Max Verstappen w Grand Prix Włoch

7 września na torze Monza odbyło się Grand Prix Włoch. W przeciwieństwie do emocjonującego wyścigu w Holandii, tym razem rywalizacja przebiegała spokojniej. Mimo to Red Bull z Maxem Verstappenem na czele dał wyraźny sygnał ekipie z Woking, że w końcówce sezonu wciąż zamierza walczyć o najwyższe cele. Zapraszam na Raport Wyścigowy!

Wyniki Grand Prix Włoch

Tabela wyników – wzór

Wyniki wyścigu

Miejsce Kierowca Zespół Punkty
1Max VerstappenRed Bull25
2Lando NorrisMcLaren18
3Oscar PiastriMcLaren15
4Charles LeclercFerrari12
5George RussellMercedes10
6Lewis HamiltonFerrari8
7Alexander AlbonWilliams6
8Gabriel BortoletoSauber4
9Andrea Kimi AntonelliMercedes2
10Isack HadjarRacing Bulls1
11Carlos SainzWilliams0
12Oliver BearmanHaas0
13Yūki TsunodaRed Bull0
14Liam LawsonRacing Bulls0
15Esteban OconHaas0
16Pierre GaslyAlpine0
17Franco ColapintoAlpine0
18Lance StrollAston Martin0
19Fernando AlonsoAston MartinDNF
20Nico HülkenbergSauberDNF

Podsumowanie Grand Prix Włoch 2025

Wyścig rozpoczął się od sporej kontrowersji. Już na pierwszych metrach doszło do groźnej sytuacji, gdy Lando Norris, próbując znaleźć miejsce po wewnętrznej, musiał wyjechać na trawę. To wymusiło znacznie opóźnione hamowanie przed pierwszym zakrętem i w konsekwencji doprowadziło do ścięcia szykany przez Maxa Verstappena. Holender, zgodnie z poleceniem zespołu, oddał jednak pozycję Brytyjczykowi, który objął prowadzenie w wyścigu.

Lando Norris i Max Verstappen w Grand Prix Włoch.
Lando Norris i Max Verstappen w Grand Prix Włoch. Źródło: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

Tuż za prowadzącą dwójką znalazł się Charles Leclerc, który zdołał wyprzedzić Oscara Piastriego. Radość Monakijczyka nie trwała jednak długo – już po kilku zakrętach Australijczyk przeprowadził efektowny manewr i odzyskał trzecią pozycję.

Lando Norris nie cieszył się długo prowadzeniem – zaledwie pięć okrążeń po oddaniu pozycji Holender popisał się zdecydowanym manewrem, odzyskał pierwsze miejsce i natychmiast narzucił bardzo mocne tempo.

Po starcie wyścig przebiegał raczej spokojnie – większość kierowców zdecydowała się na strategię jednego pit stopu. Najdłużej na torze pozostali zawodnicy McLarena, którzy zjechali po świeże miękkie opony dopiero na kilka ostatnich okrążeń. I tu pojawiły się kontrowersje – Oscar Piastri dzięki szybszemu postojowi wyjechał na tor przed Lando Norrisem. Zespół nakazał jednak Australijczykowi oddać pozycję w imię „uczciwej” rywalizacji po tym, jak pit stop Norrisa okazał się niezwykle powolny.

Max Verstappen od początku do końca kontrolował przebieg rywalizacji, regularnie notując najszybsze okrążenia. W swoim RB21 wyglądał jak za dominującego sezonu 2023. Wszystko wskazuje na to, że Holender utrzymuje znakomitą formę, a poprawki Red Bulla przywiezione na Monzę okazały się wyjątkowo skuteczne.

Verstappen był tego dnia praktycznie nie do zatrzymania – dysponował idealną strategią, świetnymi ustawieniami wyścigowymi i imponującym tempem. Jedyny moment, który wywołał nieco większe napięcie w garażu Red Bulla, miał miejsce po kontakcie Carlosa Sainza z Oliverem Bearmanem, w wyniku którego obaj kierowcy obrócili się na torze. Na szczęście nie doszło do neutralizacji, co pozwoliło Holendrowi utrzymać wysokie tempo i kontynuować pogoń za kierowcami McLarena, którzy odkładali swoje zjazdy do boksu.

Lando Norris, Max Verstappen oraz Oscar Piastri na podium po Grand Prix Włoch
Lando Norris, Max Verstappen oraz Oscar Piastri na podium po Grand Prix Włoch. Źródło: Zak Mauger/Red Bull Content Pool

Zapowiedź walki o tytuł

Max Verstappen po przerwie wakacyjnej ponownie przypomniał o swojej klasie – to on zdobył najwięcej punktów, a Red Bull wyraźnie odżył podczas Grand Prix Włoch. Na realną walkę o tytuł dla czterokrotnego mistrza świata jest jednak zbyt późno. Aby Holender mógł jeszcze myśleć o mistrzostwie, potrzebny byłby cud – co najmniej dwa wyścigi, w których Oscar Piastri nie zdobyłby punktów, ponieważ Verstappen wciąż traci do Australijczyka aż 94 punkty.

Verstappen ma obecnie 36 punktów przewagi nad czwartym w klasyfikacji George’em Russellem. Jeśli Red Bull utrzyma formę z ostatnich dwóch weekendów, Holender powinien bez problemu zabezpieczyć miejsce na podium w mistrzostwach, a nawet zbliżyć się do Lando Norrisa, do którego traci obecnie 63 punkty.

Kontrowersyjna decyzja McLarena, nakazująca Oscarowi Piastriemu przepuszczenie Lando Norrisa, pozwoliła Brytyjczykowi odrobić w mistrzostwach 3 punkty i zmniejszyć stratę do 31 oczek. Jednocześnie mocna forma Verstappena sprzyja obecnemu liderowi klasyfikacji. Jeśli Holender powróci do regularnych zwycięstw, liczba punktów, które Norris mógłby odrobić, znacząco się zmniejszy, co znacznie utrudni mu walkę o mistrzostwo.

Po wakacyjnej przerwie na prowadzeniu lepiej wypada Piastri, głównie z powodu awarii Norrisa podczas Grand Prix Holandii. Grand Prix Włoch jednak pokazało, w jakim kierunku będzie rozwijała się rywalizacja. Wszystko wciąż pozostaje otwarte, choć znakomita forma Verstappena i Red Bulla może jeszcze namieszać w walce o mistrzostwo.

Korekta: Nicola Chwist

Źródło obrazka podglądowego: Red Bull Content Pool

Authors

  • Igor Osica

    Gdy Robert Kubica świętował swoje zwycięstwo w Kanadzie, ja mówiłem jeszcze na chleb „pep” – a mimo to siedziałem z tatą przed telewizorem i z wypiekami na twarzy oglądałem Formułę 1. Sporty motorowe towarzyszyły mi od najmłodszych lat. Ryk silników, błyskotliwe manewry kierowców i zawrotna prędkość na torze – to wszystko zawsze podnosiło mi ciśnienie. Dziś, po zakończeniu edukacji, dołączyłem do szeregów Kontry i co tydzień mam przyjemność relacjonować dla Was najbardziej ekscytujące wydarzenia ze świata królowej sportów motorowych!

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like