
Grand Prix Niemiec MotoGP odbędzie się już w nadchodzący weekend. Zawodnicy ponownie pojawią się na torze Sachsenring, by powalczyć o miano najszybszych motocyklistów świata. Jest to także jeden z ulubionych obiektów Marca Márqueza. Czy ktoś będzie w stanie zatrzymać Hiszpana?
Sachsenring – kluczowe informacje
- Pełna nazwa obiektu: Sachsenring,
- Lokalizacja: Hohenstein-Ernstthal, Niemcy,
- Długość: 3,671 km,
- Najdłuższa prosta: 700 m,
- Liczba zakrętów: 13 (10 prawych, 3 lewe),
- Data otwarcia: 1996,
- Pojemność trybun: 120 000.
Tor wyścigowy w tej części Niemiec pojawił się w 1927 roku jako obiekt drogowy. Niebezpieczna 8-kilometrowa trasa została zamknięta w 1990 roku, by pojawić się w odświeżonej wersji w 1996 roku. Ostatnia poprawka układu trasy miała miejsce w 2003.
Tor Sachsenring jest areną zmagań o Grand Prix Niemiec MotoGP nieprzerwanie od 1998 roku, z wyjątkiem pandemicznego roku 2020. Na starej drogowej nitce najszybsi motocykliści świata pojawiali się z kolei w latach 1961–1972. Poza motocyklowymi mistrzostwami świata na tym obiekcie odbywają się również wyścigi DTM.

Harmonogram Grand Prix Niemiec MotoGP
Piątek, 11 lipca
Godzina | Klasa | Sesja |
09:00 – 09:35 | Moto3 | FP1 |
09:50 – 10:30 | Moto2 | FP1 |
10:45 – 11:30 | MotoGP | FP1 |
13:15 – 13:50 | Moto3 | Practice |
14:05 – 14:45 | Moto2 | Practice |
15:00 – 16:00 | MotoGP | Practice |
Sobota, 12 lipca
Godzina | Klasa | Sesja |
08:40 – 09:10 | Moto3 | FP2 |
09:25 – 09:55 | Moto2 | FP2 |
10:10 – 10:40 | MotoGP | FP2 |
10:50 – 11:05 | MotoGP | Q1 |
11:15 – 11:30 | MotoGP | Q2 |
12:50 – 13:05 | Moto3 | Q1 |
13:15 – 13:30 | Moto3 | Q2 |
13:45 – 14:00 | Moto2 | Q1 |
14:10 – 14:25 | Moto2 | Q2 |
15:00 | MotoGP | Sprint (15 okrążeń) |
Niedziela, 13 lipca
Godzina | Klasa | Sesja |
09:40 – 09:50 | MotoGP | Rozgrzewka |
11:00 | Moto3 | Wyścig (23 okrążenia) |
12:15 | Moto2 | Wyścig (25 okrążeń) |
14:00 | MotoGP | Wyścig (30 okrążeń) |
Wszystkie godziny podane są według letniego czasu polskiego (CEST).

Zapowiedź Grand Prix Niemiec MotoGP
Marc Márquez w trakcie TT Assen pokazał, że nawet gdy nie ma wyraźnie najlepszego tempa, jest w stanie bronić się przed atakami na torze, a nieudane kwalifikacje jest w stanie przekuć w zwycięstwo. Wygrane zarówno w sobotnim sprincie, jak i niedzielnym wyścigu spowodowały, że ponownie umocnił się na czele klasyfikacji generalnej.
Przekrój stawki przed Grand Prix Niemiec MotoGP
Marc Márquez w najbliższy weekend stanie przed szansą powrotu na szczyt podczas Grand Prix Niemiec MotoGP. Na tym obiekcie wygrywał co rok od debiutu w najniższej klasie mistrzostw świata, aż do 2021 roku, kiedy zwyciężył po raz pierwszy od niemal kończącej karierę kontuzji odniesionej na torze w Jerez de la Frontera w sezonie 2020.
Po trzech wygranych weekendach z rzędu, w trakcie których sięgnął po komplet punktów, zdecydowanie oddalił się od rywali w klasyfikacji generalnej. Grand Prix Niemiec MotoGP wydaje się idealną okazją do czwartego kompletu z rzędu i pierwszej takiej sytuacji od 2019 roku dla Hiszpana.
Álex Márquez po złamaniu kości śródręcza lewej dłoni od razu został przetransportowany do Madrytu na zabieg mający na celu jak najszybsze przywrócenie sprawności zawodnika zespołu Gresini. Na moment pisania tego tekstu (poniedziałek, 7 lipca) nie wiadomo, czy Hiszpan zostanie dopuszczony przez medyków do startu w Grand Prix Niemiec MotoGP, gdzie z pewnością chciałby minimalizować straty w klasyfikacji generalnej do pozostałych zawodników.
Francesco Bagnaia po kolejnym weekendzie zakończonym zwiększeniem straty w punktacji sezonu do swojego partnera zespołowego, ponownie stanie przed szansą przeciwstawienia się Hiszpanowi. W trakcie Grand Prix Niemiec MotoGP może to być jednak trudne ze względu na miażdżące statystyki.
Fabio Quartararo ponownie nie miał udanej rundy. Po zdobyciu czwartego już w tym sezonie pole position, jedynie nieznacznie powiększył swoją zdobycz punktową. Upadek w sprincie oraz 10. pozycja w niedzielnym TT Assen to zdecydowanie mniej, niż Francuz mógł oczekiwać po treningach i kwalifikacjach, w których pokazywał tempo porównywalne z czołówką.
Przeciwnie może swój weekend podsumować z kolei Marco Bezzecchi. Zawodnik Aprilii po piątym miejscu w kwalifikacjach oba wyścigi zakończył na podium i znacznie powiększył swój dorobek punktowy. Włoch pokazuje, że motocykl producenta z Noale potrafi być konkurencyjny i po trudnym początku sezonu coraz lepiej potrafi się odnaleźć na swojej maszynie.
Nieudany weekend w Niderlandach zaliczyli zawodnicy Hondy. Najwyżej sklasyfikowany w niedzielnych zmaganiach był Johann Zarco na 12. miejscu. Joan Mir nie ukończył wyścigu po tym, jak nie udało mu się ominąć maszyny Fermína Aldeguera, który przewrócił się bezpośrednio przed nim.
Szczęśliwie obaj Hiszpanie wyszli z tego zdarzenia bez uszczerbku na zdrowiu. Luca Marini, obecny w boksie, był na fabrycznym motocyklu zastępowany przez Aleixa Espargaró, który ukończył wyścig na 16. pozycji, tuż za plecami Somkiata Chantry. W ten sposób Taj zdobył swój pierwszy punkt w karierze.
Słodko-gorzki weekend zaliczyli również zawodnicy KTM. Po nieudanym sobotnim sprincie, w niedzielę z dobrej strony pokazali się Pedro Acosta i Maverick Viñales, którzy zakończyli zmagania kolejno na czwartym i piątym miejscu. Mniej zadowoleni z przebiegu weekendu mogą być Enea Bastianini oraz Brad Binder, którzy niedzielne TT Assen zakończyli odpowiednio na dziewiątej i jedenastej pozycji.
Znów co najmniej jeden z zawodników austriackiego producenta znajdował się w okolicach pierwszej trójki na mecie i wydaje się kwestią czasu, aż zobaczymy któregoś z nich na podium. Problemy finansowe koncernu spowolniły rozwój obu pomarańczowych zespołów, co sprawia, że wciąż pozostają oni jedynym producentem w tym sezonie bez ani jednego podium.

Statystyki zawodników w Grand Prix Niemiec MotoGP
Rekord okrążenia
1:19.423 (średnia prędkość 166,3 km/h) – Jorge Martín, 2024
Rekord okrążenia w kwalifikacjach
1:19.423 (średnia prędkość 166,3 km/h) – Jorge Martín, 2024
Rekord okrążenia w wyścigu
1:20.667 (średnia prędkość 163,8 km/h) – Jorge Martín, 2024
Rekord prędkości
306,8 km/h – Pedro Acosta, 2024
Najwięcej zwycięstw w MotoGP (z obecnej stawki)
- Marc Márquez: 8 (2013–2019, 2021),
- Francesco Bagnaia: 1 (2024),
Jorge Martín: 1 (2023),
Fabio Quartararo: 1 (2022).
Najwięcej pole position w MotoGP (z obecnej stawki)
- Marc Márquez: 7 (2013–2019),
- Francesco Bagnaia: 2 (2022–2023),
- Jorge Martín: 1 (2024),
Johann Zarco: 1 (2021).
Relacje z wyścigu Sprint oraz głównego wyścigu MotoGP na żywo i za darmo dostępne są na kanale YouTube Kontry.
Korekta: Nicola Chwist
Źródło zdjęcia poglądowego: Red Bull Content Pool