Grand Prix Brazylii 2024

Powoli zbliżamy się do finału sezonu, a Lando Norris wydaje się już wjeżdżać na ostatnią prostą w drodze po swój pierwszy tytuł mistrzowski. Brytyjczyk jest bliżej niż kiedykolwiek, choć paradoksalnie wciąż daleko. Do mety zostały aż cztery rundy, a każda z nich może odwrócić klasyfikację do góry nogami. Jaką pogodę przyniesie zmienne jak kalejdoskop São Paulo? Którym zespołom sprzyja układ Interlagos, a kto będzie zmuszony walczyć o przetrwanie? I najważniejsze: kto opuści Brazylię jako zwycięzca? Zapraszam na zapowiedź Grand Prix Brazylii (formalnie Formuła 1 rozgrywa wyścig pod nazwą Grand Prix São Paulo, jednak na potrzeby tego artykułu będę posiłkować się nazwą Grand Prix Brazylii)!

Autódromo José Carlos Pace (Interlagos) – najważniejsze informacje

Nitka toru Grand Prix Brazylii 2025. Źródło: https://www.formula1.com
  • Pełna nazwa obiektu: Autódromo José Carlos Pace,
  • Lokalizacja: São Paulo, Brazylia,
  • Długość: 4,309 km,
  • Najczęściej wygrywający kierowca: Alain Prost (6),
  • Liczba zakrętów: 15,
  • Pierwszy wyścig Formuły 1: 1973,
  • Liczba okrążeń: 71.

Interlagos to tor wyjątkowy, który nie wybacza błędów. Autódromo José Carlos Pace przypomina, jak kiedyś projektowano obiekty wyścigowe – z trawą i żwirem tuż za krawędzią asfaltu. Każde wyjechanie poza tor oznacza realną stratę czasu, a przede wszystkim spowolnienie auta przed ewentualnym uderzeniem w bariery. To stare, ale skuteczne podejście, które wymusza precyzję i karze kierowców za każdy centymetr więcej. O wyjątkowości Interlagos świadczy też liczba kultowych wyścigów, które tu rozegrano – choćby edycje z 2008, 2012, 2016, 2019, 2021 czy 2024 roku, które na stałe zapisały się w historii F1.

Grand Prix Brazylii odbywa się na wysokości ponad 700 metrów nad poziomem morza, co czyni je trzecim najwyżej położonym obiektem w kalendarzu Formuły 1. Rzadsze powietrze, silne podmuchy wiatru i kapryśna, często gwałtownie zmieniająca się pogoda to tylko część wyzwań, które mogą dać się we znaki zespołom podczas całego weekendu.

Interlagos ma zaledwie dwie wyraźne proste, jednak dzięki wolnym zakrętom okazji do wyprzedzania jest znacznie więcej. Najczęściej zobaczymy manewry w pierwszym zakręcie, a także w zakrętach numer 4, 8 i 12.

Tor wymaga połączenia dwóch przeciwstawnych właściwości – wysokiego docisku aerodynamicznego w pierwszym i drugim sektorze oraz niskich oporów na długiej prostej kończącej okrążenie. Znalezienie idealnego balansu będzie więc ogromnym wyzwaniem. Ekipy mogą być zmuszone do kompromisów w ustawieniach, co może bardzo wyraźnie uwidocznić różnice między dobrze a źle przygotowanymi bolidami.

Max Verstappen wyprzedzający Estebana Ocona w pierwszym zakręcie Grand Prix Brazylii 2024.
Max Verstappen wyprzedzający Estebana Ocona w pierwszym zakręcie Grand Prix Brazylii 2024. Źródło: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

Grand Prix Brazylii – harmonogram 2025

Dzień Godzina Sesja
Piątek 15:30 Trening
Piątek 19:30 Kwalifikacje do sprintu
Sobota 15:00 Sprint
Sobota 19:00 Kwalifikacje
Niedziela 18:00 Wyścig

Grand Prix Brazylii – prognoza pogody

Prognozowanie pogody na nadchodzący wyścig to niemal wróżenie z fusów, ale dostępne przewidywania wskazują na jedno – przed nami mokry weekend. Większość prognoz sugeruje ulewny piątek, deszczową sobotę i możliwość opadów w niedzielę. Oczywiście przy tak dużym wyprzedzeniu trudno mówić o pełnej pewności – nie odważę się stwierdzić, która z sesji na pewno będzie sucha, a która mokra.

Prognoza pogody na Grand Prix Brazylii
Prognoza pogody na Grand Prix Brazylii według weather.com

Jedno natomiast wydaje się pewne – nad São Paulo będą krążyć deszczowe, a miejscami burzowe komórki. Część opadów, zwłaszcza tych niedzielnych, może pojawić się tuż przed albo zaraz po sesjach F1, ale zarówno zespoły, jak i kibice powinni zachować czujność. W Brazylii pogoda potrafi zmienić się szybciej niż układ sił w wyścigu.

Grand Prix Brazylii – zapowiedź 2025

Oczywiście jeśli wyścig odbędzie się w suchych warunkach, głównym faworytem do zwycięstwa pozostaje McLaren. Mocne powinny być także Ferrari i Red Bull. Mercedes pozostaje pod znakiem zapytania – jeśli uda im się odpowiednio ustawić bolid pod wolne zakręty Interlagos, mogą walczyć o czołowe pozycje, ale w przeciwnym razie czeka ich rywalizacja o dalsze lokaty.

Deszczowe sesje powinny być wodą na młyn dla Red Bulla i Maxa Verstappena, którzy zazwyczaj radzą sobie najlepiej w ekstremalnych warunkach, czego między innymi byliśmy świadkami właśnie tutaj, w Brazylii, rok temu. Wtedy Verstappen, startujący z 17. pola, pojechał bezbłędny wyścig, a Red Bull dopracował każdy element strategii.

Grand Prix Brazylii będzie kolejnym kluczowym etapem w walce o tegoroczny tytuł mistrza świata. Presja szczególnie ciąży na Oscarze Piastrim, którego forma w ostatnich wyścigach była daleka od oczekiwań, zwłaszcza biorąc pod uwagę potencjał bolidu, którym dysponuje. Lando Norris, obecny lider klasyfikacji, również nie może czuć się bezpiecznie – przewaga nad Australijczykiem wynosi zaledwie jeden punkt. Dla Brytyjczyka najważniejsze będzie rozważne kalkulowanie ryzyka i mądre podejmowanie decyzji na torze.

Max Verstappen i Oscar Piastri w Grand Prix Brazylii 2024.
Max Verstappen i Oscar Piastri w Grand Prix Brazylii 2024. Źródło: Rudy Carezzevoli/ Red Bull Content Pool

Jeśli mowa o ryzyku, to Max Verstappen będzie musiał je podejmować i wyprzedzać w miejscach, w których inni nie odważyliby się nawet próbować. Holender traci obecnie 36 punktów do Norrisa, więc potrzebuje zarówno zwycięstw, jak i potknięć McLarena, jeśli chce sięgnąć po swój piąty tytuł mistrza świata.

Wszystko wskazuje na to, że przy obecnej prognozie pogody, jak i presji spoczywającej na zawodnikach walczących o mistrzowski tytuł, Grand Prix Brazylii powinno być świetnym spektaklem – i tego nam życzę.

Korekta: Nicola Chwist

Źródło grafiki poglądowej: Red Bull Content Pool

Authors

  • Igor Osica

    Gdy Robert Kubica świętował swoje zwycięstwo w Kanadzie, ja mówiłem jeszcze na chleb „pep” – a mimo to siedziałem z tatą przed telewizorem i z wypiekami na twarzy oglądałem Formułę 1. Sporty motorowe towarzyszyły mi od najmłodszych lat. Ryk silników, błyskotliwe manewry kierowców i zawrotna prędkość na torze – to wszystko zawsze podnosiło mi ciśnienie. Dziś, po zakończeniu edukacji, dołączyłem do szeregów Kontry i co tydzień mam przyjemność relacjonować dla Was najbardziej ekscytujące wydarzenia ze świata królowej sportów motorowych!

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like