
Według regulaminu, motocykl żużlowy nie może ważyć więcej niż 77 kilogramów. Ponieważ każdy dodatkowy kilogram ma znaczenie i wpływa na przyspieszenie oraz prędkości maksymalne, większość zawodników robi wszystko, aby jak najbardziej zbliżyć się do tej wagi. Mimo to, są pewne elementy, których wagę trzeba zaakceptować ze względu na przepisy.
Rozkład wagowy motocykla to mniej więcej:
Rama – 48 kilogramów
Silnik – 25 kilogramó
Pozostałe komponenty – 5 kilogramów
Rama – najcięższy komponent motocykla żużlowego
To, ile waży motocykl żużlowy, w głównej mierze zależy od wagi ramy, która jest głównym szkieletem i musi zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo, stabilność, a także utrzymać zamocowany silnik. Waga takiej ramy sięga czasem nawet 50 kilogramów, a składa się ona z trzech głównych części.
Elementy składowe ramy motocykla
Przednia – zawierająca widelec i wahacz,
Zasadnicza (środkowa) – będąca głównym punktem ciężkości motocykla, mocowanie gaźnika, kosz sprzęgłowy i przede wszystkim silnik, który również nie należy do lekkich,
Tylna – zawierająca mocowanie zębatki, a także tylnego koła.
Silnik – serce motocykla żużlowego
Silniki żużlowe mają największy wpływ na osiągi motocykla żużlowego, a co za tym idzie rezultaty żużlowców. Nawet Bartosz Zmarzlik na najgorszym silniku nie byłby w stanie konkurować z dużo mniej utalentowanymi zawodnikami na najlepszym sprzęcie. Większość silników pochodzi od włoskiej marki GM, lecz każdy zawodnik współpracuje z różnymi tunerami, którzy wyciągają z fabrycznych jednostek dodatkową moc. W rezultacie, każdy silnik będzie różnił się wagą, lecz prawie zawsze oscyluje ona w okolicach 25 kilogramów.
Ile ważą pozostałe części motocykla żużlowego?
Najcięższymi elementami motocykla żużlowego są rama i silnik, waga pozostałych elementów jest praktycznie nieistotna. Warto jednak odnotować, że koła żużlowe ważą nieco ponad kilogram, a deflektor raptem 300 gramów.

Dlaczego waga motocykla żużlowy jest tak ważna?
Brak hamulców, zaledwie dwulitrowy bak paliwa, silnik o pojemności 500ccm oraz prostota konstrukcji wpływają na to ile waży motocykl żużlowy. Choć jego waga minimalna jest regulowana przepisami, to tak naprawdę mało co mogłoby ważyć w motocyklu więcej. O ile regulacje w wielu sportach wyrównują wagę sprzętu i zawodników, tak na żużlu nie ma dodatkowego balastu, a zatem im lżejszy będzie żużlowiec, tym lepiej będzie mógł rozpędzać swój sprzęt.
Waga żużlowca i zawodnika mają największy wpływ na moment startowy. Maszyny żużlowe przyspieszają od 0 do 70km/h średnio w 2.5 sekundy, a każda dziesiąta część sekundy zyskana na starcie może zadecydować o zamknięciu lub wywiezieniu zawodnika na pierwszym łuku.
Świetnym przykładem takiego zawodnika jest Leon Madsen, mierzący raptem 169cm i ważący około 58 kilogramów. W świecie żużla, znaczna większość zawodników jest drobnej budowy i ciężko wymienić rosłych zawodników. Wyjątkiem od tej reguły jest Rafał Dobrucki, obecny trener reprezentacji Polski. Przez lata jeździł na najwyższym poziomie, zdobywając między innymi dwukrotnie złote medale DMP z Polonią Piła i Falubazem Zielona Góra, a także srebro Indywidualnych Mistrzostw Świata Juniorów. Mimo 190cm wzrostu, był w stanie konkurować z wieloma lżejszymi i drobniejszymi zawodnikami.
Przeczytaj nasze pozostałe artykuły o żużlu:
Faza play-off i play-down – jak działają?
Regulamin tworzenia składu w PGE Ekstralidze i M2E
Źródło zdjęcia poglądowego: Maciej Kozieł, Kontramoto.pl