Max Verstappen po Grand Prix Las Vegas

Max Verstappen zwycięża w Grand Prix Las Vegas! Lando Norris melduje się na mecie jako drugi, a podium dopełnia George Russell. Jak przebiegał wyścig w stolicy hazardu? Jak prezentuje się teraz układ sił w mistrzostwach świata? Zapraszam na Raport Wyścigowy!

Podsumowanie Grand Prix Las Vegas

Lando Norris próbował grać z Maxem Verstappenem w jego własną grę. Problem w tym, że nie zna zasad tej gry” – te słowa Davida Coultharda, wypowiedziane tuż po starcie, doskonale oddają to, co wydarzyło się w pierwszym zakręcie. Norris agresywnie zamknął wewnętrzną, skutecznie blokując Verstappena, lecz przy tym przesadził z późnym hamowaniem. W efekcie wypadł na pobocze, a Max spokojnie przejechał obok, wykorzystując błąd rywala.

Sytuacja w pierwszym zakręcie Grand Prix Las Vegas.
Sytuacja w pierwszym zakręcie Grand Prix Las Vegas 2025. Źródło: x.com/Guilher06094403

Chwilę później George Russell również uporał się z Norrisem, a to nie był koniec złych wieści dla McLarena. Drugi kierowca ekipy z Woking, Oscar Piastri, także zaliczył słaby początek i stracił dwie pozycje już na starcie.

Świetnie ruszył za to Lewis Hamilton, który na pierwszym okrążeniu odrobił sześć pozycji. Mimo imponującego początku i prób odrabiania strat po słabych kwalifikacjach, jego tempo okazało się jednak zbyt słabe, by realnie powalczyć dziś o wyższe zdobycze punktowe.

W cieniu walki o czołowe pozycje łatwo było przeoczyć agresywny manewr Gabriela Bortoleto, który niemal bez hamowania próbował wcisnąć się po wewnętrznej w pierwszym zakręcie. Zamiast tego uderzył w Lance’a Strolla, co doprowadziło do wycofania obu kierowców z wyścigu. Dodatkowo Bortoleto otrzymał karę przesunięcia o pięć miejsc na starcie do Grand Prix Kataru.

Rywalizacja została wznowiona na czwartym okrążeniu. George Russell początkowo trzymał się mniej więcej sekundę za Maxem Verstappenem, lecz już po kilku kółkach stało się jasne, że to Holender ma dziś zdecydowanie najsilniejsze tempo.

Max Verstappen na prowadzeniu w Grand Prix Las Vegas.
Max Verstappen na prowadzeniu w Grand Prix Las Vegas 2025. Źródło: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

Po dziesięciu okrążeniach czołowa szóstka wyglądała następująco: Verstappen, Russell, Norris, Sainz, Hadjar oraz Piastri. Dwójka z przodu – Holender i Brytyjczyk – systematycznie odjeżdżała reszcie stawki. Za nimi samotnie jechał Lando Norris, natomiast trójka kolejnych kierowców pozostawała w zasięgu DRS, tocząc zaciętą walkę między sobą.

Na początku wyścigu świetne tempo prezentował Charles Leclerc. Po 15 okrążeniach awansował już na piątą pozycję, mijając po drodze Oscara Piastriego oraz Isacka Hadjara. W tym samym czasie ogłoszono pięciosekundową karę dla Andrei Kimiego Antonellego za falstart – doliczoną do jego końcowego wyniku.

W ciągu następnych dziesięciu okrążeń cała czołówka zameldowała się u swoich mechaników: na 18. kółku do alei serwisowej zjechał George Russell, na 22. Oscar Piastri, na 23. Lando Norris, a na 25. Max Verstappen, który po powrocie na tor utrzymał prowadzenie, mając około półtorej sekundy przewagi nad Brytyjczykiem z Mercedesa.

Lando Norris w Grand Prix Las Vegas.
Lando Norris w Grand Prix Las Vegas 2025. Źródło: https://x.com/McLarenF1

Na 35. okrążeniu Lando Norris uporał się ze swoim rodakiem i awansował na drugą pozycję. Strata do prowadzącego Holendra pozostawała jednak znacząca – wynosiła aż 5,5 sekundy – a Verstappen nie pozostawiał dziś wątpliwości, kto jest najszybszym kierowcą na torze.

W końcówce wyścigu Oscar Piastri i Charles Leclerc nie byli w stanie poradzić sobie z jadącym na znacznie starszych oponach Andreą Kimim Antonellim. Włoch obronił swoją pozycję na torze przed dwójką bardziej doświadczonych rywali, choć po doliczeniu kary to Australijczyk znalazł się przed nim w klasyfikacji. Leclercowi do tego samego zabrakło zaledwie 0,2 sekundy.

Na przedostatnim okrążeniu Lando Norris zgłosił problemy z układem paliwowym. Mimo to zdołał utrzymać drugą pozycję, choć musiał wyraźnie zwolnić. George Russell naciskał, lecz nie starczyło mu dystansu, by wyprzedzić Brytyjczyka. Max Verstappen natomiast pewnie sięgnął po zwycięstwo w Grand Prix Las Vegas 2025, finiszując z przewagą ponad 20 sekund.

Wyniki Grand Prix Las Vegas 2025

Pozycja Kierowca Zespół Czas/Strata Punkty
1Max VerstappenRed Bull1:21:08.42925
2Lando NorrisMcLaren+20.741 s18
3George RussellMercedes+23.546 s15
4Oscar PiastriMcLaren+27.650 s12
5Andrea Kimi AntonelliMercedes+30.488 s10
6Charles LeclercFerrari+30.678 s8
7Carlos Sainz Jr.Williams+34.924 s6
8Isack HadjarRacing Bulls+45.257 s4
9Nico HülkenbergSauber+51.134 s2
10Lewis HamiltonFerrari+59.369 s1
11Esteban OconHaas+60.635 s0
12Oliver BearmanHaas+70.549 s0
13Fernando AlonsoAston Martin+85.308 s0
14Yūki TsunodaRed Bull+86.974 s0
15Pierre GaslyAlpine+91.702 s0
16Liam LawsonRacing Bulls+1 okrążenie0
17Franco ColapintoAlpine+1 okrążenie0
18Alexander AlbonWilliamsDNF0
19Gabriel BortoletoSauberDNF0
20Lance StrollAston MartinDNF0

Czy mistrzostwo świata jest już rozstrzygnięte?

Do końca sezonu pozostały już tylko dwa wyścigi i jeden sprint, co daje maksymalnie 58 możliwych do zdobycia punktów. Lando Norris ma obecnie 42 punkty przewagi nad Maxem Verstappenem oraz 30 punktów nad Oscarem Piastrim, którego można już właściwie wykluczyć z walki o mistrzowski tytuł.

Nawet patrząc przez najbardziej różowe okulary, kwestia mistrzowskiego tytułu wydaje się już praktycznie przesądzona. Lando Norris musi w ciągu dwóch pozostałych weekendów zdobyć jedynie 17 punktów, aby Max Verstappen stracił matematyczne szanse na obronę tytułu. Oscar Piastri natomiast znajduje się w wyraźnym kryzysie formy, co dobitnie pokazało Grand Prix Las Vegas 2025. Australijczyk potrzebuje zwycięstwa w Katarze, by zachować realne szanse przed finałem w Abu Zabi.

Najbardziej realistyczny scenariusz zakłada, że Lando Norris sięgnie po swoje pierwsze mistrzostwo świata, Max Verstappen zakończy sezon jako wicemistrz, a Oscar Piastri uplasuje się na trzecim miejscu. Australijczyk ma już tylko 12 punktów przewagi nad Verstappenem, co czyni jego pozycję coraz bardziej zagrożoną.

Max Verstappen w różowych okularach po Grand Prix Las Vegas.
Max Verstappen w różowych okularach po Grand Prix Las Vegas 2025. Źródło: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

Lando Norris musiałby zaliczyć dwa wyjątkowo pechowe weekendy – prawdopodobnie najgorsze w swojej karierze – aby umożliwić Maxowi Verstappenowi lub Oscarowi Piastriemu włączenie się do walki o tytuł. Taki scenariusz oczywiście nie jest niemożliwy, jednak wymagałby przede wszystkim zwycięstwa któregoś z rywali już w Grand Prix Kataru oraz zdobycia przez Norrisa minimalnej liczby punktów, o ile w ogóle jakichkolwiek.

Koniec sezonu F1 Academy: Doriane Pin zostaje mistrzynią w 2025

Podczas ostatniego weekendu wyścigowego F1 Academy działo się naprawdę sporo. Początek sobotniego wyścigu na pewno był stresujący dla Emmy Felbermayr, która ze względu na awarię sprzęgła wystartowała z opóźnieniem. Na okrążeniu formującym Maya Weug, pretendentka do tytułu, zderzyła się z Tiną Hausmann i odpadła z rywalizacji, zanim ta się na dobre zaczęła.

Najgłośniejszą akcją Las Vegas 2025 na pewno było niewstrzymanie rywalizacji, gdy w dość wąskim miejscu kierowczynie miały przejeżdżać obok rozbitego bolidu Weug, a także obok manewrującego ciągnika, który w pewnym momencie pojawił się na trasie samego samochodu bezpieczeństwa.

Doriane Pin stanęła na najwyższym stopniu podium. Druga była Nina Gademan, a trzecia Alisha Palmowski, jednak kilka godzin później została zdyskwalifikowana po kontroli samochodu. Na najniższy stopień podium wskoczyła Aurelia Nobels.

Prema zdobyła tytuł mistrza świata konstruktorów po raz trzeci z rzędu. Maya Weug, chociaż nie zdobyła punktów, wciąż miała matematyczne szanse na wygranie tytułu mistrzyni świata F1A. Musiałaby jednak wygrać wyścig i zdobyć punkt za najszybsze okrążenie, przy założeniu, że Doriane byłaby na maksymalnie siódmej pozycji.

Podczas drugiego wyścigu Emma Felbermayr ponownie miała problemy z rozpoczęciem okrążenia formującego. Kolejny raz wynikało to z awarii sprzęgła. Na szczęście dzięki sprawnej akcji w alei serwisowej ostatecznie wystartowała w wyścigu.

Walka między Doriane Pin na czwartym i Mayą Weug na szóstym miejscu była niezwykle intensywna. Wtedy jednak rozbiły się Joanne Ciconte i Payton Westcott. Organizatorzy Las Vegas najwidoczniej niczego się nie nauczyli, bo kolejny raz kierowczynie przejeżdżały przez ciasne miejsce przy dwóch bolidach, ciągniku oraz porządkowych.

Po zakończeniu neutralizacji bardzo dobrze pojechały zarówno Palmowski, jak i Pin. Koniec końców to Chloe Chambers, która wczoraj nie ukończyła rywalizacji, całkowicie zdominowała drugi wyścig. Startowała z pierwszego pola startowego, świetnie rozpoczęła wyścig, prowadziła przez wszystkie okrążenia, zdobyła najszybszy czas, a także odjechała na prawie pięć sekund od drugiej zawodniczki.

Na drugim stopniu podium znalazła się Alisha Palmowski, a zamknęła je Maya Weug. Doriane Pin, choć dojechała dopiero na piątej pozycji, zapewniła sobie tytuł mistrzowski jako pierwsza Francuzka w historii F1 Academy. Dowiodła, że najważniejsza jest konsekwencja.

Doriane Pin związana jest z Mercedesem, dlatego bardzo często można ją spotkać w towarzystwie Toto Wolffa.
Doriane Pin związana jest z Mercedesem, dlatego bardzo często można ją spotkać w towarzystwie Toto Wolffa. Źródło: x.com/Parc Fermé +

To koniec trzeciego sezonu F1 Academy. Część kierowczyń pożegna się z tą serią, ze względu na regulaminowy wymóg startowania wyłącznie przez dwa lata. Nie jest jeszcze znany kalendarz na sezon 2026. 13 listopada wszystkie zespoły F1 zagwarantowały, że przedłużą swoje wsparcie dla F1A.

Korekta i podsumowanie F1A: Nicola Chwist

Źródło obrazka poglądowego: Red Bull Content Pool

Authors

  • Igor Osica

    Gdy Robert Kubica świętował swoje zwycięstwo w Kanadzie, ja mówiłem jeszcze na chleb „pep” – a mimo to siedziałem z tatą przed telewizorem i z wypiekami na twarzy oglądałem Formułę 1. Sporty motorowe towarzyszyły mi od najmłodszych lat. Ryk silników, błyskotliwe manewry kierowców i zawrotna prędkość na torze – to wszystko zawsze podnosiło mi ciśnienie. Dziś, po zakończeniu edukacji, dołączyłem do szeregów Kontry i co tydzień mam przyjemność relacjonować dla Was najbardziej ekscytujące wydarzenia ze świata królowej sportów motorowych!

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like