Dzień przed finałem sezonu Formuły 1 w Abu Zabi odbędzie się pierwszy wyścig 12. sezonu Formuły E na ulicznym torze w São Paulo. Ten artykuł to krótkie wprowadzenie dla osób niezaznajomionych z serią mistrzostw świata bolidów elektrycznych.

Słowem wstępu

Formuła E to jedyna seria bolidów jednomiejscowych pod egidą FIA, skupiająca bolidy napędzane energią elektryczną. Niedawno ogłoszono przedłużenie tej ekskluzywności aż do 2048 roku, co zapewniło brak konkurencji ze strony innych serii bolidów jednomiejscowych. Jeśli jesteście ciekawi, jaką drogę technologiczną przeszła Formuła E, zapraszam do mojego artykułu o generacjach bolidów Formuły E.

Stawka

Każdy zespół w Formule E wystawia dwóch kierowców, a w nadchodzącym sezonie wystąpi 10 zespołów. Zespoły dzielą się na fabryczne i klienckie. Fabryczne (Nissan, Jaguar, Porsche, Mahindra, Lola-Yamaha) produkują jednostki napędowe i mogą (ale nie muszą) sprzedawać je innym zespołom. Klienckie (Envision, Kiro, Andretti) kupują silniki od fabryk. Istnieje specyficzny przypadek DS Penske, który de facto jest jednocześnie zespołem klienckim (posiadaczem licencji jest Penske), jak i fabrycznym, gdyż bezpośrednio reprezentuje markę DS i rozwijał silniki grupy Stellantis.

Jean-Eric Vergne w Monaco. Źródło: https://x.com/ds_penske_fe

Format weekendu wyścigowego

Format nie jest jednolity w każdym przypadku, gdyż jest zależny od liczby wyścigów w danym weekendzie. W przypadku jednego wyścigu mówimy o dwudniowym formacie – dwie sesje treningowe, kwalifikacje i wyścig. W dwudniowym weekendzie wyścigowym kierowcy mają dostępne zaledwie dwa zestawy opon.

  • Piątek: sesja treningowa 1
  • Sobota: sesja treningowa 2, kwalifikacje, wyścig

Przy dwóch wyścigach dochodzi nam trzeci dzień, dodatkowy zestaw opon i kolejna sesja treningowa w niedzielę rano, drugie kwalifikacje oraz oczywiście wyścig.

  • Piątek: sesja treningowa 1
  • Sobota: sesja treningowa 2, kwalifikacje, wyścig 1
  • Niedziela: sesja treningowa 3, kwalifikacje 2, wyścig 2

Sesje treningowe trwają 40 minut i podczas nich kierowcy testują tempo zarówno w wyścigowym trybie 300 kW, jak i 350 kW z napędem na cztery koła.

Kwalifikacje dzielą się na dwie fazy – fazę grupową oraz fazę pojedynków jeden na jednego. Każda grupa liczy 10 kierowców, z których pierwsza czwórka wchodzi do drugiego etapu. Obie sesje grupowe trwają po 10 minut. Umiejscowienie kierowców w grupach jest zależne od pozycji w klasyfikacji generalnej – pozycje nieparzyste są w grupie A, parzyste w grupie B. Wyjątkiem jest pierwszy wyścig sezonu, w którym zespoły przypisują po jednym kierowcy do każdej grupy. W pierwszym etapie kwalifikacji kierowcy jadą trybem 300 kW.

Faza pojedynków z góry określa, kto z kim walczy. Drabinka wygląda niczym faza pucharowa turnieju w piłce nożnej, z tą różnicą, że pojedynki odbywają się między kierowcami z tej samej grupy aż do finału, gdzie najlepszy kierowca z grupy A spotyka się z najlepszym kierowcą z grupy B. Kierowcy jadą trybem 350 kW z napędem na cztery koła i mają jedno okrążenie pomiarowe. Zdobywca pole position zgarnia trzy punkty do klasyfikacji generalnej.

Miejsca od piątego do dziesiątego z każdej grupy ustawiają się w zależności od tego, z której grupy pochodzi zwycięzca kwalifikacji. Jeśli PP zdobędzie kierowca z grupy A, kierowcy z tej grupy ustawiają się na polach nieparzystych, a z grupy B na parzystych i vice versa. W przypadku kierowców, którzy odpadli w ćwierćfinale, decyduje kolejność najszybszych czasów, tak samo w półfinale.

Wyścig wyścigowi nierówny. Przy formacie jednowyścigowym kierowcy muszą aktywować dwukrotnie Tryb Ataku, który zwiększa moc do 350 kW oraz daje napęd na cztery koła (czyli tryb kwalifikacyjny). Dwie aktywacje muszą łącznie wynosić 8 minut: 6+2, 4+4 lub 2+6. Przy dwóch wyścigach mamy różnicę – wyścig 1 będzie zawierać jedną aktywację Trybu Ataku (na moment publikacji brak potwierdzenia, ale czas trwania powinien wynosić 4 lub 6 minut) oraz Pit Boost. Jest to pit stop w formie doładowania 10% energii (3,85 kWh), który trwa 30 sekund. Wyścig 2 zawiera standardowo dwa Tryby Ataku. Warto pamiętać, że kolejność może zostać zmieniona, gdyż pierwsza podwójna runda odbędzie się dopiero w lutym.

Poniżej zamieszczam kalendarz nadchodzącego sezonu Formuły E, który po raz pierwszy w erze Gen 3 będzie kończył się w sierpniu.

E-PrixTorData
São Paulo ePrixSão Paulo Street Circuit6.12.2025
Mexico City ePrixAutódromo Hermanos Rodríguez10.01.2026
Miami ePrixMiami International Autodrome31.01.2026
Jeddah ePrix Race 1Jeddah Corniche Circuit13.02.2026
Jeddah ePrix Race 2Jeddah Corniche Circuit14.02.2026
Madrid ePrixCircuito del Jarama21.03.2026
Berlin ePrix Race 1Tempelhof Airport Street Circuit2.05.2026
Berlin ePrix Race 2Tempelhof Airport Street Circuit3.05.2026
Monaco ePrix Race 1Circuit de Monaco16.05.2026
Monaco ePrix Race 2Circuit de Monaco17.05.2026
Sanya ePrixHaitang Bay Circuit20.06.2026
Shanghai ePrix Race 1Shanghai International Circuit4.07.2026
Shanghai ePrix Race 2Shanghai International Circuit5.07.2026
Tokyo ePrix Race 1Tokyo Street Circuit25.07.2026
Tokyo ePrix Race 2Tokyo Street Circuit26.07.2026
London ePrix Race 1ExCel London Circuit15.08.2026
London ePrix Race 2ExCel London Circuit16.08.2026
Kalendarz sezonu 2025–2026 Formuły E

Korekta: Nicola Chwist

Źródło grafiki poglądowej: Wikimedia Commons

Authors

  • Maciek Janeczek

    Specjalizuję się w wyścigach długodystansowych, GT oraz Formule E. Fan Peugeota i McLarena. Oglądałem F1 przez 10 lat, lecz w 2022 roku się wypaliłem i znalazłem nową pasję, którą jest endurance.

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like