
Już w przyszły weekend odbędzie się 63. edycja 24 Hours of Daytona, czyli 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona International Speedway! Ten artykuł to krótkie wprowadzenie tych niezaznajomionych z amerykańskim ściganiem w to, jak ten wyścig wygląda i czego należy się spodziewać w sobotę oraz niedzielę. Zaciekawieni? Zaczynamy!
Historia
Pierwsze 24 Hours of Daytona odbyło się w dniach 5-6 lutego roku 1966 i wygrał ją duet Ken Miles – Lloyd Ruby w Fordzie GT40 Mk. II.

Od tamtego momentu wyścig nie odbył się tylko w dwóch sezonach i były to lata 1972 i 1974. W roku 1972 wyścig 24-godzinny został zastąpiony przez wyścig 6-godzinny, który także był liczony do klasyfikacji mistrzostw świata. W roku 1974 zawody nie doszły do skutku ze względu na globalny kryzys paliwowy, który odbił się w motorsporcie mocnym echem.
Jak już zdążyłem wspomnieć, Daytona była częścią mistrzostw świata sportscarów i miało to miejsce w latach 1966-1981 z wyłączeniem roku 1976.
Trzeba też nadmienić, iż wyścig 24-godzinny odbędzie się dopiero po raz 58. Skąd taka rozbieżność w liczbie wyścigów a edycji? Wynika ona z tego, iż organizatorzy wyścigu liczą do liczby edycji także wyścigi na dystans 2000 kilometrów z lat 1962-1963, 3-godzinne z lat 1964-1965 i wspomniany 6-godzinny z roku 1972.
Wyścig na florydzkim owalu jest częścią „potrójnej korony endurance”, do której należą także 24 Hours of Le Mans i inny wyścig na Florydzie – 12 Hours of Sebring.
Tor
Drogowa wersja Daytona International Speedway w obecnym wcieleniu liczy sobie 5729 metrów i ma trzynaście zakrętów. Główne trudności tego toru znajdują się głównie w jego pierwszym sektorze z trudnym technicznie pierwszym zakrętem, który jest zjazdem z owalu. Trzeba tam wyhamować do prędkości ok. 80-90 km/h z 300 km/h. Powoduje to, iż często dochodzi tam do obrotów lub nawet wjazdów w barierę z opon.
Później mamy dwa wolne nawroty, długi zakręt z powrotem na owal i po wyjściu na przeciwległą prostą, w jej 2/3, mamy chyba najtrudniejszy fragment tego toru, czyli szykanę Bus Stop, nazywaną od kilku lat także szykaną Le Mans. Jest to o tyle zdradliwa szykana, że zarówno na wejściu, jak i wyjściu z niej na kierowców czyhają wysokie tarki, które są w stanie podbić auto i je obrócić, a w gorszym wypadku posłać na bandę i dotkliwie rozbić. W tym roku i tak została ona mocno „zepsuta” i ułatwiona poprzez wyasfaltowanie jej wewnętrznego pobocza.
Po wyjściu z szykany mamy powrót na tor owalny i dojazd do linii start/meta.
Poniżej zdjęcie układu toru i przykładowy on-board.

Klasy
W sezonie 2025 WeatherTech SportsCar Championship będą startowały cztery klasy aut.
Są to klasy GTP, LMP2, GTD Pro i GTD.
Klasa GTP jest odpowiednikiem klasy Hypercar z WEC i mogą w niej startować auta LMH oraz LMDh. W tegorocznej edycji 24 Hours of Daytonia wystartują tylko auta LMDh, ale za to aż pięciu marek (Acura, BMW, Cadillac, Lamborghini, Porsche). LMH Astona Martina zadebiutuje dopiero w marcu na torze Sebring.
Klasa LMP2 to bardzo dobrze znane z ELMS prototypy, lecz nie są one identyczne względem europejskiej serii. Auto jest cięższe o 20 kilogramów, posiada zwężkę w dolocie o mniejszej średnicy, a także posiada zmiany aerodynamiczne zmniejszające docisk. W tym roku zobaczymy na gridzie same Oreki 07.
W 24 Hours of Daytona mamy także dwie klasy dla aut GT3 i są to klasy GTD Pro i GTD. Pierwsza z nich, jak sama nazwa wskazuje, jest w teorii dla załóg w pełni profesjonalnych i nie ma w niej ograniczeń względem licencji kierowców. Startuje ona w wyścigach oraz podczas restartów przed klasą GTD. W klasie GTD jest jedno ograniczenie w sprawie licencji kierowców i jest nim zakaz posiadania dwóch kierowców z licencją platynową w załodze. Przez ten zakaz, niektóre załogi muszą startować w klasie GTD Pro, mimo że ich skład bardziej nadawałby się do zwykłego GTD. Obie klasy mają swoje osobne sesje kwalifikacyjne.
Lista startowa
W tegorocznej Daytonie wystartuje aż 61 aut – 12 w klasie GTP, 12 w LMP2, 15 w GTD Pro i 22 w GTD.
Oczywiście na starcie w klasie LMP2 pojawi się zespół z Polski, Inter Europol Competition #43 w składzie Jon Field, Bijoy Garg, Tom Dillmann i Antonio Felix da Costa. „Piekarze” w zeszłym roku zajęli 4 miejsce w swojej klasie, a w tegorocznej edycji za cel stawiają walkę o zwycięstwo w klasie LMP2.
Pełna lista startowa
Harmonogram
Poniżej przedstawiamy harmonogram kwalifikacji i wyścigu dla czasu polskiego.
Sesja | Dzień | Godzina |
Kwalifikacje – GTD | Czwartek | 20:10 – 20:25 |
Kwalifikacje – GTD Pro | Czwartek | 20:35 – 20:50 |
Kwalifikacje – LMP2 | Czwartek | 21:00 – 21:15 |
Kwalifikacje – GTP | Czwartek | 21:25 – 21:40 |
Okrążenia formujące | Sobota | 19:30 – 19:40 |
Start wyścigu | Sobota | 19:40 |
Wyścig | Sobota/Niedziela | 19:40 – 19:40(D+1) |
Transmisja i live timing
Oficjalny live-timing serii można znaleźć na stronie livetiming.alkamelsystems.com/imsa. Wyścig będzie można obejrzeć za darmo na oficjalnym kanale YouTube IMSA. Polski komentarz, przez całe 24 godziny, będziemy zapewniać na naszym kanale YouTube i bardzo gorąco zachęcamy do śledzenia tegorocznego 24 Hours of Daytona z nami!