
Grand Prix USA 2025 zostało zdominowane przez Maxa Verstappena, który poczynił gigantyczny krok w kierunku odrobienia strat w walce o mistrzostwo świata. Holender wykręcił najszybszy czas w kwalifikacjach do sprintu i wyścigu, a także zwyciężył w sprincie i wyścigu głównym. Na dodatek kierowcy McLarena popełniali liczne błędy, dzięki czemu strata do Oscara Piastriego i Lando Norrisa została zmniejszona odpowiednio do 40 i 26 punktów.
Wyniki Sprintu w USA 2025
Miejsce | Kierowca | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 8 |
2 | George Russell | Mercedes | 7 |
3 | Carlos Sainz | Williams | 6 |
4 | Lewis Hamilton | Ferrari | 5 |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | 4 |
6 | Alexander Albon | Williams | 3 |
7 | Yūki Tsunoda | Red Bull Racing | 2 |
8 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1 |
9 | Liam Lawson | Racing Bulls | 0 |
10 | Pierre Gasly | Alpine | 1 |
11 | Gabriele Bortoleto | Kick Sauber | 0 |
12 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 0 |
13 | Nico Hülkenberg | Kick Sauber | 0 |
14 | Franco Colapinto | Alpine | 0 |
15 | Oliver Bearman | Haas | 0 |
16 | Esteban Ocon | Haas | DNF |
17 | Lance Stroll | Aston Martin | DNF |
18 | Lando Norris | McLaren | DNF |
19 | Oscar Piastri | McLaren | DNF |
20 | Fernando Alonso | Aston Martin | DNF |
Podsumowanie Sprintu F1 w Austin
Karambol na początku sprintu z udziałem Fernando Alonso, Nico Hülkenberga, Oscara Piastriego i Lando Norrisa okazał się wodą na młyn dla wielu kierowców. Max Verstappen bezpiecznie dowiózł zwycięstwo w sprincie, Carlos Sainz znów zameldował się na podium, a Yūki Tsunoda dopisał do swojego imienia kolejne punkty.
Danie główne – Grand Prix USA 2025
Wyniki Grand Prix USA 2025
Miejsce | Kierowca | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 25 |
2 | Lando Norris | McLaren | 18 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 15 |
4 | Lewis Hamilton | Ferrari | 12 |
5 | Oscar Piastri | McLaren | 10 |
6 | George Russell | Mercedes | 8 |
7 | Yūki Tsunoda | Red Bull Racing | 6 |
8 | Nico Hülkenberg | Kick Sauber | 4 |
9 | Oliver Bearman | Haas | 2 |
10 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1 |
11 | Liam Lawson | Racing Bulls | 0 |
12 | Lance Stroll | Aston Martin | 0 |
13 | Kimi Antonelli | Mercedes | 0 |
14 | Alex Albon | Williams | 0 |
15 | Esteban Ocon | Haas | 0 |
16 | Isac Hadjar | Racing Bulls | 0 |
17 | Franco Colapinto | Alpine | 0 |
18 | Gabriele Bortoleto | Kick Sauber | 0 |
19 | Pierre Gasly | Alpine | 0 |
20 | Carlos Sainz | Williams | DNF |
Nieomylny Max Verstappen
Dużo już zostało powiedziane o formie Maxa Verstappena w ostatnich wyścigach, a nam powoli zaczyna brakować epitetów opisujących wyśmienite rezultaty Holendra. Mimo przejechania tylko jednego okrążenia w Q3, Verstappen zdobył pole position z przewagą wynoszącą prawie 0.3 sekundy nad Lando Norrisem i Charlesem Leclerkiem. Oscar Piastri zajął dopiero szóstą pozycję, utrudniając swoją sytuację w niedzielnym Grand Prix.
Podczas Grand Prix Max Verstappen pojechał bezbłędnie, prowadząc od startu do mety. Niewiele brakowało do wielkiego szlema, ale ostatecznie to Kimi Antonelli zdobył najszybszy czas dnia. W ten weekend nie było kierowcy, który mógłby zagrozić Verstappenowi. Przed nami jeszcze pięć weekendów wyścigowych, w tym dwa sprinterskie, a zatem dużo czasu, aby odrobić straty w walce o mistrzostwo.
Niemrawy McLaren
Abstrahując od karambolu podczas sprintu, McLaren przez cały weekend był bardzo niemrawy i swoją nieporadnością wyciągnął pomocną dłoń Verstappenowi. W trakcie wyścigu Lando najpierw stracił pozycję na starcie, a potem przez 20 okrążeń nie był w stanie wyprzedzić Charlesa Leclerca, jadącego na zużytym miękkim komplecie. Dopiero na koniec wyścigu, dzięki przewadze miękkich opon, odbił drugą pozycję.
Jeśli o Lando można powiedzieć, że był niemrawy, to Oscar Piastri w ten weekend był anonimowy. Uzyskał dopiero szóste miejsce w kwalifikacjach do wyścigu, w którym dojechał na piątej pozycji, nie stanowiąc ani przez moment zagrożenia dla kierowców przed nim. Ekipa z Woking musi wziąć się do roboty, bo zdaje się, że nadal nie wrócili z przerwy wakacyjnej. Pomimo przyklepania Mistrzostwa Świata Konstruktorów 2025 podczas weekendu w Singapurze, McLaren mierzy się z dołkiem formy.
Quo vadis Pirelli?
Podczas Grand Prix USA 2025 kierowcy nawet nie próbowali rywalizować na twardej mieszance ogumienia. Strategia sugerowana przez Pirelli z wykorzystaniem opon pośrednich i twardych byłaby pogrążająca dla kierowców, którzy zdecydowali się przejechać nierzadko ponad połowę dystansu wyścigowego na miękkiej mieszance. Tor, na którym zarządzanie oponami zawsze było istotne, w tym roku w żadnym stopniu nie stanowił problemu dla ogumienia Pirelli.

Strategia wyścigowa powinna być wymagająca dla kierowców, aby balansować pomiędzy tempem wyścigowym a żywotnością opon. Jednak w sytuacji, gdy kierowcy po przejechaniu 20 okrążeń na miękkiej mieszance rzucają rękawicę kierowcom na oponach pośrednich, pojawia się pytanie: co poszło nie tak?
Co będzie w Meksyku?
Tor Autódromo Hermanos Rodríguez w Meksyku jest najwyżej położonym torem F1, a rzadkie powietrze sprawia duże problemy zespołowi McLarena. Natomiast Red Bull regularnie notuje tutaj świetne wyniki i Max Verstappen zrobi wszystko, co w jego mocy, aby znów zmniejszyć stratę i powalczyć z duetem McLarena.
Korekta: Nicola Chwist
Źródło grafiki poglądowej: Red Bull Content Pool