Max Verstappen po Grand Prix Las Vegas

Max Verstappen zwycięża w Grand Prix Las Vegas! Szokująca dyskwalifikacja McLarena ponownie otwiera przed Holendrem realną szansę na mistrzostwo. Podium uzupełniają George Russell oraz Andrea Kimi Antonelli! Jak przebiegał wyścig w stolicy hazardu? Jak prezentuje się teraz układ sił w mistrzostwach świata? Zapraszam na Raport Wyścigowy!

Podsumowanie Grand Prix Las Vegas

Lando Norris próbował grać z Maxem Verstappenem w jego własną grę. Problem w tym, że nie zna zasad tej gry” – te słowa Davida Coultharda, wypowiedziane tuż po starcie, doskonale oddają to, co wydarzyło się w pierwszym zakręcie. Norris agresywnie zamknął wewnętrzną, skutecznie blokując Verstappena, lecz przy tym przesadził z późnym hamowaniem. W efekcie wypadł na pobocze, a Max spokojnie przejechał obok, wykorzystując błąd rywala.

Sytuacja w pierwszym zakręcie Grand Prix Las Vegas.
Sytuacja w pierwszym zakręcie Grand Prix Las Vegas 2025. Źródło: x.com/Guilher06094403

Chwilę później George Russell również uporał się z Norrisem, a to nie był koniec złych wieści dla McLarena. Drugi kierowca ekipy z Woking, Oscar Piastri, także zaliczył słaby początek i stracił dwie pozycje już na starcie.

Świetnie ruszył za to Lewis Hamilton, który na pierwszym okrążeniu odrobił sześć pozycji. Mimo imponującego początku i prób odrabiania strat po słabych kwalifikacjach, jego tempo okazało się jednak zbyt słabe, by realnie powalczyć dziś o wyższe zdobycze punktowe.

W cieniu walki o czołowe pozycje łatwo było przeoczyć agresywny manewr Gabriela Bortoleto, który niemal bez hamowania próbował wcisnąć się po wewnętrznej w pierwszym zakręcie. Zamiast tego uderzył w Lance’a Strolla, co doprowadziło do wycofania obu kierowców z wyścigu. Dodatkowo Bortoleto otrzymał karę przesunięcia o pięć miejsc na starcie do Grand Prix Kataru.

Rywalizacja została wznowiona na czwartym okrążeniu. George Russell początkowo trzymał się mniej więcej sekundę za Maxem Verstappenem, lecz już po kilku kółkach stało się jasne, że to Holender ma dziś zdecydowanie najsilniejsze tempo.

Max Verstappen na prowadzeniu w Grand Prix Las Vegas.
Max Verstappen na prowadzeniu w Grand Prix Las Vegas 2025. Źródło: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

Po dziesięciu okrążeniach czołowa szóstka wyglądała następująco: Verstappen, Russell, Norris, Sainz, Hadjar oraz Piastri. Dwójka z przodu – Holender i Brytyjczyk – systematycznie odjeżdżała reszcie stawki. Za nimi samotnie jechał Lando Norris, natomiast trójka kolejnych kierowców pozostawała w zasięgu DRS, tocząc zaciętą walkę między sobą.

Na początku wyścigu świetne tempo prezentował Charles Leclerc. Po 15 okrążeniach awansował już na piątą pozycję, mijając po drodze Oscara Piastriego oraz Isacka Hadjara. W tym samym czasie ogłoszono pięciosekundową karę dla Andrei Kimiego Antonellego za falstart – doliczoną do jego końcowego wyniku.

W ciągu następnych dziesięciu okrążeń cała czołówka zameldowała się u swoich mechaników: na 18. kółku do alei serwisowej zjechał George Russell, na 22. Oscar Piastri, na 23. Lando Norris, a na 25. Max Verstappen, który po powrocie na tor utrzymał prowadzenie, mając około półtorej sekundy przewagi nad Brytyjczykiem z Mercedesa.

Lando Norris w Grand Prix Las Vegas.
Lando Norris w Grand Prix Las Vegas 2025. Źródło: https://x.com/McLarenF1

Na 35. okrążeniu Lando Norris uporał się ze swoim rodakiem i awansował na drugą pozycję. Strata do prowadzącego Holendra pozostawała jednak znacząca – wynosiła aż 5,5 sekundy – a Verstappen nie pozostawiał dziś wątpliwości, kto jest najszybszym kierowcą na torze.

W końcówce wyścigu Oscar Piastri i Charles Leclerc nie byli w stanie poradzić sobie z jadącym na znacznie starszych oponach Andreą Kimim Antonellim. Włoch obronił swoją pozycję na torze przed dwójką bardziej doświadczonych rywali, choć po doliczeniu kary to Australijczyk znalazł się przed nim w klasyfikacji. Leclercowi do tego samego zabrakło zaledwie 0,2 sekundy.

Na przedostatnim okrążeniu Lando Norris zgłosił problemy z układem paliwowym. Mimo to zdołał utrzymać drugą pozycję, choć musiał wyraźnie zwolnić. George Russell naciskał, lecz nie starczyło mu dystansu, by wyprzedzić Brytyjczyka. Max Verstappen natomiast pewnie sięgnął po zwycięstwo w Grand Prix Las Vegas 2025, finiszując z przewagą ponad 20 sekund.

Po wyścigu sędziowie stwierdzili w obu McLarenach podejrzenie nadmiernego zużycia drewnianej deski znajdującej się pod podłogą bolidu. To kluczowy element związany z bezpieczeństwem, którego stan jest ściśle regulowany – jego przekroczenie niemal zawsze skutkuje dyskwalifikacją. W efekcie Lando Norris traci drugie miejsce, a Oscar Piastri spada z czwartej pozycji.

Wyniki Grand Prix Las Vegas 2025

Pozycja Kierowca Zespół Czas/Strata Punkty
1Max VerstappenRed Bull1:21:08.42925
2George RussellMercedes+23.546 s18
3Andrea Kimi AntonelliMercedes+30.488 s15
4Charles LeclercFerrari+30.678 s12
5Carlos Sainz Jr.Williams+34.924 s10
6Isack HadjarRacing Bulls+45.257 s8
7Nico HülkenbergSauber+51.134 s6
8Lewis HamiltonFerrari+59.369 s4
9Esteban OconHaas+60.635 s2
10Oliver BearmanHaas+70.549 s1
11Fernando AlonsoAston Martin+85.308 s0
12Yūki TsunodaRed Bull+86.974 s0
13Pierre GaslyAlpine+91.702 s0
14Liam LawsonRacing Bulls+1 okrążenie0
15Franco ColapintoAlpine+1 okrążenie0
16Alexander AlbonWilliamsDNF0
17Gabriel BortoletoSauberDNF0
18Lance StrollAston MartinDNF0
DSQLando NorrisMcLarenDSQ0
DSQOscar PiastriMcLarenDSQ0

Czy mistrzostwo świata jest już rozstrzygnięte?

Dyskwalifikacja obu kierowców McLarena całkowicie odwróciła sytuację w mistrzostwach świata – Max Verstappen odrobił po 25 punktów do Lando Norrisa i Oscara Piastriego!

Od razu po wyścigu o Grand Prix Las Vegas wydawało się, że tytuł Norrisa jest praktycznie pewny, jednak teraz klasyfikacja nabiera zupełnie nowej dynamiki.

Max Verstappen po Grand Prix Las Vegas.
Max Verstappen po Grand Prix Las Vegas.
Źródło: Alex Bierens de Haan/Red Bull Content Pool

Verstappen zrównał się punktami z Oscarem Piastrim, a do prowadzącego Lando Norrisa traci już tylko 24 punkty na dwa wyścigi i jeden sprint przed końcem sezonu!

Walka o tytuł pozostaje otwarta dla całej trójki, choć forma Oscara Piastriego sugeruje, że to właśnie on jako pierwszy może wypaść z wyścigu o mistrzostwo. Nie wiadomo, jak Lando Norris poradzi sobie z informacją o dyskwalifikacji. Już za tydzień czeka nas Grand Prix Kataru, a obecne zamieszanie zdecydowanie sprzyja Maxowi Verstappenowi.

Koniec sezonu F1 Academy: Doriane Pin zostaje mistrzynią w 2025

Podczas ostatniego weekendu wyścigowego F1 Academy działo się naprawdę sporo. Początek sobotniego wyścigu na pewno był stresujący dla Emmy Felbermayr, która ze względu na awarię sprzęgła wystartowała z opóźnieniem. Na okrążeniu formującym Maya Weug, pretendentka do tytułu, zderzyła się z Tiną Hausmann i odpadła z rywalizacji, zanim ta się na dobre zaczęła.

Najgłośniejszą akcją Las Vegas 2025 na pewno było niewstrzymanie rywalizacji, gdy w dość wąskim miejscu kierowczynie miały przejeżdżać obok rozbitego bolidu Weug, a także obok manewrującego ciągnika, który w pewnym momencie pojawił się na trasie samego samochodu bezpieczeństwa.

Doriane Pin stanęła na najwyższym stopniu podium. Druga była Nina Gademan, a trzecia Alisha Palmowski, jednak kilka godzin później została zdyskwalifikowana po kontroli samochodu. Na najniższy stopień podium wskoczyła Aurelia Nobels.

Prema zdobyła tytuł mistrza świata konstruktorów po raz trzeci z rzędu. Maya Weug, chociaż nie zdobyła punktów, wciąż miała matematyczne szanse na wygranie tytułu mistrzyni świata F1A. Musiałaby jednak wygrać wyścig i zdobyć punkt za najszybsze okrążenie, przy założeniu, że Doriane byłaby na maksymalnie siódmej pozycji.

Podczas drugiego wyścigu Emma Felbermayr ponownie miała problemy z rozpoczęciem okrążenia formującego. Kolejny raz wynikało to z awarii sprzęgła. Na szczęście dzięki sprawnej akcji w alei serwisowej ostatecznie wystartowała w wyścigu.

Walka między Doriane Pin na czwartym i Mayą Weug na szóstym miejscu była niezwykle intensywna. Wtedy jednak rozbiły się Joanne Ciconte i Payton Westcott. Organizatorzy Las Vegas najwidoczniej niczego się nie nauczyli, bo kolejny raz kierowczynie przejeżdżały przez ciasne miejsce przy dwóch bolidach, ciągniku oraz porządkowych.

Po zakończeniu neutralizacji bardzo dobrze pojechały zarówno Palmowski, jak i Pin. Koniec końców to Chloe Chambers, która wczoraj nie ukończyła rywalizacji, całkowicie zdominowała drugi wyścig. Startowała z pierwszego pola startowego, świetnie rozpoczęła wyścig, prowadziła przez wszystkie okrążenia, zdobyła najszybszy czas, a także odjechała na prawie pięć sekund od drugiej zawodniczki.

Na drugim stopniu podium znalazła się Alisha Palmowski, a zamknęła je Maya Weug. Doriane Pin, choć dojechała dopiero na piątej pozycji, zapewniła sobie tytuł mistrzowski jako pierwsza Francuzka w historii F1 Academy. Dowiodła, że najważniejsza jest konsekwencja.

Doriane Pin związana jest z Mercedesem, dlatego bardzo często można ją spotkać w towarzystwie Toto Wolffa.
Doriane Pin związana jest z Mercedesem, dlatego bardzo często można ją spotkać w towarzystwie Toto Wolffa. Źródło: x.com/Parc Fermé +

To koniec trzeciego sezonu F1 Academy. Część kierowczyń pożegna się z tą serią, ze względu na regulaminowy wymóg startowania wyłącznie przez dwa lata. Nie jest jeszcze znany kalendarz na sezon 2026. 13 listopada wszystkie zespoły F1 zagwarantowały, że przedłużą swoje wsparcie dla F1A.

Korekta i podsumowanie F1A: Nicola Chwist

Źródło obrazka poglądowego: Red Bull Content Pool

Authors

  • Igor Osica

    Gdy Robert Kubica świętował swoje zwycięstwo w Kanadzie, ja mówiłem jeszcze na chleb „pep” – a mimo to siedziałem z tatą przed telewizorem i z wypiekami na twarzy oglądałem Formułę 1. Sporty motorowe towarzyszyły mi od najmłodszych lat. Ryk silników, błyskotliwe manewry kierowców i zawrotna prędkość na torze – to wszystko zawsze podnosiło mi ciśnienie. Dziś, po zakończeniu edukacji, dołączyłem do szeregów Kontry i co tydzień mam przyjemność relacjonować dla Was najbardziej ekscytujące wydarzenia ze świata królowej sportów motorowych!

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like