Adrian Newey

Dwa dni temu zespół Aston Martin oficjalnie potwierdził, że nowym szefem ekipy zostaje Adrian Newey – niezwykle doświadczony i utalentowany brytyjski inżynier, doskonale znany ze świata Formuły 1. To pierwszy przypadek w karierze 66-latka, w którym obejmuje on najwyższe stanowisko w zespole. Jak wyglądały kulisy tej decyzji? Jakie wyzwania czekają nowego lidera oraz czy może stać się pierwszym szefem Astona Martina, który utrzyma się na stanowisku dłużej? Zapraszam do felietonu!

Gorące krzesło

W ciągu ostatnich pięciu lat najwyższe stanowisko w Astonie Martinie zajmowały aż cztery osoby: Otmar Szafnauer (do 2021 roku), Mike Krack (2022–2024), Andy Cowell (2025) oraz Adrian Newey (od 2025 roku). W tym okresie zespół zatrudnił wielu znanych specjalistów, jednak część z nich została zwolniona, odeszła lub przeniosła się na mniej znaczące funkcje. Źródłem tych licznych zmian personalnych są wyniki na torze, które nie spełniają oczekiwań Lawrence’a Strolla.

Stroll oczekuje niemal natychmiastowej poprawy osiągów, zwłaszcza biorąc pod uwagę ogromne inwestycje poczynione w ostatnich latach. Nowa fabryka, do której Aston Martin w pełni przeniósł się w tym roku, najlepiej odzwierciedla skalę tych nakładów. Choć zespół dysponuje dziś jednym z najnowocześniejszych zapleczy w Formule 1, nie przekłada się to na mistrzostwa ani nawet wyraźniejsze sukcesy na torze.

Adrian Newey i Lawrence Stroll.
Adrian Newey i Lawrence Stroll. Źródło: www.formula1.com

Od 1 marca 2025 roku Adrian Newey pełnił w Astonie Martinie funkcję znacznie szerszą niż rola dyrektora technicznego. Oprócz kierowania całym działem technicznym otrzymał również udziały w zespole oraz pełną swobodę w jego kształtowaniu. Z doniesień ostatnich tygodni wynika, że w strukturach technicznych trwają duże rotacje personalne – Newey zatrudnia nowych specjalistów, a jednocześnie zwalnia lub przenosi dotychczasowych pracowników na inne stanowiska.

Teraz Adrian Newey zachowa swoją posadę techniczną, ale jednocześnie przejmie liczne obowiązki związane z zarządzaniem całym zespołem. Jako szef ekipy będzie obecny na wszystkich wyścigach, kierując pracą zespołu na miejscu i regularnie udzielając wywiadów – co w przypadku Brytyjczyka jest nie lada rzadkością. Do jego zadań dołączą również kwestie personalne oraz negocjacje z Liberty Media i FIA. To niezwykle szeroki zakres odpowiedzialności.

Kulisy ogłoszenia Adriana Neweya szefem Astona Martina

Chyba nikt nie wątpi, że Adrian Newey ma wszelkie kwalifikacje, by objąć funkcję szefa zespołu. Mimo to w fabryce Astona Martina pojawiły się głosy rozczarowania, wynikające z odsunięcia Andy’ego Cowella z tego stanowiska i przeniesienia go do działu strategicznego. Cowell cieszył się wśród pracowników dużym szacunkiem, a nawet sympatią – uchodził za osobę prowadzącą zespół w sposób uporządkowany i życzliwy. Najwyraźniej jednak Lawrence Stroll uznał, że z młodszym Brytyjczykiem nie osiągnie mistrzostwa, dlatego zdecydował się postawić na Neweya.

Andy Cowell, następca: Adrian Newey
Andy Cowell. Źródło: x.com/emioderso

Andy Cowell w ten sposób odniósł się do zmian na kierowniczych stanowiskach w Astonie Martinie:

Po wdrożeniu bardzo potrzebnych zmian strukturalnych w ramach przejścia do pełnego zespołu fabrycznego i ustanowieniu podstaw dla Adriana oraz całej organizacji nadszedł odpowiedni moment, abym objął nową funkcję dyrektora strategicznego. Na tym stanowisku będę pomagał w optymalizacji współpracy technicznej między zespołem, Hondą, Aramco i Valvoline.

Lawrence Stroll, właściciel zespołu, tak ocenił dotychczasową pracę Brytyjczyka:

Andy Cowell był w tym roku świetnym liderem naszego składu. Skupił się na tworzeniu światowej klasy zespołu i zapewnieniu jego dobrej współpracy, a także na budowaniu odpowiednej kultury pracy, która ponownie stawia nasz samochód wyścigowy w centrum naszych działań. Ta zmiana na stanowisku kierowniczym jest wspólną decyzją, którą podjęliśmy w interesie Astona Martina. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na naszą dalszą współpracę w jego nowej roli dyrektora strategicznego.

Adrian Newey natomiast dodał:

W ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy dostrzegłem ogromny indywidualny talent członków naszego zespołu. Z niecierpliwością czekam na objęcie tej dodatkowej funkcji, ponieważ staramy się zapewnić sobie jak najlepszą pozycję do rywalizacji w 2026 roku, kiedy to będziemy musieli zmierzyć się z zupełnie nową sytuacją, w której Aston Martin stanie się zespołem fabrycznym i będzie musiał stawić czoła poważnemu wyzwaniu, jakim będą nowe przepisy. 

Podsumowanie

Adrian Newey uchodzi za najbardziej utytułowanego inżyniera w historii Formuły 1, mając na koncie aż 26 tytułów mistrzowskich – 12 w klasyfikacji konstruktorów i 14 wśród kierowców. Niewykluczone, że przed przejściem na emeryturę postanowił zrealizować jeszcze jeden cel: objąć funkcję szefa zespołu. Dzięki imponującemu wynagrodzeniu oraz ogromnemu wsparciu właściciela, Lawrence’a Strolla, stało się to rzeczywistością. Jak poradzi sobie w nowej roli, pozostaje niewiadomą, jednak jeśli uda mu się wynieść Astona Martina na szczyt, może zostać uznany za najwybitniejszą postać w historii pracy „za kulisami” Formuły 1.

Adrian Newey w trakcie Grand Prix Monako 2024.
Adrian Newey w trakcie Grand Prix Monako 2024. Źródło: Ryan Pierse/Red Bull Content Pool

W Silverstone czeka go wiele wyzwań, a niewykluczone, że pozostanie szefem zespołu jedynie na krótki czas, by przygotować strukturę zespołu na nowe rozdanie w 2026 roku. Adrian Newey jest jednak znany z bycia pracoholikiem, więc jeśli odnajdzie się w tej roli, może pozostać na stanowisku znacznie dłużej. Na początek będzie się musiał zmierzyć z nastrojami w zespole, niezadowoleniem właściciela oraz ambicjami żądnego sukcesów Fernando Alonso.

Niewątpliwie pogodzenie roli szefa działu technicznego z funkcją szefa zespołu będzie ogromnym wyzwaniem, jednak Adrian Newey po raz pierwszy otrzyma pełnię władzy – dokładnie tę, której brakowało mu w Red Bullu w momencie odejścia. Wiele zależeć będzie także od współpracowników, których wybierze, a do większych zmian personalnych najprawdopodobniej dojdzie pod koniec roku, gdy struktury Astona Martina zostaną gruntownie przebudowane. Zarządzanie tak dużą odpowiedzialnością wymaga zastępców i reprezentantów, więc niewykluczone, że Newey przygotuje któregoś z obecnych pracowników do przyszłej roli szefa zespołu, aby po uporządkowaniu organizacji mógł skupić się wyłącznie na części technicznej.

Korekta: Nicola Chwist

Źródło obrazka podglądowego: https://x.com/formularacers_

Authors

  • Igor Osica

    Gdy Robert Kubica świętował swoje zwycięstwo w Kanadzie, ja mówiłem jeszcze na chleb „pep” – a mimo to siedziałem z tatą przed telewizorem i z wypiekami na twarzy oglądałem Formułę 1. Sporty motorowe towarzyszyły mi od najmłodszych lat. Ryk silników, błyskotliwe manewry kierowców i zawrotna prędkość na torze – to wszystko zawsze podnosiło mi ciśnienie. Dziś, po zakończeniu edukacji, dołączyłem do szeregów Kontry i co tydzień mam przyjemność relacjonować dla Was najbardziej ekscytujące wydarzenia ze świata królowej sportów motorowych!

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like