Po całkiem udanym Grand Prix Hiszpanii nadszedł czas, by przenieść się do Ameryki Północnej, a dokładniej do Kanady. To tu w weekend odbędzie się wyścig o Grand Prix Kanady. W ubiegłym wyścigu – chyba bez większych zaskoczeń – McLaren wywalczył dublet, a na trzecim stopniu podium stanął Monakijczyk, Charles Leclerc. Jak będzie w ten weekend?

Harmonogram Grand Prix Kanady 2025

Poza Formułą 1 na torze będziemy mogli śledzić zmagania kierowczyń F1 Academy, natomiast zabraknie bolidów Formuły 2 oraz Formuły 3. Poniżej prezentujemy pełen harmonogram zmagań na torze:

Piątek – 13.06.2025

GodzinaSeriaSesja
17:05 – 17:45F1 AcademyTrening
19:30 – 20:30Formuła 1Pierwszy Trening
23:00 – 0:00Formuła 1Drugi Trening

Sobota – 14.06.2025

GodzinaSeriaSesja
00:30 – 1:00F1 AcademyKwalifikacje
15:15 – 15:50F1 AcademyPierwszy wyścig
18:30 – 19:30Formuła 1Trzeci trening
20:50 – 21:25F1 AcademyDrugi wyścig
22:00 – 23:00Formuła 1Kwalifikacje

Niedziela – 15.06.2025

GodzinaSeriaSesja
16:55 – 17:30F1 AcademyTrzeci wyścig
20:00 – 22:00Formuła 1Wyścig

Circuit Gilles Villenueve

Początkowo tor w Montrealu służył jako… tor wioślarski. Tak, to nie żart. Wybudowany został na sztucznej wyspie Notre Dame na potrzeby Igrzysk Olimpijskich w 1976 roku. Po zakończeniu olimpiady zaczęto zastanawiać się nad tym, w jaki sposób można ten teren zagospodarować. Zdecydowano się na wybudowanie toru wyścigowego. Poniżej prezentujemy nitkę tego toru:

Nitka toru Circuit Gilles Villenueve w Montrealu. Źródło: www.formula1.com

Długość toru w Montrealu wynosi 4,361 kilometrów, a kierunek jazdy odbywa się tutaj zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Tor jest szybki, ale bardzo techniczny. Składa się z dość długich prostych i technicznych zakrętów. Warto także wspomnieć o usytuowaniu barier na torze – są one bardzo blisko nitki jazdy, co stwarza niewielki margines błędu i jednocześnie zwiększa ryzyko wypadku.

No właśnie… wypadki. Historia różnych kraks na tym torze jest dość bogata. Począwszy od „patrona” toru Gilles’a Villeneuve’a, który zwyciężył pierwsze, historyczne Grand Prix Kanady, aż po Polaka – Roberta Kubicę, który między 10. i 11. zakrętem uderzył w betonowe barierki z prędkością ok. 230 km/h.

O co chodzi z popularną ścianą mistrzów?

Na torze w Kanadzie na wyjściu z ostatniej szykany znajduje się popularna „ściana mistrzów”, która – jak sama nazwa wskazuje – pokonała kilku mistrzów świata. Wśród nich znajdują się takie nazwiska jak chociażby Michael Schumacher (1999) czy Sebastian Vettel (2011).

Michael Schumacher wychodzący z samochodu po kontakcie ze ścianą mistrzów. Źródło: x.com/@F1

Co na Montreal przygotowało Pirelli?

Infografika z pełną informacją o wybranych mieszankach od Pirelli. Źródło: Pirelli Press Area

Pirelli już po raz trzeci w tym sezonie przygotowało najmiększe mieszanki. Oznacza to, że po wyścigu na Imoli, podczas którego zadebiutowały, i po wyścigu w Monako, również w Kanadzie kierowcy będą mogli skorzystać z mieszanki C6. Jako oponę pośrednią wybrano mieszankę C5, natomiast jako mieszankę twardą – C4.

Zespoły przy doborze strategii wyścigowej powinny mieć na uwadze to, że w szczególności w piątek, może wystąpić tutaj ziarnienie, ale wraz z poprawą przyczepności problem ten powinien zniknąć. Jest to efektem tego, iż na tym torze nie odbywają się żadne inne wyścigi oprócz tego o Grand Prix Kanady.

Polskie momenty w Kanadzie, czyli wygrana Roberta Kubicy

Polscy kibice na torze w Kanadzie mogli doświadczać nie tylko smutnych chwil, ale również tych radosnych. Mowa tu oczywiście o pierwszym i zarazem ostatnim wygranym wyścigu Formuły 1 przez Roberta Kubicę.

To właśnie tutaj, 8 czerwca 2008 roku, kierowca z Krakowa odniósł swoje pierwsze zwycięstwo na torze Formuły 1. Startując z drugiego pola, Kubica skorzystał z zamieszania przy alei serwisowej z udziałem Hamiltona i Räikkönena. Po genialnej strategii i fantastycznym tempie Kubica objął prowadzenie i utrzymał je do końca wyścigu.

Więcej o tym pamiętnym dla Polaków momencie możecie dowiedzieć się z materiału Jakuba Presa na naszym kanale YouTube.

Robert Kubica za kierownicą bolidu BMW Sauber po wygranej w wyścigu o Grand Prix Kanady 2008. Źródło: x.com/br_gae

Tifosi wciąż czekają na Hamiltona

Przejściu Lewisa Hamiltona do Ferrari towarzyszyło wiele emocji. Wśród popularnych tifosich z pewnością była to nadzieja i ekscytacja. W końcu siedmiokrotny mistrz świata Formuły 1 przechodzi do ich zespołu. Zespołu, który od wielu lat nie potrafi zdobyć upragnionego tytułu mistrzowskiego.

Czy można mówić tutaj o zawodzie? Ciężko stwierdzić. Hamilton regularnie punktuje i jest raczej stabilny. Jednak czy o taką stabilność chodziło w Maranello? Poza zwycięstwem w wyścigu sprinterskim, rozgrywanym na torze w Chinach, Brytyjczyk jest raczej mało widoczny na torze, a także w czołowej piątce kierowców.

Z całą pewnością kibice oczekiwali więcej, jednak pozostaje liczyć, że to właśnie tutaj, w Kanadzie, nastąpi przebudzenie Brytyjczyka. Skąd taka myśl? Hamilton wygrywał swoje pierwsze Grand Prix Kanady zarówno z McLarenem, jak i z Mercedesem.

Lewis Hamilton machający do włoskich kibiców w trakcie prywatnych testów przedsezonowych Scuderii. Źródło: x.com/JanOlczakF1

Podsumowanie

Grand Prix Kanady koliduje z 24h Le Mans, którego transmisja będzie dostępna na kanale YouTube Kontry. Mimo wszystko wciąż wyścig w Montrealu powinien być warty obejrzenia. Tor w Kanadzie charakteryzuje się wysokimi prędkościami, dużym ryzykiem i solidnymi manewrami wyprzedzania. Na to właśnie liczymy.

Liczymy także na Waszą obecność na transmisjach zarówno z wyścigu Le Mans, jak i z Kanady. Oczywiście wszystko znajdziecie na kontrowym kanale YouTube.

Zapraszamy na śledzenie naszej transmisji z Le Mans.

Korekta: Nicola Chwist

Źródło obrazka wyróżniającego: x.com/kobayashicore

Authors

  • Oliwier Rychły

    Uważam, że mam smutne życie. Dlaczego? Otóż kibicuje Scuderii Ferrari... A tak całkowicie poważnie. Nazywam się Oliwier i od dziecka pasjonuje się ściganiem (szczególnie Formułą 1) oraz dziennikarstwem. Cóż może być piękniejszego niż połączenie obu pasji? Najprawdopodobniej nic. Na co dzień poza skrobaniem artykułów i oglądaniem szybkich samochodów działam na rzecz lokalnej młodzieży (i nie tylko)

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like