Grand Prix Azerbejdżanu

Po sensacyjnym zwycięstwie Maxa Verstappena w świątyni prędkości czas na prędkość, ale w ciasnych i kanciastych zakrętach Baku – ponad dwumilionowej stolicy. Oto zapowiedź Grand Prix Azerbejdżanu!

Baku City Circuit – najważniejsze informacje

  • Lokalizacja: Baku, Azerbejdżan,
  • Długość: 6,003 km,
  • Najdłuższa prosta: 2,2 km,
  • Liczba zakrętów: 20,
  • Pierwszy wyścig Formuły 1: 2016,
  • Liczba okrążeń: 51.

Nitka toru Grand Prix Azerbejdżanu
Nitka toru w Baku. Źródło: https://www.formula1.com

Tor w Azerbejdżanie to połączenie dwóch skrajności znanych z klasycznych obiektów Formuły 1 – Monako i Monzy. Z jednej strony oferuje długie proste, na których kierowcy osiągają rekordowe prędkości maksymalne, a z drugiej – ciasne, kręte sekcje otoczone barierami, wymagające absolutnej precyzji.

Baku to jeden z najłatwiejszych torów do wyprzedzania w całym kalendarzu Formuły 1. Ogromna prosta startowa sprawia, że kierowcy bez trudu łapią się w strugę aerodynamiczną i często wyprzedzają jeszcze przed strefą DRS. Kręta, techniczna część toru nie daje możliwości skutecznej obrony – prędzej czy później szybszy rywal i tak zaatakuje na głównej prostej. Dzięki temu w wyścigach w Azerbejdżanie zawsze oglądamy wiele efektownych manewrów.

Start bywa jednak zdradliwy: droga do pierwszego zakrętu jest krótka, więc pozycji nie da się łatwo zyskać, za to ryzyko kolizji jest bardzo wysokie.

Grand Prix Azerbejdżanu – opony

Grafika poglądowa dotycząca opon oraz charakterystyki toru na Grand Prix Azerbejdżanu 2025. Źródło: Pirelli Press Area
Grafika poglądowa dotycząca opon oraz charakterystyki toru na Grand Prix Azerbejdżanu 2025. Źródło: Pirelli Press Area

Na Grand Prix Azerbejdżanu Pirelli przywozi najbardziej miękkie mieszanki z całej gamy – C4, C5 i C6. To wyraźnie bardziej agresywny wybór niż dwa tygodnie temu na Monzy, gdzie kierowcy dysponowali twardszymi oponami. Miękkie ogumienie ma zapewnić lepszą przyczepność w wolnych, technicznych sekcjach toru w Baku, ale jednocześnie stawia zespoły przed poważnym wyzwaniem – zarządzaniem degradacją na długiej prostej, gdzie opony mocno się nagrzewają. Właściwa strategia pit stopów może więc odegrać kluczową rolę w rozstrzygnięciu wyścigu.

Grand Prix Azerbejdżanu – harmonogram 2025

Prezentujemy harmonogram Grand Prix Azerbejdżanu 2025. Wszystkie godziny podane zostały według czasu letniego polskiego (CEST).

Piątek – 19 września 2025

Harmonogram – Baku

Harmonogram sesji – Grand Prix Azerbejdżanu

Godzina Seria Sesja
8:00–8:45 Formuła 2 Trening
10:30–11:30 Formuła 1 Pierwszy trening
12:00–12:30 Formuła 2 Kwalifikacje
14:00–15:00 Formuła 1 Drugi trening

Sobota – 20 września 2025

Harmonogram – Baku

Harmonogram sesji – Grand Prix Azerbejdżanu

Godzina Seria Sesja
10:30–11:30 Formuła 1 Trzeci trening
12:15–13:05 Formuła 2 Sprint
14:00–15:00 Formuła 1 Kwalifikacje

Niedziela – 21 września 2025

Harmonogram – Baku

Harmonogram sesji – Grand Prix Azerbejdżanu

Godzina Seria Sesja
9:00–10:05 Formuła 2 Wyścig główny
13:00–15:00 Formuła 1 Wyścig

Grand Prix Azerbejdżanu 2025 – zapowiedź

Wyścigi w stolicy Azerbejdżanu niemal zawsze dostarczają sporych emocji. Tor w Baku sprzyja rywalizacji sportowej – kierowcy mają tu wiele okazji do ataku, a najefektowniejsze manewry wyprzedzania oglądamy podczas dohamowań po długich prostych.

Trudno w to uwierzyć, ale od pierwszego Grand Prix Azerbejdżanu w 2016 roku tylko jeden kierowca potrafił wygrać tu więcej niż raz – był nim Sergio Pérez. Po jednym zwycięstwie w Baku mają natomiast Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Max Verstappen oraz Oscar Piastri.

Głównym faworytem do zwycięstwa pozostaje oczywiście McLaren. Co więcej, ekipa z Woking może podczas Grand Prix Azerbejdżanu przypieczętować mistrzostwo konstruktorów – jako pierwszy zespół w historii, który dokona tego już na siedem wyścigów przed końcem sezonu.

Niebezpieczny, zwłaszcza w kwalifikacjach, może okazać się Charles Leclerc z Ferrari. Od 2021 roku regularnie zdobywa w Baku pole position, choć ani razu nie udało mu się przekształcić tego sukcesu w zwycięstwo w wyścigu.

Charles Leclerc i Max Verstappen w trakcie konferencji prasowej
Charles Leclerc i Max Verstappen w trakcie konferencji prasowej. Źródło: Mark Sutton/Red Bull Content Pool

Nie można też zapominać o Maxie Verstappenie, który w Baku zwykle notuje bardzo nierówne występy. Po imponującym pokazie siły na Monzy Holender wykazał jednak, że wciąż pozostaje w mistrzowskiej formie, a zespół Red Bulla pod kierownictwem Laurenta Mekiesa udowadnia, że sezon wcale nie jest stracony.

Wyścigi w Azerbejdżanie słyną z dużej dawki chaosu, czerwonych flag i pojawiających się samochodów bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że również w tym roku możemy być świadkami spektakularnej kraksy. Wyścig zapowiada się wyjątkowo emocjonująco – bądźcie z KONTRĄ w ten weekend!

Jeśli ktoś z naszych czytelników wybiera się na wyścig w Baku, zachęcamy do przeczytania artykułu o stanie toalet na tym torze.

Korekta: Nicola Chwist

Źródło obrazka wyróżniającego: Red Bull Content Pool

Authors

  • Igor Osica

    Gdy Robert Kubica świętował swoje zwycięstwo w Kanadzie, ja mówiłem jeszcze na chleb „pep” – a mimo to siedziałem z tatą przed telewizorem i z wypiekami na twarzy oglądałem Formułę 1. Sporty motorowe towarzyszyły mi od najmłodszych lat. Ryk silników, błyskotliwe manewry kierowców i zawrotna prędkość na torze – to wszystko zawsze podnosiło mi ciśnienie. Dziś, po zakończeniu edukacji, dołączyłem do szeregów Kontry i co tydzień mam przyjemność relacjonować dla Was najbardziej ekscytujące wydarzenia ze świata królowej sportów motorowych!

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like