. Testy odbędą się we wtorek 3 czerwca oraz w środę 4 czerwca.

A jak ze strategią wyścigową w Montmeló? Raczej bez większych zaskoczeń Pirelli przygotowało najtwardsze mieszanki, czyli komplety C1, C2 oraz C3. Możemy spodziewać się dużego wykorzystania mieszanki pośredniej, a także miękkiej, gdyż – jak pisze Pirelli – te mieszanki zostały zmodyfikowane w porównaniu do choćby ubiegłego roku, co sprawia, że różnice w osiągach między nimi są bardziej wyrównane.

Mieszanki, a także charakterystyka toru przygotowana przez Pirelli. Źródło: Pirelli Press Area

Zmiany w przepisach FIA – czy nastąpi wyrównanie stawki?

Delegat FIA oglądający MCL39. Źródło: x.com/robertofunoat

Już podczas tego weekendu wyścigowego wejdą w życie zmiany w przepisach FIA. Mianowicie obowiązywać rozpocznie dyrektywa TD018, której szczegóły możecie poznać w naszym artykule.

Dyrektywa ta nota bene ogranicza elastyczność przednich skrzydeł, co sprawi, że kłopoty mogą mieć zespoły, które swoje tegoroczne konstrukcje oparły na elastyczności skrzydeł, jak np. Red Bull czy McLaren. Swoją konstrukcję zmienić musi także Mercedes, który korzystał z podobnych rozwiązań.

Warto wspomnieć o tym, że dyrektywa ta wchodzi w życie w trakcie sezonu, a nie przerwy wakacyjnej. Może to sprawić, że sytuacja na torze zupełnie się zmieni. Różnice punktowe między kierowcami górnej części tabeli nie są wysokie, a zmiany w budowie bolidu, niekoniecznie na lepsze, mogą stawkę solidnie przetasować.

Mercedes po tragikomedii w Monako

Kierowcy stajni z Brackley uplasowali się na 11. i 18. pozycji, co sprawia, że Mercedes zanotował najgorszy wynik na tym torze od 13 lat.

Kimi Antonelli w barierce podczas pierwszej sesji kwalifikacyjnej. Źródło: x.com/Dia8olicaR

Po blamażu w Monte Carlo w ekipie Mercedesa panuje bojowe nastawienie, zawiedli oni przede wszystkim siebie, ale także entuzjastów zespołu. Jednak to, jak sobie poradzą w Barcelonie, zależy także od tego, jaką robotę wykonali przy tworzeniu skrzydła zgodnego z nowymi regulacjami.

Podsumowanie

Grand Prix Hiszpanii to runda, której śledzenie zaproponowałbym nawet osobom, którym z F1 i motorsportem nie po drodze. Dlaczego? Gdyż właśnie tutaj możemy zobaczyć wszystko, co w samochodzie najlepsze. To jest właśnie piękno Montmeló, które wyciska z bolidów maksimum techniki i sprawia, że te wyścigi tak po prostu chce się oglądać.

No a poza tym będzie to runda niezwykle ciekawa pod względem właśnie zmian na skutek wejścia w życie nowej dyrektywy, którą odmieniłem w tym tekście przez prawie wszystkie przypadki. W każdym razie – sobie i Wam życzę dobrego ścigania i dobrych rezultatów Waszych ulubieńców.

PS Zmagania kierowców w trakcie tego weekendu będziecie mogli śledzić na kontrowych social mediach, a także na kanale YouTube, gdzie nasi redaktorzy skomentują dla was większość sesji.
#BądźciewKontrze

Korekta: Nicola Chwist

Źródło obrazka poglądowego: x.com./AlpineArg_

PREVIOUS POST
You May Also Like