Opublikowane przez FIA nowe regulacje techniczne w Formule 1, które wejdą w życie w 2026 roku, wprowadzają wiele zmian w technicznych aspektach samochodu. Zmienią się między innymi kształt i waga samochodu, jednostka napędowa, a także ograniczona zostanie aerodynamika.

Zmiany przepisów technicznych na sezon 2026 – co obejmują?

Nowe regulacje techniczne w Formule 1 na sezon 2026 obejmują takie obszary, jak aerodynamika bolidów, konstrukcja jednostek napędowych, bezpieczeństwo kierowców oraz budowa podwozia.

nowe regulacje techniczne w F1
Wygląd bolidu po zmianach w regulacjach technicznych wchodzących w życie w 2026 roku. Źródło: x.com/FIA

Nowe silniki w Formule 1 2026 – FIA stawia na prostsze, bardziej efektywne konstrukcje

Jednostki napędowe są chyba jedną z istotniejszych zmian, które zajdą w przyszłym roku w Formule 1. FIA za cel postawiła sobie uproszczenie konstrukcji silników w możliwie największym stopniu. Dodatkowo zdecydowano się także na obniżenie kosztów, co spowodowało większe zainteresowanie ze strony innych producentów silników (stąd wejście Audi, a także powrót Forda do ekipy z Milton Keynes).

Jednak co tak naprawdę się zmienia? Silniki F1 w 2026 roku mają stać się najbardziej efektywnymi silnikami hybrydowymi na świecie, które mają zapewnić jeszcze większą moc niż te obecnie stosowane. Moc elektryczna w tych jednostkach ma wzrosnąć ze 120 kW, aż do 350 kW, co jest wzrostem aż o 300%. Podział pomiędzy silnikami spalinowym i elektrycznym wynosić będzie mniej więcej 53%/47% na korzyść silnika spalinowego. Oznacza to jednak, że kierowca będzie musiał jeszcze bardziej i częściej zarządzać energią w trakcie wyścigu.

Poprzez uproszczenie jednostki napędowej FIA rozumie usunięcie MGU-H i zwiększenie mocy elektrycznej. Dotąd element ten odpowiadał za odzyskiwanie energii cieplnej z turbosprężarki i przekazywanie jej do baterii lub na wał korbowy. Jego usunięcie sprawia, że konstrukcja silnika staje się uproszczona, a także koszty produkcji jednostki są mniejsze.

Podwojona została ilość energii, którą można odzyskać w trakcie hamowania, co umożliwia odzyskiwanie energii na łącznym poziomie 8,5 MJ na okrążeniu.

Zmieniony system zarządzania energią zastąpi trochę usuwany system DRS (o którym nieco później). System, z którego będą korzystać kierowcy, będzie w pełni ręczny, co zapewnia lepsze możliwości wyprzedzania. Dla przykładu kierowcy korzystający z trybu Override będą mieli do dyspozycji pełną moc elektryczną do prędkości 337 km/h i 0,5 MJ dodatkowej energii. Jeśli taki kierowca będzie blisko rywala, to zamiast otwierać tylne skrzydło tak, jak ma to miejsce teraz, będzie korzystał z dodatkowej mocy silnika.

Jednocześnie zwiększona została pojemność baterii, co stwarza wiele nowych możliwości strategicznych.

Aerodynamika bolidów Formuły 1 – jakie nowości czekają nas w 2026?

Sezon 2026 w Formule 1 wprowadza zmiany także w obrębie aerodynamiki. Szczególnych zmian doczekały się konstrukcje przedniego skrzydła, bocznych części samochodu, a także tylnego skrzydła, z którego usunięta została lotka DRS.

W nowym sezonie zostanie wprowadzona nowa, aktywna aerodynamika w samochodach, która ma polegać na możliwości przełączania się pomiędzy dwoma trybami „X” i „Z”.

W trybie standardowym (Z) bolid będzie miał pełny docisk, co pozwoli na szybsze pokonywanie zakrętów.

Tryb X natomiast przewidziany jest do stosowania na prostych, gdyż jest to konfiguracja o niskim oporze powietrza. Całość polegać będzie na wykorzystaniu ruchomych elementów przedniego i tylnego skrzydła, które będą ze sobą współgrać. Kierowcy z tego systemu będą mogli skorzystać wyłącznie w wyznaczonych do tego strefach na torze.

Przednie skrzydło będzie węższe o 10 centymetrów od obecnego, a także będzie wyposażone w dwuelementową klapę. Zakończone będzie zupełnie inaczej niż aktualnie stosowane skrzydła. Tylne skrzydło natomiast będzie miało trzy płaty, a jego końcówki będą uproszczone. Zostanie usunięta lotka DRS.

Zmieniona aerodynamika bolidów Formuły 1 ma spowodować wzrost zwinności i efektowności samochodów.

nowe regulacje techniczne w Formule 1 na sezon 2026
Bolid F1 według nowych regulacji technicznych FIA – sezon 2026. Źródło: www.fia.com

Co zmieni się w budowie podwozia w sezonie 2026 Formuły 1?

Przede wszystkim nowe konstrukcje będą mniejsze i lżejsze, a dodatkowo bardziej zwinne (więc może jednak jest jakaś nadzieja dla Grand Prix Monako…). Zmieniony zostanie rozstaw osi z 360 cm do 340 cm, zmieni się także szerokość samochodu z 200 cm do 190 cm. Natomiast maksymalna szerokość podłogi zmniejszy się o 15 cm.

Bolid Formuły 1 w sezonie 2026 będzie ważył 768 kilogramów, co czyni go lżejszym od obecnych samochodów o 30 kilogramów. Według wyliczeń masa samego samochodu i kierowcy to około 722 kilogramy, a masa opon to 46 kilogramów.

No i właśnie… opony. Dalej będą to 18-calowe opony Pirelli, jednak zostanie zmieniona ich szerokość – na przedniej osi o 25 milimetrów, a na tylnej osi o 30 milimetrów, co ma poskutkować zwiększeniem przyczepności.

projekt bolidu F1 zgodny z nowymi przepisami technicznymi
Zestawienie bolidów Formuły 1 – po lewej obecne samochody, po prawej bolid na sezon 2026. Źródło: www.fia.com

Bezpieczniejsze bolidy Formuły 1 – co zmieni się w sezonie 2026?

FIA po raz kolejny przy tworzeniu nowych regulacji technicznych postawiła na bezpieczeństwo kierowców. Zmieniona została przednia struktura uderzeniowa, która po zmianach technicznych stanie się dwustopniowa, a nie jednostopniowa, jak ma to miejsce obecnie. Ma to na celu uniknięcie sytuacji, w której zostaje ona złamana, co pozostawia kierowcę bez osłony.

Wzmocnione zostały boczne części systemu halo wokół kokpitu kierowcy. Ma być to osiągnięte bez zwiększenia wagi.

Zmiany przejdą także tylne światła, które mają świecić mocniej, żeby były lepiej widoczne chociażby w trakcie nocnych wyścigów. Wprowadzone zostaną boczne światła, które pozwolą lepiej identyfikować stan systemu ERS bolidu, który zatrzyma się na torze.

Nadajnik GPS ulokowano w innym miejscu w celu poprawy dokładności.

Sezon 2026 w Formule 1 przyniesie wiele zmian technicznych.
Wizualizacja samochodu Formuły 1 zgodna ze zmianami technicznymi na 2026 rok. Źródło: www.fia.com

FIA idzie w rozwój – jak nowe przepisy zmieniają kierunek Formuły 1?

Od 2026 roku bolidy Formuły 1 będą napędzane w pełni zrównoważonym paliwem, co ma podkreślić zaangażowanie FIA w ochronę środowiska.

Ma być to paliwo typu „drop in”, czyli takie, które można stosować w praktycznie każdym pojeździe napędzanym silnikiem spalinowym. Oferuje ono potencjalnie rewolucyjne rozwiązanie w zakresie gazów cieplarnianych w sekcji transportu. Paliwo opracowane na potrzeby Formuły 1 będzie można wykorzystać do ograniczenia emisji na skalę przemysłową.

Warto przypomnieć, że celem, jaki wyznaczyła sobie FIA, jest osiągnięcie zerowej emisji CO2 do atmosfery do 2030 roku.

Podsumowanie

Nowe regulacje techniczne w Formule 1, które wejdą w życie od sezonu 2026, przyniosą rewolucję w budowie bolidów. Zmiany obejmują uproszczenie jednostki napędowej, większy udział napędu elektrycznego, aktywną aerodynamikę, a także nowe zasady konstrukcji podwozia. Celem tych zmian jest poprawa efektywności, zmniejszenie kosztów, a także podniesienie poziomu bezpieczeństwa.

Jak wyjdzie? Dowiemy się wkrótce.

Korekta: Nicola Chwist

Źródło zdjęcia poglądowego: x.com/fia


Authors

  • Oliwier Rychły

    Uważam, że mam smutne życie. Dlaczego? Otóż kibicuje Scuderii Ferrari... A tak całkowicie poważnie. Nazywam się Oliwier i od dziecka pasjonuje się ściganiem (szczególnie Formułą 1) oraz dziennikarstwem. Cóż może być piękniejszego niż połączenie obu pasji? Najprawdopodobniej nic. Na co dzień poza skrobaniem artykułów i oglądaniem szybkich samochodów działam na rzecz lokalnej młodzieży (i nie tylko)

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like