Historia Inter Europol Competition to piękna baśń Polskiego zespołu motorsportowego

Inter Europol Competition to obecnie najbardziej rozpoznawalny polski zespół wyścigowy na świecie. Zespół, którego początki sięgają zaledwie początku drugiej dekady XXI wieku, w ciągu niespełna piętnastu lat przeszedł drogę od rodzinnej inicjatywy do mistrzowskiego teamu triumfującego w Le Mans oraz w serii IMSA. Historia Inter Europolu to dowód na to, że pasja, determinacja i dobra strategia mogą doprowadzić do sukcesu nawet w najbardziej wymagającym środowisku.

Narodziny Inter Europol Competition

Inter Europol Competition powstał w 2010 roku z inicjatywy Wojciecha Śmiechowskiego – przedsiębiorcy i pasjonata motorsportu, który chciał stworzyć solidne zaplecze wyścigowe, wspierające karierę syna, Jakuba. Młody Śmiechowski miał za sobą obiecujące starty w kartingu, a kolejnym naturalnym krokiem było wejście w świat wyścigów samochodowych. Jednak zamiast tymczasowego projektu skupionego tylko na jednym zawodniku, zespół od początku tworzony był z myślą o długofalowym rozwoju i profesjonalizacji.

Ta wizja wykraczała poza standardy rodzinnych ekip – Inter Europol Competition już od pierwszych lat swojego istnienia startował w międzynarodowych seriach wyścigowych, takich jak Formuła Renault 2.0, inwestował w nowoczesne zaplecze techniczne i przyciągał doświadczonych inżynierów. Organizacja zespołu opierała się na strukturze przypominającej topowe europejskie ekipy, z jasnym podziałem ról, zarządzaniem projektami i rozwijaniem strategii długoterminowych.

Wsparcie sponsora tytularnego – firmy Inter Europol, będącej jednym z największych producentów pieczywa w Polsce – pozwoliło zbudować stabilne fundamenty, które nie tylko umożliwiły Jakubowi rozwój kariery, ale także stworzyły platformę pod przyszłą ekspansję. Zespół od samego początku funkcjonował z myślą o międzynarodowej rywalizacji, budując markę, która z czasem miała stać się stałym uczestnikiem wyścigów prototypowych na najwyższym poziomie.

Pierwsze kroki w single seaterach

W pierwszych latach swojej historii Inter Europol Competition skupiał się na seriach takich jak Formuła Renault 2.0 oraz BOSS GP. To w tej drugiej Jakub Śmiechowski odniósł swoje pierwsze znaczące sukcesy – w 2014 roku zdobył tytuł mistrzowski, a rok później sięgnął po wicemistrzostwo.

Ten okres był kluczowy z punktu widzenia zdobywania doświadczenia i budowania profesjonalnego zespołu. Dzięki temu zespół nauczył się organizacji logistycznej, zarządzania sprzętem i obsługi technicznej w warunkach wyścigowych.

Kuba Śmiechowski przed startem wyścigu BOSS GP na torze Hockenheim w 2015 roku. Źródło: Wikimedia Commons

Wejście do świata wyścigów długodystansowych

W 2016 roku historia Inter Europol Competition wkroczyła w nowy, przełomowy etap. Zespół zdecydował się na starty w wyścigach długodystansowych. Wybór padł na renomowane serie European Le Mans Series (ELMS) oraz francuską V de V Endurance Series – oba cykle rozgrywane w formacie wyścigów wielogodzinnych, z wymagającą klasą LMP3 jako pierwszym krokiem w świat prototypów. Był to moment, w którym zespół świadomie obrał kierunek rozwoju w stronę profesjonalnych wyścigów endurance.

Inter Europol Competition bardzo szybko zaznaczył swoją obecność w tej kategorii. Już w debiutanckim sezonie w serii V de V turbopiekarze pokazali się z bardzo dobrej strony, a ten sam rok przyniósł im także pierwszy tytuł mistrzowski w klasie LMP3. Rok później powtórzyli ten sukces, sięgając po drugie z rzędu mistrzostwo.

Dzięki regularnym startom w ELMS i V de V, zespół zdobył nie tylko kolejne trofea, ale też cenne doświadczenie w zarządzaniu zespołem podczas wielogodzinnych wyścigów, co w kolejnych latach umożliwiło płynne przejście do wyższej kategorii – LMP2. Dla Inter Europol Competition okres startów w LMP3 był nie tylko czasem rozwoju, ale także próbą generalną przed wejściem do elity wyścigów długodystansowych – zakończoną pełnym sukcesem.

Inter Europol Competition
Ligier JSP3 zespołu Inter Europol Competition podczas 4-godzinnego wyścigu na torze Silverstone w 2017 roku, będącego rundą European Le Mans Series. Źródło: www.flickr.com

Zwycięstwo w Azji i debiut w Le Mans

W sezonie 2018/2019 zespół Inter Europol Competition zwyciężył w Asian Le Mans Series w klasie LMP3. Ten sukces otworzył przed nim drzwi do jednej z najbardziej prestiżowych imprez motorsportowych na świecie – legendarnego 24-godzinnego wyścigu Le Mans, w którym polska ekipa mogła wystartować już w 2019 roku. Dla polskiego motorsportu był to prawdziwy kamień milowy – po raz pierwszy polski zespół stanął na starcie tego legendarnego wyścigu, co samo w sobie stanowiło ogromne wyróżnienie i powód do dumy.

Choć debiut na Le Mans nie zakończył się bardzo dobrym wynikiem – zespół ukończył wyścig na 45. pozycji w klasyfikacji generalnej oraz 22. w klasie LMP2 – sam udział i ukończenie wyścigu było dla Inter Europol Competition niezwykle cennym doświadczeniem. Zespół mógł zmierzyć się z największymi rywalami i poznać realia wyścigu o najwyższym stopniu trudności i wymagań technicznych.

Ligier JS P217, którym Inter Europol Competition zadebiutował w Le Mans w 2019 roku. Źródło: Wikimedia Commons

W drodze do światowej czołówki

Rok 2020 był czasem intensywnej pracy i przygotowań dla Inter Europol Competition, mimo że świat sportów motorowych zmagał się z wyzwaniami związanymi z pandemią COVID-19. W tym okresie zespół skupił się na konsolidacji swoich struktur organizacyjnych, doskonaleniu sprzętu oraz rozwoju strategii startów w wyścigach długodystansowych. To także czas, kiedy przygotowywano się do wejścia na najwyższy poziom międzynarodowej rywalizacji – do pełnego sezonu w najbardziej prestiżowej serii wyścigowej, FIA World Endurance Championship (WEC). Pomimo ograniczeń, Inter Europol utrzymywał wysoką aktywność startową, biorąc udział w wybranych wyścigach European Le Mans Series.

Rok 2021 przyniósł prawdziwy przełom w historii zespołu – Inter Europol Competition po raz pierwszy wystartował w pełnym sezonie Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC w klasie LMP2. Ten krok był zwieńczeniem lat ciężkiej pracy i konsekwentnego rozwoju. Sezon okazał się wymagający, pełen wyzwań zarówno sportowych, jak i logistycznych, ale zespół szybko udowodnił, że potrafi rywalizować na najwyższym poziomie. Najważniejszym momentem sezonu był występ podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans, gdzie Inter Europol osiągnął najlepszy w swojej historii wynik – piąte miejsce w klasie LMP2. Ten sukces nie tylko umocnił pozycję zespołu na arenie międzynarodowej, ale również był dowodem, że polska ekipa może skutecznie konkurować z najlepszymi zespołami świata.

W kolejnym sezonie Inter Europol Competition potwierdził swoją stabilną pozycję w klasie LMP2. W 2022 roku zespół ponownie stanął na starcie 24h Le Mans, wystawiając tym razem dwie załogi, które ukończyły wyścig odpowiednio na 9. i 12. miejscu w klasie. Choć rezultat ten nie dorównał spektakularnemu piątemu miejscu z poprzedniego roku, pokazał, że zespół jest w stanie utrzymywać wysoki poziom i skutecznie zarządzać większym programem startowym. Ten wynik potwierdził, że poprzedni sukces nie był przypadkiem, lecz efektem systematycznego rozwoju. Równolegle ekipa kontynuowała wzmacnianie swojego zaplecza personalnego i technicznego – do zespołu dołączyli doświadczeni i uznani kierowcy, tacy jak Fabio Scherer, Alex Brundle czy Albert Costa. Udoskonalano również strukturę operacyjną, co pozwalało skutecznie rywalizować z czołowymi zespołami świata.

Triumf w Le Mans – sezon 2023

Rok 2023 był przełomowy dla Inter Europol Competition. Po latach systematycznego rozwoju, zespołowi udało się sięgnąć po historyczne zwycięstwo w 24 godzinnym wyścigu Le Mans w klasie LMP2, co było pierwszym takim osiągnięciem dla polskiej ekipy i jednocześnie największym sukcesem w historii Inter Europol Competition.

Załoga złożona z Jakuba Śmiechowskiego, Fabio Scherera i Alberta Costy pokazała znakomitą formę, znosząc ekstremalne warunki wyścigu i bezbłędnie realizując strategię. Triumf w Le Mans był ukoronowaniem lat konsekwentnej pracy, potwierdzając, że Inter Europol Competition należy do ścisłej światowej czołówki w wyścigach długodystansowych.

Zespół Inter Europol Competiton po wygraniu 24 Hours of Le Mans w 2023 roku. Źródło: www.facebook.com/InterEuropolCompetition

Mistrzostwo IMSA w LMP2 i podium w Le Mans – sezon 2024

Po sukcesach na europejskich torach i w Le Mans, Inter Europol Competition rozszerzył swoją działalność na rynek amerykański, dołączając do prestiżowej serii IMSA. W sezonie 2024 we współpracy z PR1/Mathiasen Motorsports zespół zdobył mistrzostwo w klasie LMP2.

Kluczowymi kierowcami byli Jakub Śmiechowski, Tom Dillmann oraz Nick Boulle. Zespół przypieczętował tytuł w finałowym wyścigu Motul Petit Le Mans, kończąc sezon jako lider klasyfikacji.

To mistrzostwo było dowodem na to, że Inter Europol Competition potrafi nie tylko walczyć, ale i wygrywać w różnych zakątkach świata – od Europy, przez Azję, po Stany Zjednoczone.

W 2024 roku Inter Europol Competition ponownie wystartował w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans w klasie LMP2. Polska ekipa zajęła drugie miejsce w klasie LMP2 i potwierdziła tym samym, że jest w stanie rok po roku regularnie meldować się na najwyższych pozycjach pośród światowej czołówki wyścigów endurance.

Załoga z numerem 34 Inter Europol Competition w składzie Kuba Śmiechowski, Vladislav Lomko i Clément Novalak na podium 24h Le Mans w 2024 roku. Źródło: www.dppi-images.fr

Rok 2025 – kolejne zwycięstwo w Le Mans i ekspansja

W czerwcu 2025 roku, podczas 93. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, Inter Europol Competition ponownie triumfował w klasie LMP2. Załoga w składzie Jakub Śmiechowski, Tom Dillmann i Nick Yelloly stoczyła zaciętą walkę z czołówką klasy.

Wyścig nie był pozbawiony dramatyzmu – kara za przekroczenie prędkości w alei serwisowej na ostatnich okrążeniach zagroziła końcowemu rezultatowi. Jednak awaria samochodu ekipy VDS Panis Racing i doskonała jazda Nicka Yelloly’ego w końcówce wyścigu dały polskiej ekipie drugie zwycięstwo i trzecie podium w Le Mans w ciągu trzech lat.

Zwycięski samochód Inter Europol Competition z numerem 43 podczas 24h Le Mans 2025. Źródło: www.dppi-images.fr

Zwycięstwo w 12h Sebring

Kilka miesięcy wcześniej, w marcu 2025 roku, zespół odniósł jedno z najbardziej prestiżowych zwycięstw w swojej historii – wygrał 12-godzinny wyścig Sebring w klasie LMP2, będący częścią amerykańskiej serii IMSA. To wyścig-legenda, znany z wyjątkowo trudnych warunków torowych i wysokich wymagań technicznych. Triumf Inter Europol Competition w Sebring potwierdził, że potrafią dominować nie tylko w Le Mans, ale także w długodystansowych klasykach po drugiej stronie Atlantyku.

W połączeniu ze zdobytym wcześniej mistrzostwem IMSA w sezonie 2024 i dalszymi sukcesami w 2025, Inter Europol Competition umocnił swoją pozycję jako jeden z najlepszych zespołów LMP2 na świecie.

Jeremy Clarke, Tom Dillmann i Bijoy Garg po wygraniu 12 Hours of Sebring w klasie LMP2 w 2025 roku. Źródło: x.com/IE_Competition

Udział IEC w wielu seriach

Sezon 2025 dla Inter Europol Competition to okres wyjątkowo intensywnego zaangażowania i szerokiej obecności na najważniejszych arenach wyścigowych świata. W tegorocznej edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans zespół wystawił dwie załogi w klasie LMP2 – z samochodami oznaczonymi numerami 34 i 43 – co podkreśla ambicje i rosnącą skalę działalności polskiej ekipy.

Równolegle kontynuowany jest amerykański program startów w serii IMSA, gdzie Inter Europol Competition prowadzi od tego roku własną, samodzielnie zarządzaną operację z bazy w Indianapolis. Samodzielna logistyka i obsługa programu LMP2 na gruncie USA świadczy o wysokim poziomie organizacyjnym zespołu i jego zdolności do funkcjonowania na różnych kontynentach.

Zespół nie zwalnia również tempa na scenie europejskiej i azjatyckiej. Starty w European Le Mans Series oraz Asian Le Mans Series pozwalają zachować aktywność i konkurencyjność na wszystkich strategicznych rynkach motorsportowych. Dzięki temu Inter Europol Competition umacnia swoją pozycję jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych prywatnych ekip w wyścigach długodystansowych.

Ważnym elementem strategii rozwoju pozostaje również udział w seriach wspierających – takich jak Michelin Le Mans Cup. To właśnie tutaj zespół daje szansę młodym talentom, a także mniej doświadczonym kierowcom, chociażby z brązową licencją, i daje im możliwość pokazania swoich umiejętności, jednocześnie rozbudowując własne zaplecze personalne na kolejne lata.

Samochód klasy LMP3/PRO AM z numerem 43 zespołu Inter Europol Competition podczas Road To Le Mans będącego częścią Michelin Le Mans Cup. Źródło: www.facebook.com/InterEuropolCompetition

Jakub Śmiechowski – serce Inter Europol Competition

Nie sposób pominąć roli Jakuba Śmiechowskiego – jedynego Polaka z dwoma zwycięstwami w Le Mans, mistrza IMSA i lidera zespołu Inter Europol Competition. To właśnie on, poza jazdą, odgrywa również kluczową rolę w strukturze organizacyjnej zespołu.

Poza obowiązkami kierowcy Śmiechowski pełni również funkcję szefa zespołu, który odpowiada za całościowe zarządzanie ekipą, podejmowanie kluczowych decyzji strategicznych, rozwój projektu i budowanie jego długoterminowej pozycji na arenie międzynarodowej. Jakub Śmiechowski, jako szef zespołu i kierowca, aktywnie wspiera rozwój programu zespołu na rynku amerykańskim, współpracując z partnerami takimi jak PR1/Mathiasen Motorsports w serii IMSA. Jego zaangażowanie obejmuje między innymi koordynację doboru kierowców oraz dbanie o zgodność działań zespołu z jego strategicznymi celami.

Śmiechowski aktywnie koordynuje rozwój techniczny i logistyczny Inter Europol Competition, scalając w swojej roli kompetencje menedżerskie z doświadczeniem zawodnika. To on odpowiada za łączenie warstwy sportowej – wyboru kierowców, inżynierów i dostawców – z zapleczem infrastrukturalnym i strategicznym planowaniem. Dzięki jego wizji zespół zyskał własne zaplecze nie tylko w Polsce, ale także w USA, umożliwiające starty na dwóch kontynentach w pełnych programach.

Kuba Śmiechowski przed wyścigiem. Polak jest kluczową postacią zespołu na torze, jak i poza nim. Źródło: www.instagram.com/jakubsmiechowski/

Wpływ na polski motorsport

Sukcesy Inter Europol Competition mają znaczenie nie tylko sportowe, ale też kulturowe. Dzięki ich działalności wyścigi długodystansowe w Polsce zyskały na popularności – zarówno w mediach, jak i wśród młodych adeptów wyścigów.

Inter Europol pokazuje, że profesjonalna organizacja z Polski może skutecznie konkurować z gigantami z Niemiec, Francji, Japonii czy USA. Ich przykład motywuje kolejne pokolenia kierowców i inżynierów.

Podsumowanie

Historia Inter Europol Competition to przykład, jak z pasji i rodzinnej inicjatywy może narodzić się zespół, który zapisze się w historii światowego motorsportu. Od debiutu w Formule Renault, przez sukcesy w ELMS i Le Mans, aż po mistrzostwo IMSA – każdy etap tej drogi budowany był na determinacji, profesjonalizmie i wizji rozwoju.

Zespół nie powiedział jeszcze ostatniego słowa – sezon 2025 i kolejne lata zapowiadają dalszy wzrost, nowe wyzwania i, być może, kolejne spektakularne zwycięstwa.

Inter Europol Competition to dziś nie tylko powód do dumy dla polskich kibiców, ale także jeden z czołowych zespołów w wyścigach długodystansowych.

Korekta: Nicola Chwist

Źródło zdjęcia poglądowego: www.dppi-images.fr

Authors

  • Mateusz Nieradzik

    Cześć! Nazywam się Mateusz, a motorsport od zawsze zajmuje szczególne miejsce w moim życiu. To coś więcej niż tylko pasja – to energia, która napędza mnie na co dzień. Chcę dzielić się nią z innymi, przekazując emocje, wiedzę i unikalną perspektywę na to, co dzieje się na torze – od Formuły 1 po WEC.

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like