
W 2023 roku na mapie Europy pojawiła się nowa seria juniorska, rywalizująca z FRECĄ i Euroformułą Open o kierowców szukających miejsca między Formułą 3 a Formułą 4. To mający siedzibę w Hiszpanii Eurocup-3, który od pierwszego sezonu rok w rok poszerza liczbę uczestników oraz jakość zawodników w swojej stawce. W tym roku po raz pierwszy na polach startowych pojawią się Polacy – Maciej Gładysz, Kacper Sztuka i Wiktor Dobrzański. Czego można się po nich spodziewać i czym dokładniej jest Eurocup-3? Dowiecie się w tym artykule.
Historia Eurocup-3

Początki Eurocup-3 (EC-3) sięgają końca 2022 roku, kiedy to organizatorzy Hiszpańskiej Formuły 4 wraz z Hiszpańską Federacją Samochodową postanowili stworzyć nową serię, która będzie kolejnym krokiem w karierze wyścigowej dla kierowców Formuły 4. W maju 2023 roku odbył się pierwszy w historii weekend tych zmagań na torze Spa, a cały sezon liczył osiem rund odbywających się dookoła Europy. W pierwszym roku mistrzostw poziom stawki nie należał do najwyższych, choć mimo tego na starcie pojawiło się kilku znanych fanom motorsportu zawodników, takich jak teraźniejszy junior Red Bulla Nikola Tsolov czy kierowcy Formuły 3 – Mari Boya i Bruno del Pino.
Sezon 2024 był dla serii o wiele lepszy, gdyż na starcie regularnie pojawiało się około 25 samochodów, a walka o mistrzostwo toczyła się do ostatniej rundy, a nawet dłużej. Eurocup-3 zasłynął z kontrowersji związanych z rozstrzygnięciem mistrzostw – po ostatniej rundzie do organizatorów, a następnie do FIA, wpłynęły odwołania od wyników. Zdobywcę pierwszego miejsca w sezonie 2024 poznano dopiero w lutym 2025, kiedy to Sąd Apelacyjny FIA zdecydował, że to Christian Ho został mistrzem Eurocup-3, a konkurent w batalii o tytuł, Javier Sagrera, ukończył sezon na miejscu drugim. Obydwaj trafili po sezonie do Formuły 3. Christian Ho ściga się w barwach zespołu DAMS, natomiast Sagrera po dwóch rundach w AIX Racing wycofał się przed rundą na Imoli.
Dobrze znane samochody w zmienionej odsłonie

Organizatorzy Eurocup-3 postanowili skorzystać ze sprawdzonej maszyny w swoich mistrzostwach, bowiem wybrali oni bolid Tatuus F3 T-318 wykorzystywany między innymi we FRECA czy w W Series. Nie jest to jednak identyczny samochód jak we FRECA, gdyż w Eurocup-3 bolid jest lżejszy, ma zmienioną karoserię. Ze względu na te zmiany samochód nazywany jest również Tatuus F3 T-318-EC3. Wyposażony jest również w system push-to-pass, który fani mogą kojarzyć z IndyCar czy z Super Formuły.
Model Tatuusa nie jest uznawany za samochód sprzyjający ściganiu. Wersja klasyczna tego auta jest krytycznie oceniana przez kierowców i fanów. Jednak dzięki zmianom w konstrukcji bolidu, EC-3 tworzy ciekawsze zmagania niż używająca bardzo podobnych bolidów FRECA, więc można spodziewać się więcej niż typowej dla Formuły Regional procesji.
Kalendarz Eurocup-3
Sezon 2025 Eurocup-3 będzie odbywał się od maja do listopada, a w jego trakcie seria odwiedzi osiem znanych europejskich torów. Jednym z najciekawszych miejsc będzie tor TT Circuit Assen, który po raz pierwszy od 2019 roku będzie gościł wyścigi juniorskie single-seaterów.
Miejsce | Data |
Red Bull Ring, Spielberg | 16–18 maja |
Algarve International Circuit, Portimão | 6–8 czerwca |
Circuit Paul Ricard, Le Castellet | 20–22 czerwca |
Autodromo Nazionale di Monza, Monza | 5–6 lipca |
TT Circuit Assen, Assen | 8–10 sierpnia |
Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelot | 4–5 września |
Circuito de Jerez, Jerez de la Frontera | 19–21 września |
Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló | 14–16 listopada |
Debiutanci KONTRA doświadczenie

27 kierowców pojawi się na starcie pierwszej rundy Eurocup-3 na Red Bull Ringu. Wśród nich znajdą się zarówno utalentowani debiutanci z Formuły 4, jak i doświadczeni kierowcy, którzy ścigali się już w głównej Formule 3.
MP Motorsport, czyli holenderska ekipa, którą można kojarzyć z F2 czy F3 wystawi kilku bardzo utalentowanych kierowców w swoim składzie. Oczywiście najbardziej interesować nas będzie Maciej Gładysz, który po sukcesach w Formule 4 na pewno ma na celu zwycięstwo w Eurocup-3. Nie będzie to jednak proste, gdyż razem z nim, w MP wystartuje między innymi Mattia Colnaghi, czyli mistrz Hiszpańskiej F4 z 2024 roku, czy Andrés Cárdenas – mistrz Formula Winter Series sprzed roku.
Niewiele gorszy zespół do Eurocup-3 wystawi Campos Racing, który od początku istnienia mistrzostw rok w rok walczy o tytuł z MP Motorsport. Hiszpańska drużyna na sezon 2025 zakontraktowała aż trzech kierowców akademii Red Bulla – Julesa Carantę, który przechodzi do Formuły Regional z Francuskiej F4, Ernesto Riverę, debiutanta pochodzącego z Meksyku, oraz Enzo Tarnvanichkula, czyli Taja, którego Red Bull wspiera już od kartingu. Poza tymi zawodnikami w Camposie, a dokładniej w siostrzanej ekipie Griffin Core by Campos, pojedzie Kacper Sztuka, czyli polski mistrz Włoskiej F4 i Formula Winter Series.
Álex Palou, znany jako mistrz i w ostatnich czasach dominator IndyCar, ma również swój zespół w EC-3 – Palou Motorsport. W ramach tej ekipy pojedzie między innymi James Egozi, były junior Red Bulla, który pokazywał swoje bardzo dobre tempo w Hiszpańskiej oraz Włoskiej Formule 4, i na pewno jest jednym z kandydatów o czołowe miejsca.
Hiszpański Drivex na pierwszą rundę sezonu podpisał Wiktora Dobrzańskiego, czyli już trzeciego Polaka, który wystartuje w tym sezonie EC-3. Wiktor przychodzi z Hiszpańskiej F4, w której to będzie kontynuować sezon. Ścigał się także w pojedynczych rundach F4 CEZ, czyli Formuły 4 Środkowoeuropejskiej oraz Włoskiej F4. Jednym z ciekawszych kierowców hiszpańskiej ekipy jest Alessandro Famularo, który wraca do ścigania po aż trzech latach przerwy, gdyż jego ostatni start w wyścigach samochodowych miał miejsce w 2022 roku w Formule 3 na Monzy.
Jedno auto, lecz z bardzo mocnym kierowcą, wystawi GRS Team. Drużyna, z którą podczas zimy testy przeprowadzał Wiktor Dobrzański, pojawi się na starcie sezonu z Yanim Stevenheydensem, czyli wicemistrzem Francuskiej Formuły 4, który stracił tytuł po karze nałożonej na niego po zakończeniu ostatniego wyścigu.
W Eurocup-3 poza wspomnianymi zespołami wystartuje francuski Saintéloc Racing z Garrettem Berrym oraz Lorenzo Castillo, jak i szwedzki Allay Racing, który wystawi dwóch braci ze Szwecji – Linusa i Emila Hellbergów. Tych dwóch zawodników można zaliczyć jako “gentlemen driverów”, którzy przychodzą do Eurocup-3 z CISP, czyli Włoskich Mistrzostw Prototypów Wyścigowych. Zaliczyli oni również swój debiut w EC-3, w ostatniej części sezonu Eurocup-3 2024.
Czy Sztuka i Gładysz będą walczyć o tytuł Eurocup-3?

Maciej Gładysz rozgrzał nadzieje kibiców na zdobycie tytułu dzięki Spanish Winter Championship, gdzie rzutem na taśmę zdobył mistrzostwo. Po bardzo udanym sezonie 2024 w Formule 4 i po zimowych zmaganiach tarnowianin jest murowanym kandydatem do zwycięstwa, lecz nie będzie mu łatwo, gdyż w jego zespole pojedzie między innymi Colnaghi, który do końca walczył z Maćkiem o tytuł zarówno w Hiszpańskiej F4, jak i w Eurocup-3 SWC.
Kacper Sztuka natomiast, po nieudanej kampanii w Formule 3, schodzi o poziom niżej na sezon 2025. Eurocup-3 na pewno będzie dobrym miejscem do odbudowy Kacpra. W SWC pokazał, że nadal jest szybki i nie można wykluczać go z walki o tytuł mistrzowski. Dla zarówno Maćka, jak i Kacpra, ten sezon jest dobrym miejscem do zaprezentowania się, a dzięki temu, że jeżdżą oni dla zespołów startujących w Formule 3, jest to również idealna okazja, by zwiększyć swoje szanse na angaż w tej serii w następnym sezonie.
Dla Wiktora Dobrzańskiego celem będzie przejechanie jak największej liczby kilometrów podczas weekendu w Austrii, i na pewno będzie interesował się potencjalnymi następnymi rundami Eurocup-3, choć jego priorytetem pozostaje Hiszpańska F4. Wynik w punktach byłby dla Wiktora wyśmienitym rezultatem.
Gdzie śledzić Eurocup-3?
Wszystkie wyścigi Eurocup-3 będą transmitowane na kanale YouTube serii, a na kanale YouTube Kontry będzie można słuchać zmagań z polskim komentarzem. Wszelkie aktualności będziemy zapewniać również na mediach społecznościowych Kontry. Zachęcamy do śledzenia wyścigów oraz kibicowania Maćkowi Gładyszowi, Kacprowi Sztuce i Wiktorowi Dobrzańskiemu w trakcie sezonu!
Źródło zdjęcia poglądowego: spanishwinterchampionship.com
Korekta: Nicola Chwist