Max Verstappen zwycięża w Grand Prix Las Vegas! Lando Norris melduje się na mecie jako drugi, a podium dopełnia George Russell. Jak przebiegał wyścig w stolicy hazardu? Jak prezentuje się teraz układ sił w mistrzostwach świata? Zapraszam na Raport Wyścigowy!
Podsumowanie Grand Prix Las Vegas
„Lando Norris próbował grać z Maxem Verstappenem w jego własną grę. Problem w tym, że nie zna zasad tej gry” – te słowa Davida Coultharda, wypowiedziane tuż po starcie, doskonale oddają to, co wydarzyło się w pierwszym zakręcie. Norris agresywnie zamknął wewnętrzną, skutecznie blokując Verstappena, lecz przy tym przesadził z późnym hamowaniem. W efekcie wypadł na pobocze, a Max spokojnie przejechał obok, wykorzystując błąd rywala.

Chwilę później George Russell również uporał się z Norrisem, a to nie był koniec złych wieści dla McLarena. Drugi kierowca ekipy z Woking, Oscar Piastri, także zaliczył słaby początek i stracił dwie pozycje już na starcie.
Świetnie ruszył za to Lewis Hamilton, który na pierwszym okrążeniu odrobił sześć pozycji. Mimo imponującego początku i prób odrabiania strat po słabych kwalifikacjach, jego tempo okazało się jednak zbyt słabe, by realnie powalczyć dziś o wyższe zdobycze punktowe.
W cieniu walki o czołowe pozycje łatwo było przeoczyć agresywny manewr Gabriela Bortoleto, który niemal bez hamowania próbował wcisnąć się po wewnętrznej w pierwszym zakręcie. Zamiast tego uderzył w Lance’a Strolla, co doprowadziło do wycofania obu kierowców z wyścigu. Dodatkowo Bortoleto otrzymał karę przesunięcia o pięć miejsc na starcie do Grand Prix Kataru.
Rywalizacja została wznowiona na czwartym okrążeniu. George Russell początkowo trzymał się mniej więcej sekundę za Maxem Verstappenem, lecz już po kilku kółkach stało się jasne, że to Holender ma dziś zdecydowanie najsilniejsze tempo.

Po dziesięciu okrążeniach czołowa szóstka wyglądała następująco: Verstappen, Russell, Norris, Sainz, Hadjar oraz Piastri. Dwójka z przodu – Holender i Brytyjczyk – systematycznie odjeżdżała reszcie stawki. Za nimi samotnie jechał Lando Norris, natomiast trójka kolejnych kierowców pozostawała w zasięgu DRS, tocząc zaciętą walkę między sobą.
Na początku wyścigu świetne tempo prezentował Charles Leclerc. Po 15 okrążeniach awansował już na piątą pozycję, mijając po drodze Oscara Piastriego oraz Isacka Hadjara. W tym samym czasie ogłoszono pięciosekundową karę dla Andrei Kimiego Antonellego za falstart – doliczoną do jego końcowego wyniku.
W ciągu następnych dziesięciu okrążeń cała czołówka zameldowała się u swoich mechaników: na 18. kółku do alei serwisowej zjechał George Russell, na 22. Oscar Piastri, na 23. Lando Norris, a na 25. Max Verstappen, który po powrocie na tor utrzymał prowadzenie, mając około półtorej sekundy przewagi nad Brytyjczykiem z Mercedesa.

Na 35. okrążeniu Lando Norris uporał się ze swoim rodakiem i awansował na drugą pozycję. Strata do prowadzącego Holendra pozostawała jednak znacząca – wynosiła aż 5,5 sekundy – a Verstappen nie pozostawiał dziś wątpliwości, kto jest najszybszym kierowcą na torze.
W końcówce wyścigu Oscar Piastri i Charles Leclerc nie byli w stanie poradzić sobie z jadącym na znacznie starszych oponach Andreą Kimim Antonellim. Włoch obronił swoją pozycję na torze przed dwójką bardziej doświadczonych rywali, choć po doliczeniu kary to Australijczyk znalazł się przed nim w klasyfikacji. Leclercowi do tego samego zabrakło zaledwie 0,2 sekundy.
Na przedostatnim okrążeniu Lando Norris zgłosił problemy z układem paliwowym. Mimo to zdołał utrzymać drugą pozycję, choć musiał wyraźnie zwolnić. George Russell naciskał, lecz nie starczyło mu dystansu, by wyprzedzić Brytyjczyka. Max Verstappen natomiast pewnie sięgnął po zwycięstwo w Grand Prix Las Vegas 2025, finiszując z przewagą ponad 20 sekund.
Wyniki Grand Prix Las Vegas 2025
| Pozycja | Kierowca | Zespół | Czas/Strata | Punkty |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Max Verstappen | Red Bull | 1:21:08.429 | 25 |
| 2 | Lando Norris | McLaren | +20.741 s | 18 |
| 3 | George Russell | Mercedes | +23.546 s | 15 |
| 4 | Oscar Piastri | McLaren | +27.650 s | 12 |
| 5 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | +30.488 s | 10 |
| 6 | Charles Leclerc | Ferrari | +30.678 s | 8 |
| 7 | Carlos Sainz Jr. | Williams | +34.924 s | 6 |
| 8 | Isack Hadjar | Racing Bulls | +45.257 s | 4 |
| 9 | Nico Hülkenberg | Sauber | +51.134 s | 2 |
| 10 | Lewis Hamilton | Ferrari | +59.369 s | 1 |
| 11 | Esteban Ocon | Haas | +60.635 s | 0 |
| 12 | Oliver Bearman | Haas | +70.549 s | 0 |
| 13 | Fernando Alonso | Aston Martin | +85.308 s | 0 |
| 14 | Yūki Tsunoda | Red Bull | +86.974 s | 0 |
| 15 | Pierre Gasly | Alpine | +91.702 s | 0 |
| 16 | Liam Lawson | Racing Bulls | +1 okrążenie | 0 |
| 17 | Franco Colapinto | Alpine | +1 okrążenie | 0 |
| 18 | Alexander Albon | Williams | DNF | 0 |
| 19 | Gabriel Bortoleto | Sauber | DNF | 0 |
| 20 | Lance Stroll | Aston Martin | DNF | 0 |
Czy mistrzostwo świata jest już rozstrzygnięte?
Do końca sezonu pozostały już tylko dwa wyścigi i jeden sprint, co daje maksymalnie 58 możliwych do zdobycia punktów. Lando Norris ma obecnie 42 punkty przewagi nad Maxem Verstappenem oraz 30 punktów nad Oscarem Piastrim, którego można już właściwie wykluczyć z walki o mistrzowski tytuł.
Nawet patrząc przez najbardziej różowe okulary, kwestia mistrzowskiego tytułu wydaje się już praktycznie przesądzona. Lando Norris musi w ciągu dwóch pozostałych weekendów zdobyć jedynie 17 punktów, aby Max Verstappen stracił matematyczne szanse na obronę tytułu. Oscar Piastri natomiast znajduje się w wyraźnym kryzysie formy, co dobitnie pokazało Grand Prix Las Vegas 2025. Australijczyk potrzebuje zwycięstwa w Katarze, by zachować realne szanse przed finałem w Abu Zabi.
Najbardziej realistyczny scenariusz zakłada, że Lando Norris sięgnie po swoje pierwsze mistrzostwo świata, Max Verstappen zakończy sezon jako wicemistrz, a Oscar Piastri uplasuje się na trzecim miejscu. Australijczyk ma już tylko 12 punktów przewagi nad Verstappenem, co czyni jego pozycję coraz bardziej zagrożoną.

Lando Norris musiałby zaliczyć dwa wyjątkowo pechowe weekendy – prawdopodobnie najgorsze w swojej karierze – aby umożliwić Maxowi Verstappenowi lub Oscarowi Piastriemu włączenie się do walki o tytuł. Taki scenariusz oczywiście nie jest niemożliwy, jednak wymagałby przede wszystkim zwycięstwa któregoś z rywali już w Grand Prix Kataru oraz zdobycia przez Norrisa minimalnej liczby punktów, o ile w ogóle jakichkolwiek.
Koniec sezonu F1 Academy: Doriane Pin zostaje mistrzynią w 2025
Podczas ostatniego weekendu wyścigowego F1 Academy działo się naprawdę sporo. Początek sobotniego wyścigu na pewno był stresujący dla Emmy Felbermayr, która ze względu na awarię sprzęgła wystartowała z opóźnieniem. Na okrążeniu formującym Maya Weug, pretendentka do tytułu, zderzyła się z Tiną Hausmann i odpadła z rywalizacji, zanim ta się na dobre zaczęła.
Najgłośniejszą akcją Las Vegas 2025 na pewno było niewstrzymanie rywalizacji, gdy w dość wąskim miejscu kierowczynie miały przejeżdżać obok rozbitego bolidu Weug, a także obok manewrującego ciągnika, który w pewnym momencie pojawił się na trasie samego samochodu bezpieczeństwa.
Doriane Pin stanęła na najwyższym stopniu podium. Druga była Nina Gademan, a trzecia Alisha Palmowski, jednak kilka godzin później została zdyskwalifikowana po kontroli samochodu. Na najniższy stopień podium wskoczyła Aurelia Nobels.
Prema zdobyła tytuł mistrza świata konstruktorów po raz trzeci z rzędu. Maya Weug, chociaż nie zdobyła punktów, wciąż miała matematyczne szanse na wygranie tytułu mistrzyni świata F1A. Musiałaby jednak wygrać wyścig i zdobyć punkt za najszybsze okrążenie, przy założeniu, że Doriane byłaby na maksymalnie siódmej pozycji.
Podczas drugiego wyścigu Emma Felbermayr ponownie miała problemy z rozpoczęciem okrążenia formującego. Kolejny raz wynikało to z awarii sprzęgła. Na szczęście dzięki sprawnej akcji w alei serwisowej ostatecznie wystartowała w wyścigu.
Walka między Doriane Pin na czwartym i Mayą Weug na szóstym miejscu była niezwykle intensywna. Wtedy jednak rozbiły się Joanne Ciconte i Payton Westcott. Organizatorzy Las Vegas najwidoczniej niczego się nie nauczyli, bo kolejny raz kierowczynie przejeżdżały przez ciasne miejsce przy dwóch bolidach, ciągniku oraz porządkowych.
Po zakończeniu neutralizacji bardzo dobrze pojechały zarówno Palmowski, jak i Pin. Koniec końców to Chloe Chambers, która wczoraj nie ukończyła rywalizacji, całkowicie zdominowała drugi wyścig. Startowała z pierwszego pola startowego, świetnie rozpoczęła wyścig, prowadziła przez wszystkie okrążenia, zdobyła najszybszy czas, a także odjechała na prawie pięć sekund od drugiej zawodniczki.
Na drugim stopniu podium znalazła się Alisha Palmowski, a zamknęła je Maya Weug. Doriane Pin, choć dojechała dopiero na piątej pozycji, zapewniła sobie tytuł mistrzowski jako pierwsza Francuzka w historii F1 Academy. Dowiodła, że najważniejsza jest konsekwencja.

To koniec trzeciego sezonu F1 Academy. Część kierowczyń pożegna się z tą serią, ze względu na regulaminowy wymóg startowania wyłącznie przez dwa lata. Nie jest jeszcze znany kalendarz na sezon 2026. 13 listopada wszystkie zespoły F1 zagwarantowały, że przedłużą swoje wsparcie dla F1A.
Korekta i podsumowanie F1A: Nicola Chwist
Źródło obrazka poglądowego: Red Bull Content Pool

