
Ile waży bolid F1 – maszyna, która w ciągu kilku sekund osiąga 300 km/h, a mimo to musi zmieścić się w surowych ograniczeniach regulaminowych? Dlaczego ta liczba jest tak ważna? I co się stanie, jeśli zespół przekroczy lub nie osiągnie tej granicy? Oto, co naprawdę kryje się za wagą najnowocześniejszych aut wyścigowych świata.
Przybliżona waga bolidu Formuły 1
Minimalna waga bolidu F1 na sezon 2025 wynosi 798 kilogramów. Na tę liczbę składa się wiele czynników, takich jak silnik, przednie skrzydło, cały kadłub oraz chociażby opony. Jednak o tym w dalszej części tekstu. Warto nadmienić, że to waga bolidu z kierowcą, ale bez wlanego paliwa (pojemność baku bolidu Formuły 1 to około 110 kilogramów).
Waga bolidu F1 z wlanym paliwem
Bolid Formuły 1 z wlanym paliwem standardowo waży około 900–920 kilogramów (w momencie startu wyścigu). Jak łatwo można się domyślić – w trakcie wyścigu waga się zmniejsza.

Co składa się na wagę bolidu F1?
Waga bolidu F1 to suma dziesiątek komponentów – od karbonowego kadłuba, aż po zaawansowany system hybrydowy. Wraz ze wzrostem wagi bolidów F1 mogliśmy odnotować wzrost kosztów produkcji takiego samochodu. Jednak FIA, wprowadzając nowe regulacje techniczne od sezonu 2026, planuje odwrócić ten trend.
Jednak co tak naprawdę ma wpływ na to, ile waży bolid?
Element | Przybliżona waga |
Cały bolid (z kierowcą) | 798 kilogramów |
Silnik – jednostka napędowa | 150 kilogramów |
Kadłub z włókna węglowego | 40–50 kilogramów |
System halo | 7 kilogramów |
Układ zawieszenia | 35–45 kilogramów |
Skrzynia biegów | 35–40 kilogramów |
System chłodzenia | 20–25 kilogramów |
System hamulcowy | 20–25 kilogramów |
Koła i opony (4 sztuki) | 48–60 kilogramów |
Fotel | 10–15 kilogramów |
Kierowca | 70–80 kilogramów (uśredniając) |
Należy jednak pamiętać o tym, że są to wartości przybliżone – podane zostały w zakresach, gdyż różnią się one między zespołami. Nie zostały tu wyszczególnione drobne elementy, takie jak: śrubki, wiązki, kable, czujniki itd. Stąd też suma wartości podanych przeze mnie w tabeli może nie wynosić dokładnie 798 kilogramów.

Jak zmieniała się waga bolidu F1 na przestrzeni lat?
Waga bolidu F1 przez lata ulegała zmianom. To wszystko w wyniku nowych przepisów, dyrektyw i regulacji technicznych. Bolidy Formuły 1 od ponad 30 lat stają się coraz cięższe. W erze Senny i Prosta bolid ważył ok. 550 kilogramów, natomiast już w erze Lewisa Hamiltona było to ponad 700 kilogramów.
Poniżej prezentujemy tabelę ewolucji wagi bolidu F1.
Rok | Waga |
1995–2008 | 595 kilogramów |
2009 | 605 kilogramów |
2010 | 620 kilogramów |
2011–2012 | 640 kilogramów |
2013 | 642 kilogramy |
2014 | 690 kilogramów |
2015–2016 | 702 kilogramy |
2017 | 728 kilogramów |
2018 | 734 kilogramy |
2019 | 743 kilogramy |
2020 | 746 kilogramów |
2021 | 752 kilogramy |
2022 | 795 kilogramów |
2023–2025 | 798 kilogramów |
Jak FIA chce zmniejszyć wagę bolidu F1?
Międzynarodowa Federacja Samochodowa począwszy od sezonu 2026 wprowadzi dużą reformę regulacji technicznych, która obniży minimalną wagę bolidu F1 z 798 kilogramów do 768 kilogramów – czyli o 30 kilogramów mniej.
Ma to na celu uczynienie samochodów zwinniejszymi. Nowy limit wagowy ustalony przez FIA to także działanie, które ma na celu zmniejszenie wpływu wyścigów na środowisko. Warto tutaj wspomnieć o tym, że FIA postawiła sobie za cel ograniczenie emisji CO2 aż do zera w ciągu kilkunastu najbliższych lat. To właśnie te regulacje są kolejnym krokiem w tym przedsięwzięciu.
Zmiany te sprawią również, że samochody będą lepiej poruszały się na wąskich ulicznych torach, chociażby takich jak Monako, gdzie niezmiennie od kilku lat oglądaliśmy raczej procesję, aniżeli wyścig Formuły 1. Zmniejszenie samochodów ma zaradzić temu problemowi i sprawić, że samochody poza tym, że będą lżejsze, staną się także bardziej zwrotne.

Jaki wpływ ma waga bolidu F1 na jego osiągi?
Ogromny. I w teorii tutaj mógłbym zakończyć ten akapit. Jednak do rzeczy. Z całą pewnością jest to wpływ na zużycie opon – im cięższy jest samochód, tym opony są bardziej obciążone. Lżejszy samochód pozwala dłużej utrzymać optymalne tempo bez pit stopu.
Mniejsza masa to także krótsza droga hamowania, co oznacza lepszą kontrolę w zakrętach i możliwość późniejszego hamowania. Im lżejszy bolid, tym szybciej przyspiesza i łatwiej osiąga wyższe prędkości, a co za tym idzie – każdy dodatkowy kilogram to dodatkowe setne sekundy straty na okrążeniu.
Korekta: Nicola Chwist
Źródło obrazka wyróżniającego: www.alpinef1.com