Lando Norris po raz drugi z rzędu stanął na najwyższym stopniu podium, tym razem w Grand Prix Brazylii. Na drugim miejscu dojechał Kimi Antonelli, osiągając swój najlepszy wynik w Formule 1. Podium uzupełnił Max Verstappen – mimo startu z alei serwisowej przejechał fenomenalny wyścig.

Podsumowanie Grand Prix Brazylii 2025

Lando Norris ponownie świetnie wystartował i pozostał na prowadzeniu podczas Grand Prix Brazylii. Na drugim okrążeniu Gabriel Bortoleto, który zaledwie we wczorajszym wypadku w sprincie doświadczył przeciążeń rzędu 34G przy pierwszym i 57G przy drugim uderzeniu, znowu zderzył się ze ścianą po walce ze Strollem. Niestety nie był już w stanie kontynuować rywalizacji w swoim domowym wyścigu.

Ze względu na położenie bolidu konieczne było wprowadzenie samochodu bezpieczeństwa. Hamilton, który uszkodził przednie skrzydło po kontakcie z Sainzem, wykorzystał neutralizację i zjechał do alei serwisowej. Tam okazało się jednak, że uszkodzeniu uległa także podłoga samochodu, co wpłynęło na jego sterowność.

Na szóstym okrążeniu wyścig został wznowiony. Antonelli przespał ten moment i pozwolił zbliżyć się Leclercowi i Piastriemu. To jednak okazało się pechowe w skutkach. Piastri zderzył się z Antonellim, a ten z Leclerkiem. Opona Monakijczyka została uszkodzona i uniemożliwiła mu dalszą jazdę. Tym razem pojawił się wirtualny samochód bezpieczeństwa, który obowiązywał do końca ósmego okrążenia.

Tego weekendu Ferrari nie może zaliczyć do udanych. Na grafice widać moment, w którym Charles Leclerc został uderzony przez Kimiego Antonellego i wyeliminowany z rywalizacji.
Tego weekendu Ferrari nie może zaliczyć do udanych. Źródło: x.com/F1

To właśnie wtedy okazało się, że Verstappen przebił oponę po kontakcie z odłamkami na torze. Musiał zjechać na wymianę do alei serwisowej, ale na świeżym komplecie ogumienia bardzo szybko zyskiwał pozycje.

Yūki Tsunoda otrzymał 10 sekund kary za kontakt z Lance’em Strollem, Oscar Piastri 10 sekund za kontakt z Kimim Antonellim, a Lewis Hamilton 10 sekund za kontakt z Carlosem Sainzem na początku wyścigu. Jak się później okazało – Racing Bulls nieprawidłowo wykonał karę, dlatego ukarano Japończyka dodatkowymi 10 sekundami.

Na 22. okrążeniu Max Verstappen był już czwarty. Osiem kółek później Lando Norris zjechał na wymianę opon, dzięki czemu Max awansował na trzecią pozycję. Niestety nie nacieszył się nią długo – Norris, mający świeższe ogumienie, wyprzedził go już na 33. okrążeniu.

Na 42. okrążeniu Lewis Hamilton został wezwany do garażu, by zakończyć rywalizację. Już wcześniej zgłaszał zespołowi, że uszkodzona podłoga uniemożliwia bezpieczną jazdę. To Grand Prix Brazylii nie należało do udanych dla stajni z Maranello.

Na 51. okrążeniu Norris zjechał po świeże opony, a Holender objął prowadzenie w wyścigu. Brytyjczyk bardzo szybko odrabiał stratę i wkrótce zaczął doganiać lidera. Na 55. okrążeniu Verstappen zjechał po raz trzeci na pit stop i wyjechał czwarty.

Na 63. kółku Verstappen fenomenalnie wyprzedził George’a Russella i ponownie znalazł się na trzecim miejscu. Od tego momentu bardzo sprawnie doganiał Kimiego Antonellego, jednak ostatecznie nie był w stanie go wyprzedzić.

Max Verstappen podążał za Kimim Antonellim jak cień, jednak nie zdołał go wyprzedzić. Na grafice bolid Mercedesa znajduje się z przodu, za nim podąża samochód Red Bulla.
Max Verstappen podążał za Kimim Antonellim jak cień, jednak nie zdołał go wyprzedzić. Źródło: x.com/F1

Lando Norris całkowicie zdominował ten weekend. Był najlepszy w jedynej sesji treningowej, zdobył pole position w kwalifikacjach do sprintu, wygrał sprint, zdobył pole position w kwalifikacjach do wyścigu, a teraz wygrał wyścig. Nadal utrzymuje się na prowadzeniu w klasyfikacji kierowców.

Drugie miejsce zajął Kimi Antonelli. Jest to jego najlepszy wynik w Formule 1. Popisał się również znakomitą obroną przed czterokrotnym mistrzem świata. Na ostatnim stopniu podium uplasował się Verstappen. Przypomniał fanom, że na Interlagos potrafi czynić cuda i zbliżać się do czołówki nawet przy starcie z alei serwisowej.

Był to również bardzo dobry wyścig Olivera Bearmana – zajął szóste miejsce i zgarnął dla zespołu solidne punkty.

Wyniki Grand Prix Brazylii 2025

Pozycja Kierowca Zespół Czas / strata Punkty
1 Lando Norris McLaren 1:32:01.596 25
2 Kimi Antonelli Mercedes +10.388 s 18
3 Max Verstappen Red Bull Racing +10.750 s 15
4 George Russell Mercedes +15.267 s 12
5 Oscar Piastri McLaren +15.749 s 10
6 Oliver Bearman Haas +29.630 s 8
7 Liam Lawson Racing Bulls +52.642 s 6
8 Isack Hadjar Racing Bulls +52.873 s 4
9 Nico Hülkenberg Kick Sauber +53.324 s 2
10 Pierre Gasly Alpine +53.914 s 1
11 Alexander Albon Williams +54.184 s 0
12 Esteban Ocon Haas +54.696 s 0
13 Carlos Sainz Williams +55.420 s 0
14 Fernando Alonso Aston Martin +55.766 s 0
15 Franco Colapinto Alpine +57.777 s 0
16 Lance Stroll Aston Martin +58.247 s 0
17 Yūki Tsunoda Racing Bulls +69.176 s 0
18 Lewis Hamilton Ferrari Nie ukończył 0
19 Charles Leclerc Ferrari Nie ukończył 0
20 Gabriel Bortoleto Kick Sauber Nie ukończył 0

Walka o tytuł mistrza świata kierowców

Liderem klasyfikacji kierowców nadal pozostaje Lando Norris, który obecnie ma 390 punktów. Oscar Piastri, który w Grand Prix Brazylii dojechał na piątym miejscu, traci do niego 24 punkty. Verstappen ma obecnie 341 punktów i choć wciąż ma matematyczne szanse na obronienie tytułu, jest to mało możliwe.

To pierwszy raz, gdy Kimi Antonelli zajmuje drugi stopień podium. Max Verstappen z Red Bulla oblewa szampanem Kimiego Antonellego z Mercedesa.
To pierwszy raz, gdy Kimi Antonelli zajmuje drugi stopień podium. Źródło: x.com/F1

Następny wyścig, Grand Prix Las Vegas, odbędzie się już za dwa tygodnie, 21–23 listopada. Formule 1 towarzyszyć będzie wówczas seria F1 Academy.

Źródło zdjęcia poglądowego: x.com/F1

Autor

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like