Sergio Perez w Grand Prix Meksyku

Max Verstappen błyskawicznie zbliża się do liderującego Oscara Piastriego! Na przestrzeni zaledwie czterech weekendów wyścigowych Verstappen odrobił do Australijczyka aż 40 punktów – i wszystko wskazuje na to, że nie zamierza zwalniać tempa. McLaren nie triumfował w Grand Prix Meksyku od 1989 roku… czy tym razem historia potoczy się inaczej? Oto zapowiedź GP Meksyku!

Autódromo Hermanos Rodríguez – najważniejsze informacje

Nitka toru Grand Prix Meksyku
Nitka toru Grand Prix Meksyku. Źródło: Wikimedia Commons
  • Pełna nazwa obiektu: Autódromo Hermanos Rodríguez,
  • Lokalizacja: Meksyk, Meksyk,
  • Długość: 4.304 km,
  • Najczęściej wygrywający kierowca: Max Verstappen (5),
  • Liczba zakrętów: 17,
  • Pierwszy wyścig Formuły 1: 1962,
  • Liczba okrążeń: 71.

Autódromo Hermanos Rodríguez to najwyżej położony tor w kalendarzu Formuły 1. Grand Prix Meksyku rozgrywane jest na imponującej wysokości 2229 metrów nad poziomem morza, co czyni ten obiekt jednym z najbardziej wymagających i wyjątkowych na świecie.

Tak duża wysokość toru ma ogromny wpływ na stężenie tlenu w powietrzu. Mniejsza gęstość sprawia, że zespoły muszą stosować ustawienia generujące wyjątkowo duży docisk – kąty nachylenia skrzydeł są tu porównywalne z tymi używanymi w Monako, mimo obecności długich prostych. Rzadsze powietrze stanowi również poważne wyzwanie dla systemów chłodzenia: do silnika i hamulców trzeba dostarczyć znacznie więcej powietrza, aby utrzymać je w optymalnym zakresie temperatur. Dodatkowym utrudnieniem jest gorący, meksykański klimat, który często przynosi wysokie temperatury zarówno powietrza, jak i nawierzchni toru.

Mimo niezwykle wymagających warunków, podczas Grand Prix Meksyku kierowcy osiągają wręcz kosmiczne prędkości – nawet do 370 km/h. To zasługa imponująco długiej prostej startowej, mierzącej aż 1,2 kilometra. Jej długość często sprawia sporo problemów zawodnikom ruszającym z pierwszego rzędu – boleśnie się o tym przekonali Valtteri Bottas i Lewis Hamilton w 2021 roku. Choć startowali z dwóch pierwszych pól, na końcu prostej w dohamowaniu do pierwszego zakrętu zostali wyprzedzeni przez Maxa Verstappena, który wykorzystał potężną strugę aerodynamiczną i popisał się efektownym manewrem po zewnętrznej.

Grand Prix Meksyku 2021
Max Verstappen wyprzedzający Lewisa Hamiltona i Valtterego Bottasa w Grand Prix Meksyku 2021. Źródło: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

Tor w Meksyku wyróżnia się nie tylko pod względem czysto sportowym, ale także wyjątkowym sposobem celebracji po wyścigu. Zwycięzca Grand Prix wjeżdża na podium swoim bolidem – za sprawą specjalnej platformy-windy, ukrytej w konstrukcji podium. To jedyna taka ceremonia w całym kalendarzu Formuły 1, która sprawia, że świętowanie zwycięstwa w Meksyku ma naprawdę niepowtarzalny charakter.

Grand Prix Meksyku – harmonogram 2025

Dzień Godzina Sesja
Piątek 20:30 Pierwszy Trening
Sobota 00:00 Drugi Trening
Sobota 19:30 Trzeci Trening
Sobota 23:00 Kwalifikacje
Niedziela 21:00 Wyścig

Grand Prix Meksyku – zapowiedź 2025

Nie ma wątpliwości, że oczy całego świata Formuły 1 są dziś zwrócone na trzech kierowców. Oscar Piastri, który od trzech wyścigów nie zdołał stanąć na podium, Lando Norris – goniący swojego zespołowego partnera, ale jednocześnie czujący presję potężnego rywala za plecami – oraz Max Verstappen, mistrz, który niczym feniks z popiołów odrodził się wraz z udoskonalonym RB21 i ponownie włączył się do walki o tytuł.

Faworytem do zwycięstwa w Grand Prix Meksyku pozostaje McLaren, dysponujący w tym sezonie najlepszą konstrukcją w stawce. W ostatnich weekendach ekipa z Woking wydaje się jednak nieco zagubiona – być może to efekt presji lub napiętej atmosfery wewnątrz zespołu, które skutecznie odbierają im pewność siebie.

Obok pomarańczowych bolidów o triumf z pewnością powalczy Max Verstappen. Red Bull tradycyjnie imponuje prędkością na prostych, co na torze w Meksyku może okazać się kluczowe. Typerskie podium uzupełnia Mercedes, którego bolid powinien dobrze odnaleźć się w wolniejszych sekcjach toru. Problemem dla ekipy z Brackley może być jednak wysoka temperatura – podobnie jak w Grand Prix USA, upał może wystawić ich systemy chłodzenia na ciężką próbę.

Jeżeli McLaren chce uspokoić atmosferę w zespole, kluczowe będzie pokonanie Verstappena na torze przynajmniej jednym bolidem. Do końca sezonu pozostały już tylko cztery wyścigi i dwa sprinty, więc Holender nadal będzie miał okazję odrabiać straty. A biorąc pod uwagę napięty terminarz i intensywną eksploatację samochodów, w końcówce sezonu mogą pojawić się także problemy techniczne lub awarie komponentów.

Max Verstappen na podium w Grand Prix USA
Max Verstappen na podium w Grand Prix USA 2025. Źródło: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

Zwycięstwo Verstappena, czwarte w sześciu wyścigach po wakacyjnej przerwie, może mocno podkopać morale zespołu McLarena. Holender jest pewny siebie, opanowany i w doskonałej formie, a w mediach nieustannie trwa burza wokół jego pościgu za mistrzowskim tytułem. Dodając do tego fakt, że przed McLarenem wciąż czekają wyścigi takie jak Grand Prix Las Vegas, gdzie raczej nie będą faworytem, w zespole może zacząć narastać presja i napięcie. Pod kątem rywalizacji o tytuł Grand Prix Meksyku z pewnością zapisze się w pamięci, niezależnie od końcowego rezultatu.

Korekta: Nicola Chwist

Źródło zdjęcia poglądowego: Red Bull Content Pool

Authors

  • Igor Osica

    Gdy Robert Kubica świętował swoje zwycięstwo w Kanadzie, ja mówiłem jeszcze na chleb „pep” – a mimo to siedziałem z tatą przed telewizorem i z wypiekami na twarzy oglądałem Formułę 1. Sporty motorowe towarzyszyły mi od najmłodszych lat. Ryk silników, błyskotliwe manewry kierowców i zawrotna prędkość na torze – to wszystko zawsze podnosiło mi ciśnienie. Dziś, po zakończeniu edukacji, dołączyłem do szeregów Kontry i co tydzień mam przyjemność relacjonować dla Was najbardziej ekscytujące wydarzenia ze świata królowej sportów motorowych!

  • Nicola Chwist

    Absolwentka sztuki pisania i studentka psychologii. Z zawodu Starsza Korektorka materiałów dydaktycznych na uczelni prywatnej. W wolnym czasie redaguje dla wydawnictw, a jedną z jej specjalizacji stała się Formuła 1. Współpracowała przy książkach, takich jak "Grand Prix" Willa Buxtona, "Mercedes. Za kulisami teamu F1" Matta Whymana, "Formuła 1. Ilustrowana historia królowej motorsportu" Maurice’a Hamiltona czy "Bez ściemy" Günthera Steinera. Wierna fanka F1 od 2007 roku.

PREVIOUS POST
You May Also Like